SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Economics, finance, strategic management - AMSV00035
Title: Ekonomika, finance, strategické řízení
Guaranteed by: Institute of Czech History (21-UCD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024 to 2024
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Ing. Jan Vořechovský
Teacher(s): Ing. Jan Vořechovský
Annotation - Czech
Cílem předmětu je naučit posluchače základní dovednosti, strategie a postupy při finančním plánování a
ekonomickém řízení kulturních institucí, seznámit ho se základní legislativou platnou pro rozpočtové, příspěvkové a
další druhy organizací působící v kultuře. Získáváním prostředků z možných zdrojů. Postupy a pravidly při zadávání
veřejných zakázek. Problematikou investic, systémem kontroly a auditu ve veřejné správě a dalšími postupy a
metodami potřebnými pro finanční řízení kulturních institucí. Hlavní pozornost bude věnována tematickým blokům:
1) způsoby financování – institucionální vs. projektové/účelové, 2) příprava rozpočtů a zpětná vazba finančního
zdraví instituce, 3) role kultury v rámci ekonomiky společnosti, 4) modely financování.
Témata jednotlivých hodin:
Úvod do ekonomického řízení kulturních institucí.
Legislativní rámec ekonomického fungování kulturních institucí.
Finanční plány a strategie, sestavování a řízení rozpočtu.
Zadávání veřejných zakázek.
Základní zdroje financování kultury.
Sponzoring a fundraising.
Granty, projekty, prostředky EU.
Investice ve státní a veřejné správě.
Vnitřní organizační a řídící normy.
Audit a kontrola.
Role kultury v ekonomickém fungování státu, multiplikační efekt.
Modely financování kultury v zahraničí.

Last update: Paštěka Václav, Mgr. (18.05.2023)
Literature - Czech

  • Jackson, P.M., Brown, C. Ekonomie veřejného sektoru. Vyd. 1 Praha: EUROLEX BOHEMIA 2003, 733 s., ISBN 80-86432-09-2
  • Journal of Cultural Economics
  • Jurčík, Radek - Veřejné zakázky a koncese. Praha: CH Beck 2014. ISBN 978-80-7400-443-8
  • Keller, Kevin Lane - Strategic brand management: a European perspective.
  • Kovář, František - Strategický management.
  • Lynch, Richard. Strategic management. 8th ed. Pearso, 2018. 704 p.
  • Mankiw N.G.: Zásady ekonomie, Grada Publishing, Praha 2009.
  • Samuelson P.A. & Nordhaus W.D.: Ekonomie, nakl. Svoboda, Praha 2007.
  • Musgrave, R. A., Musgrave, P.B. Veřejné finance v teorii a praxi. Praha: Management Press 1994. 581 s. ISBN 8085603764
  • Ochrana, František.: Veřejný sektor a efektivní rozhodování, Management Press, Praha 2001.
  • Poremská, Michaela - Veřejné zakázky stručně a prakticky.
  • Poremská, Michaela - Elektronické zadávání veřejných zakázek.
  • Rektořík, Jaroslav, Vladimír Hyánek, Simona Škarabelová, Růžena Lukášová, Jiří Winkler, Hana Jurajdová, Jarmila Fojtíková a Zuzana Prouzová. Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení. Třetí. Praha: Ekopress, s.r.o., K Mostu 124, Praha 4, 2010. 188 s. Není uvedeno. ISBN 978-80-86929-54-5.
  • Stiglitz, J. Ekonomie veřejného sektoru. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997. 661 s. ISBN 80-7169-454-1.
  • Svoboda, František a Simona Škarabelová. Ekonomika kultury. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020. 283 s. ISBN 978-80-210-9633-2.
  • Zuzák, Roman. Strategický management.

Last update: Paštěka Václav, Mgr. (06.02.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html