SubjectsSubjects(version: 920)
Course, academic year 2022/2023
   Login via CAS
Phraseology and Corpus - AMLV00060
Title: Frazeologie a korpus
Guaranteed by: Institute of the Czech National Corpus (21-UCNK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2022
Semester: both
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process:
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / 0 (10)
summer:unknown / unknown (10)
Min. number of students: unlimited
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Mgr. Marie Kopřivová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Mgr. Marie Kopřivová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Mgr. Marie Kopřivová, Ph.D. (12.05.2022)
The course is taught
mainly in Czech and therefore requires sufficient proficiency in order to attend.

The course focuses on the work with corpora from the Czech National Corpus database in the spirit of the <br>
phraseme "the one who seeks finds". Participants will learn different ways to search phrasemes in the KonText concordancer. Thanks to the newly available phraseological annotation, they will also have a chance to look up collocations and different types of phrasemes using specific tags. In the course we will also discuss which expressions tend to be followed by phrasemes, how phrasemes are translated and which text types they mostly occur in.<br>
A theoretical introduction to phraseology and a literature review of selected articles will also be a part of the course.<br>
<br>
<br>
Bibliography:<br>
Čermák, F. (2016): Frazeologie a idiomatika: Jejich podstata a proměnlivost názorů na ně. In: ČMF 98/2., s. 199 – 217.<br>
Klégr, Aleš (2016): Lexikální kolokace: základní přehled o vývoji pojetí. In: ČMF 98, 95-103.<br>
Schindler, Franz. 1996. Sociolingvistické, paremiologické a paremiografické výsledky empirického výzkumu znalosti přísloví. In Slovo a slovesnost. <br>
Šichová, Kateřina (2015): Jak frazémy dělají reklamu: Úvahy k typologii frazémů v reklamě. In: A. Adamovičová – V. Cvrček – V. Petkevič: Radost z jazyků. Praha, 138 – 173.
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Mgr. Marie Kopřivová, Ph.D. (14.09.2020)

The course is taught in Czech and therefore requires sufficient proficiency in order to attend.

Course objectives:
1) elaboration and participation of continuously assigned tasks: discussion on a topic based on literature and corpus data analysis
2) written form of one task -an examples of a phrasem
3) test of theoretical knowledge

Literature -
Last update: PhDr. Mgr. Marie Kopřivová, Ph.D. (12.05.2022)

Bibliography:
Čermák, F. (2016): Frazeologie a idiomatika: Jejich podstata a proměnlivost názorů na ně. In: ČMF 98/2., s. 199 – 217.
Klégr, Aleš (2016): Lexikální kolokace: základní přehled o vývoji pojetí. In: ČMF 98, 95-103.
Schindler, Franz. 1996. Sociolingvistické, paremiologické a paremiografické výsledky empirického výzkumu znalosti přísloví. In Slovo a slovesnost.
Šichová, Kateřina (2015): Jak frazémy dělají reklamu: Úvahy k typologii frazémů v reklamě. In: A. Adamovičová – V. Cvrček – V. Petkevič: Radost z jazyků. Praha, 138 – 173.
Další literatura bude doplňována v průběhu semináře a uvedena v kurzu Moodle.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html