SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Linguistic fieldwork - ALINP201M
Title: Terénní výzkum jazyka
Guaranteed by: Institute of Linguistics (21-ULING)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (10)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Viktor Elšík, Ph.D.
Is pre-requisite for: ALINV351M
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Viktor Elšík, Ph.D. (23.09.2020)
Cílem kurzu je představit studentům témata a metody terénního výzkumu jazyka. Soustředí se hlavně na témata a metody tzv. strukturního terénního výzkumu, jehož daty jsou jazykové struktury. Vedle teoreticky zaměřených lekcí obsahuje kurz i lekce praktické, v nichž si studenti sami vyzkoušejí některé procedury strukturního terénního výzkumu, a hodiny, v nichž specialisté ve svých oborech představí svůj vlastní lingvistický terénní výzkum.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Viktor Elšík, Ph.D. (23.09.2020)

Kurz je zakončen klasifikovanou atestací. Ta je založena na následujícím bodovém hod­nocení: 90–100 bodů = výborně, 80–89 bodů = velmi dobře, 70–79 bodů = dobře, 0–69 bodů = neprospěl/a. Body lze získat pravidelnou domácí přípravou a aktivní účastí v se­mi­nárních částech kurzu. Písemné zpracování textů a domácích úkolů vklá­dejte do dropboxu vždy do 20:00 dne předcházejícího výuce; pozdější do­dání úkolu je považováno za jeho nesplnění.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Viktor Elšík, Ph.D. (23.09.2020)

Povinná literatura

Chelliah, Shobhana L. 2001. The role of text collection and elicitation in linguistic field­work. In: Newman, Paul / Ratliff, Martha (eds.) Linguistic Fieldwork. Cambridge: Cambridge University Press. 152–165.

Hyman, Larry M. 2001. Fieldwork as state of mind. In: Newman, Paul / Ratliff, Martha (eds.) Linguistic Fieldwork. Cambridge: Cambridge University Press.

Mihas, Elena I. 2012. Subcontracting native speakers in linguistic fieldwork: A case study of the Ashéninka Perené (Arawak) research community from the Peruvian Amazon. Language Documentation & Conservation 6: 1–21.

Rice, Keren. 2005. A typology of good grammars. Studies in Language 30, 385–415.

Weber, David J. 2005. Thoughts on growing a grammar. Studies in Language 30, 417–444.

 

Doporučená literatura

Ameka, Felix K. – Dench, Alan – Evans, Nicholas (eds.) 2006. Catching language: the standing challenge of grammar writing. Mouton de Gruyter.

Bowern, Claire. 2008. Linguistic fieldwork: A practical guide. Palgrave Macmillan.

Chelliah, Shobhana L. – De Reuse, Willem J. 2011. Handbook of descriptive linguistic field­work. Spinger.

Crowley, Terry. 2007. Field linguistics: A beginner’s guide. Oxford University Press.

Dixon, R. M. W. 2007. Field linguistics: A minor guide. Sprachtypologie und Universalien­for­schung (STUF) 60(1): 12–31.

Newman, Paul – Ratliff, Martha (eds.) 2001. Linguistic fieldwork. Cambridge University Press.

Payne, Thomas E. 1997. Describing morphosyntax: A guide for field linguists. Cambridge Uni­versity Press.

Sakel, Jeanette – Everett, Daniel L. 2012. Linguistic fieldwork. Cambridge University Press.

Vaux, Bert & Cooper, Justin. 1999. Introduction to linguistic field methods. Munich: Lincom.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Viktor Elšík, Ph.D. (23.09.2020)

V případě distanční výuky budou přednášky i semináře probíhat živě online, a to na plat­formě Zoom. Bez ohledu na formu výuky budou všechny soubory (sylabus, handouty, prezentace, úkoly apod.) sdíleny pomocí platformy Dropbox. Poz­vání do zoomové míst­nosti i do dropboxové složky dostanou studenti emailem před první hodi­nou.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Viktor Elšík, Ph.D. (23.09.2020)

Struktura kurzu

1. Terénní výzkum jazyka

2. Konzultanti a výzkumníci

3. Etika terénního výzkumu

4. Elicitace dat a získávání textů

5.–6. Praktikum: Konstrukce dotazníku

7. Gramatikografie

8. Praktikum: Práce s gramatikami

9. Praktikum: Elicitace, transkripce a analýza dat

10.–12. Příklady terénního výzkumu

13. Reflexe příkladů terénního výzkumu

 

Zapsaným studentům je k dispozici podrobný sylabus.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html