SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Reading and Information Literacy - AIS510305
Title: Bibliopedagogika a informační výchova
Guaranteed by: Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Landová, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: UISRIMAN (12.01.2018)
The course will be focusing on reading and reading development and the role libraries can play in this issue. Also, the educational role of libraries in general will be discussed. In detail, the topic of information literacy and information education will be examined.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Hana Landová, Ph.D. (02.10.2019)

Pro získání atestace bude nutné splnit následující podmínky:

 1) aktivní účast na přednáškách; resp. v diskusích v Moodlu: zapojení do diskusí, prezentace poznatků získaných samostudiem vybrané literatury, reakce na příspěvky kolegů

2) plnění dílčích úkolů během semestru

  • rešerše k tématu závěreční práce  (Termín:  29.10.)
  • shrnutí vybraného cizojazyčného článku vztahujícího se k tématu závěrečné práce (Termín: 11.11.)

 3) závěrečná seminární práce a její obhajoba: v průběhu prvních týdnů semestru si každý z účastníků kurzu vybere téma seminární práce - dle svého zájmu či na doporučení vyučující. Téma se musí vztahovat k problematice probírané v rámci kurzu. Specifikace seminární práce bude upřesněna na prvním setkání. Prezentace jednotlivých prací budou probíhat v prosinci/lednu - formou krátké obhajoby a diskuse.

4) ústní zkouška: rozhovor nad jedním z okruhů probíraných v průběhu semestru. Důraz bude kladen na schopnost prezentace myšlenek, propojování získaných poznatků a zkušeností do vzájemných souvislostí a pohotovost při zodpovídání otázek.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Hana Landová, Ph.D. (02.10.2019)

 

 
 

 

Program kurzu

Téma 1

Úvodní informace

  • Seznámení s kurzem, způsob výuky, podpora
  • Podmínky k získání atestace, informační zdroje

Téma 2

Vzdělávací úloha knihovny

  • Úvodní diskuse
  • Pozice knihovny ve vzdělávacím procesu 
  • Knihovník jako učitel/lektor

Téma 3

Čtení a čtenářství

  • Fyziologické a psychologické aspekty
  • Průběh pozornosti, čtenářské návyky
  • Poruchy čtení

Téma 4

Osobnost čtenáře

  • Působení četby
  • Vývoj čtenářského zájmu
  • Čtenářské průzkumy

Téma 5

Podpora čtenářství: příklady dobré praxe

  • České a zahraniční projekty
  • Spolupráce knihoven s dalšími organizacemi 

 

Téma 6

 Informační a mediální gramotnost

  • Příklady definice pojmů a jejich vývoj
  • Standardy, koncepce  (ČR i zahraničí)
  • Společenský kontext rozvoje informační a mediální gramotnosti. 
  • Projekty (ČR i zahraničí)

Další aktivity:

·     Dílčí úkoly

·     Diskuse

·     Obhajoby seminárních prací

·     Konzultace k ústní zkoušce

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html