Reading Resources in Information Science and Book Studies - AIS500103
Title: Četba literatury k informační vědě a knižní kultuře
Guaranteed by: Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2019
Semester: summer
Points: 4
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc.
Teacher(s): PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc.
SS schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (28.02.2024)
Předmět rozšiřuje a prohlubuje teoretické znalosti získané v předmětech souvisejících s problematikou komunikace, produkce a recepce informací, jakož i historiografie knižní kultury, prostřednictvím čtení vybraných odborných textů. Důraz je kladen na kritickou reflexi vztahu člověka, médií a informací v historickém kontextu i v současné informační společnosti. Vybrané texty představují ukázky různých pohledů na problematiku přenosu informací, mediální a knižní kulturu.

Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (28.02.2024)

Cílem předmětu je rozvíjet kritické čtenářské dovednosti, poskytnout hlubší pochopení klíčových analytických pojmů disciplíny, a nabídnout vhledy do způsobů akademického psaní pro mezinárodní odbornou veřejnost. 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (28.02.2024)

Požadavky – hodnocení


- Účast v prezenční části studia & prezentace na zvolená témata
- Závěrečná práce (cca 10 stran) - vybrat ze dvou možností:

a/ vypracovat kritickou odbornou recenzi na vybranou monografii ze seznamu literatury. Zpracování publikace dle vlastního výběru je vítáno, je však třeba je předem konzultovat. Recenze uvede text a popřípadě jeho autora či autorku do dobového a odborného, místního i mezinárodního kontextu (tj. srovnatelných textů a diskusí k dané tématice), kriticky zhodnotí jeho základní teze a argumenty a význam pro vývoj oboru, a nabídne možné další cesty přístupu k danému tématu. Všechny kritické teze je třeba podepřít jasně formulovanými argumenty. V textu je nutné pracovat s bibliografickými odkazy a závěrečným seznamem literatury a všech dalších pramenů, včetně internetových odkazů. Citace a odkazy v textu budou uváděny dle standardů pro vědecké (i diplomové) práce.

b/ Shrnutí současných trendů ve výzkumu na základě analýzy obsahu odborných periodik roč. 2021-2024 (případně dle vašeho oboru, který sledujete), např.:

Book History: https://muse.jhu.edu/issue/50972

Cultural Trends https://www.tandfonline.com/journals/ccut20

The European Journal of Cultural Studies: https://journals.sagepub.com/home/ecs

European Journal of Cultural and Political Sociology: https://www.tandfonline.com/toc/recp20/current

Media, Culture & Society: https://us.sagepub.com/en-us/nam/journal/media-culture-society#description

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (28.02.2024)

Vybraná studijní literatura:

Altick, R. D. The English Common Reader: A Social History of the Mass Reading Public 1800–1900. Chicago: Chicago university Press, 1967.

Bhabha, H., The Location of Culture. London: Routledge, 1994.

Bourdieu, Pierre. Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste, trans. Richard Nice, 1984. Harvard University Press.

Cejpek, Jiří. Informace, komunikace a myšlení: úvod do informační vědy. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2005.

Darnton, Robert, “What is the History of Books?” in Daedalus, vol. 111, no. 3, pp. 65-83, 1982.

Darnton, Robert, The Business of Enlightenment. Cambridge, Mass., 1979.

Darnton, Robert – Roche, D. edd. Revolution in Print: The Press in France, 1775–1800. Berkeley/London/New York: University of California Press/New York Public Library, 1989.

de Certeau, Michel. The Practice of Everyday Life. Berkeley, CA: University of California Press, 1984.

Dobrenko, E. The Making of the State Reader: Social and Aesthetic Contexts of the Reception of Soviet Literature. Stanford, California: Stanford University Press, 1997.

Dolphijn, Rick and Iris van der Tuin eds., New Materialism: Interviews & Cartographies. Open Humanities Press, 2012.

Eisenstein, E. The printing press as an agent of change: communications and cultural transformations in early modern Europe (2 vols. ed.). Cambridge UK: Cambridge University Press, 1979.

Engels, F. The Condition of the Working Class in England, Oxford/New York: Oxford University Press, 1993; [Postavení dělnické třídy v Anglii, Svoboda 1950]

Febvre, Lucien and Henri-Jean Martin, The Coming of the Book, trans. D. Gerard, London, 1976.

Foucault, Michel, Slova a věci. Brno: Computer Press, 2007.

Hallin, D.C. & Mancini, P., Three Models of Media and Politics. Cambridge University Press, 2004.

Hoggart, R. The Uses of Literacy. London: Penguin,1992 [1957].

Huhtamo, Erkki and Jussi Parikka (eds.). Media archeology: approaches, applications, and implications. Berkeley, CA: University of California Press, 2011.

Chartier, Roger, Forms, and Meanings. Texts, Performances, and Audiences from Codex to Computer, Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1995.

Latour, Bruno. Reassembling the Social. An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford: Oxford University Press, 2005.

Martin, Henri-Jean, The History and Power of Writing, Chicago, 1994.

McKenzie, D.F., Bibliography and the Sociology of Texts, new edition, Cambridge, 1999.

McLuhan, Marshall, The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man, 1962/2011.

O’Sullivan, T. et al., Key Concepts in Communication and Cultural Studies. Lond/NY: Routledge, 1994.

Parikka, Jussi, What is Media Archaeology? Polity, 2012.

Rose, Jonathan, The Intellectual Life of the British Working Classes, 2001.

Šebek, Josef. Literatura a sociálno. Bourdieu, Williams a jejich pokračovatelé, UK, 2019.

Šmejkalová, J. Cold War Books in the ‘Other’ Europe and What Came After. Leiden, Boston, Brill, 2010.

van Dijk, Jan. The Network Society: Social Aspects of New Media, 1999, 2005, 2012.

Webster, Frank, Theories of the Information Society. London: Routledge, 2002.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (01.03.2024)

 

1.     Blok  

Komunikace, média a (tištený) text jako předměty interdisciplinárního zkoumání: sebe-prezentace; zdroje a součásti relevantních oborů, struktura výuky, požadavky ke zkoušce/zápočtu; doporučená literatura ke studiu.

Ukázka společného kritického čtení současných odborných textů a potřeba všeobecné teoretické kompetence:

Ben Kafka, The Demon of Writing: Powers and Failures of Paperwork, Zone Books, 2012, pp 110-111.

K čemu je teorie? Klíčové pojmy/analytické kategorie užívané v odborných textech humanitních věd & teoreticko-filozofické směry 

Příprava na 2. blok:

Diskuse klíčových pojmů: mini-prezentace - stručná definice jednoho z následujících pojmů: marxismus, psychoanalýza, hermeneutika, fenomenologie, strukturalismus, sémiologie, ideologie, teorie kódování a dekódování, gender, diskurz, differánce, kapitál, kulturní kapitál, kulturní průmysl, moc, hegemonie, postmoderna, informace.

 

2.     Blok

Diskuse diskuse klíčových pojmů - Mini-prezentace (5 min)

3.     Blok 

 Akademické čtení textu Rearticulating Audience Engagement: Social Media and Television:

- analýza terminologie v odborném článku

- vývoj a zastarávání terminologie v odborných publikacích

- sociální sítě jako zdroj i způsob šíření informací

- práce s textem a informacemi v akademickém vs. mediálním kontextu

- metody výzkumu 

- modelové dotazníkové šetření a příprava řízených rozhovorů přímo v průběhu semináře, zaměřené na proměny recepce/tvorby obsahů veřejnoprávních medií

- diskuze

Příprava na 4. blok:

Osnovy a základní teze závěrečné práce (cca 5 min); četba Latoura; ‚auto-bibliografie‘ – Odborné knihy/texty mého života: 5 minut

Pro inspiraci viz https://newmaterialism.eu/ Auto-Bibliography

Bruno Latour, Poznání a vizualizace aneb jak myslet očima a rukama (Visualization and Cognition: Thinking with Eyes and Hands), Teorie vědy, XXX/2, 2008, s. 33-90.

http://www.bruno-latour.fr/sites/default/files/downloads/21-VIZ-COG-TCHEQUE.pdf

Uvedení do nového materialismu:

https://newmaterialism.eu/

Uvedení do tezí Bruno Latoura:

https://www.youtube.com/watch?v=pD4G6ksJBr0

Uvedení do tezí Karen Barad:

https://www.youtube.com/watch?v=tno6oG9KRFY

https://www.youtube.com/watch?v=dBnOJioYNHU

 

4.     Blok

Formativní hodnocení a diskuse Latourova textu; prezentace základních tezí závěrečné práce; prezentace ‚auto-bibliografie‘