|
|
|
||
Last update: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (28.02.2024)
|
|
||
Last update: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (28.02.2024)
Cílem předmětu je rozvíjet kritické čtenářské dovednosti, poskytnout hlubší pochopení klíčových analytických pojmů disciplíny, a nabídnout vhledy do způsobů akademického psaní pro mezinárodní odbornou veřejnost. |
|
||
Last update: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (28.02.2024)
Požadavky – hodnocení
a/ vypracovat kritickou odbornou recenzi na vybranou monografii ze seznamu literatury. Zpracování publikace dle vlastního výběru je vítáno, je však třeba je předem konzultovat. Recenze uvede text a popřípadě jeho autora či autorku do dobového a odborného, místního i mezinárodního kontextu (tj. srovnatelných textů a diskusí k dané tématice), kriticky zhodnotí jeho základní teze a argumenty a význam pro vývoj oboru, a nabídne možné další cesty přístupu k danému tématu. Všechny kritické teze je třeba podepřít jasně formulovanými argumenty. V textu je nutné pracovat s bibliografickými odkazy a závěrečným seznamem literatury a všech dalších pramenů, včetně internetových odkazů. Citace a odkazy v textu budou uváděny dle standardů pro vědecké (i diplomové) práce. b/ Shrnutí současných trendů ve výzkumu na základě analýzy obsahu odborných periodik roč. 2021-2024 (případně dle vašeho oboru, který sledujete), např.: Book History: https://muse.jhu.edu/issue/50972 Cultural Trends https://www.tandfonline.com/journals/ccut20 The European Journal of Cultural Studies: https://journals.sagepub.com/home/ecs European Journal of Cultural and Political Sociology: https://www.tandfonline.com/toc/recp20/current Media, Culture & Society: https://us.sagepub.com/en-us/nam/journal/media-culture-society#description |
|
||
Last update: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (28.02.2024)
Vybraná studijní literatura: Altick, R. D. The English Common Reader: A Social History of the Mass Reading Public 1800–1900. Chicago: Chicago university Press, 1967. Bhabha, H., The Location of Culture. London: Routledge, 1994. Bourdieu, Pierre. Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste, trans. Richard Nice, 1984. Harvard University Press. Cejpek, Jiří. Informace, komunikace a myšlení: úvod do informační vědy. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2005. Darnton, Robert, “What is the History of Books?” in Daedalus, vol. 111, no. 3, pp. 65-83, 1982. Darnton, Robert, The Business of Enlightenment. Cambridge, Mass., 1979. Darnton, Robert – Roche, D. edd. Revolution in Print: The Press in France, 1775–1800. Berkeley/London/New York: University of California Press/New York Public Library, 1989. de Certeau, Michel. The Practice of Everyday Life. Berkeley, CA: University of California Press, 1984. Dobrenko, E. The Making of the State Reader: Social and Aesthetic Contexts of the Reception of Soviet Literature. Stanford, California: Stanford University Press, 1997. Dolphijn, Rick and Iris van der Tuin eds., New Materialism: Interviews & Cartographies. Open Humanities Press, 2012. Eisenstein, E. The printing press as an agent of change: communications and cultural transformations in early modern Europe (2 vols. ed.). Cambridge UK: Cambridge University Press, 1979. Engels, F. The Condition of the Working Class in England, Oxford/New York: Oxford University Press, 1993; [Postavení dělnické třídy v Anglii, Svoboda 1950] Febvre, Lucien and Henri-Jean Martin, The Coming of the Book, trans. D. Gerard, London, 1976. Foucault, Michel, Slova a věci. Brno: Computer Press, 2007. Hallin, D.C. & Mancini, P., Three Models of Media and Politics. Cambridge University Press, 2004. Hoggart, R. The Uses of Literacy. London: Penguin,1992 [1957]. Huhtamo, Erkki and Jussi Parikka (eds.). Media archeology: approaches, applications, and implications. Berkeley, CA: University of California Press, 2011. Chartier, Roger, Forms, and Meanings. Texts, Performances, and Audiences from Codex to Computer, Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1995. Latour, Bruno. Reassembling the Social. An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford: Oxford University Press, 2005. Martin, Henri-Jean, The History and Power of Writing, Chicago, 1994. McKenzie, D.F., Bibliography and the Sociology of Texts, new edition, Cambridge, 1999. McLuhan, Marshall, The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man, 1962/2011. Parikka, Jussi, What is Media Archaeology? Polity, 2012. Rose, Jonathan, The Intellectual Life of the British Working Classes, 2001. Šebek, Josef. Literatura a sociálno. Bourdieu, Williams a jejich pokračovatelé, UK, 2019. Šmejkalová, J. Cold War Books in the ‘Other’ Europe and What Came After. Leiden, Boston, Brill, 2010. van Dijk, Jan. The Network Society: Social Aspects of New Media, 1999, 2005, 2012. Webster, Frank, Theories of the Information Society. London: Routledge, 2002. |
|
||
Last update: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (01.03.2024)
1. Blok Komunikace, média a (tištený) text jako předměty interdisciplinárního zkoumání: sebe-prezentace; zdroje a součásti relevantních oborů, struktura výuky, požadavky ke zkoušce/zápočtu; doporučená literatura ke studiu. Ukázka společného kritického čtení současných odborných textů a potřeba všeobecné teoretické kompetence: Ben Kafka, The Demon of Writing: Powers and Failures of Paperwork, Zone Books, 2012, pp 110-111. K čemu je teorie? Klíčové pojmy/analytické kategorie užívané v odborných textech humanitních věd & teoreticko-filozofické směry Příprava na 2. blok: Diskuse klíčových pojmů: mini-prezentace - stručná definice jednoho z následujících pojmů: marxismus, psychoanalýza, hermeneutika, fenomenologie, strukturalismus, sémiologie, ideologie, teorie kódování a dekódování, gender, diskurz, differánce, kapitál, kulturní kapitál, kulturní průmysl, moc, hegemonie, postmoderna, informace.
2. Blok Diskuse diskuse klíčových pojmů - Mini-prezentace (5 min) 3. Blok Akademické čtení textu Rearticulating Audience Engagement: Social Media and Television: - analýza terminologie v odborném článku - vývoj a zastarávání terminologie v odborných publikacích - sociální sítě jako zdroj i způsob šíření informací - práce s textem a informacemi v akademickém vs. mediálním kontextu - metody výzkumu - modelové dotazníkové šetření a příprava řízených rozhovorů přímo v průběhu semináře, zaměřené na proměny recepce/tvorby obsahů veřejnoprávních medií - diskuze Příprava na 4. blok: Osnovy a základní teze závěrečné práce (cca 5 min); četba Latoura; ‚auto-bibliografie‘ – Odborné knihy/texty mého života: 5 minut Pro inspiraci viz https://newmaterialism.eu/ Auto-Bibliography Bruno Latour, Poznání a vizualizace aneb jak myslet očima a rukama (Visualization and Cognition: Thinking with Eyes and Hands), Teorie vědy, XXX/2, 2008, s. 33-90. http://www.bruno-latour.fr/sites/default/files/downloads/21-VIZ-COG-TCHEQUE.pdf Uvedení do nového materialismu: Uvedení do tezí Bruno Latoura: https://www.youtube.com/watch?v=pD4G6ksJBr0 Uvedení do tezí Karen Barad: https://www.youtube.com/watch?v=tno6oG9KRFY https://www.youtube.com/watch?v=dBnOJioYNHU
4. Blok Formativní hodnocení a diskuse Latourova textu; prezentace základních tezí závěrečné práce; prezentace ‚auto-bibliografie‘
|