Last update: Mgr. Adéla Jarolímková, Ph.D. (18.09.2020)
For students of Information studies and Librarianship bachelor programme(3rd class).<br>
<br>
Literature search and reference services, their types, organization, personnel. Fundamentals of search process - database selection, query formulation, relevance assessment. Search systems, their types, OPAC, discovery services and its use in literature search services. Czech/Czechoslovac and international bibliographic databases for information science and librarianship. Citation databases, their specifics and importance for information science and librarianship. Formalization of search output. Information resources and literature citing.
Distance learning via Zoom.
Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5237
Last update: Mgr. Adéla Jarolímková, Ph.D. (18.09.2020)
Předmět je určen studentům 3. ročníku bakalářského studia INSK.<br>
<br>
Rešeršní a referenční služby, jejich typologie, organizace, personální zabezpečení. Základy rešeršního procesu - výběr databáze, formulace dotazu, hodnocení relevance. Rešeršní systémy - základní komponenty rešeršních systémů, druhy rešeršních rozhraní, OPAC, discovery systémy a jejich využití v rešerších. České/československé a zahraniční bibliografické zdroje pro obor informační věda a knihovnictví. Citační databáze, jejich specifika z pohledu rešerší a jejich význam pro obor informační věda a knihovnictví. Úprava rešerše a záznamů. Citování literatury a informačních zdrojů.<br>
V případě přechodu na distanční výuku budou přednášky online prostřednictvím Zoom, zadávání cvičení probíhá prostřednictvím Moodle.
Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5237
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Adéla Jarolímková, Ph.D. (18.09.2020)
odevzdání všech průběžných úkolů a cvičení - pokud není stanoven přesný termín, nejpozději 3 dny před zkouškou
odevzdání rešerše na vybrané téma - nejpozději 3 dny před zkouškou
online test v Moodle
Literature -
Last update: Mgr. Adéla Jarolímková, Ph.D. (10.08.2020)
ANTELMAN, Kristin, Emily LYNEMA a Andrew K. PACE. Toward a twenty-first century library catalog. Information Technology and Libraries [online]. 2006, vol. 25, no. 3, p. 128-139. [cit. 2017-02-21]. Dostupné z: http://ejournals.bc.edu/ojs/index.php/ital/article/view/3342/2954
DOHNÁLKOVÁ, Eva. Online poradenské služby studentům - Studijní a informační centrum ČZU v Praze. In:Knihovny současnosti 2008. Brno: Sdružení knihoven ČR, 2008. s. 261-264. ISBN 978-80-86249-49-0. Dostupné také z: http://www.sdruk.cz/data/xinha/sdruk/2008-3-261.pdf.
BORGMAN, Christine. Why are online catalogs hard to use?: Lessons learned from information-retrieval studies. Journal of the American Society for Information Science. 1986, vol. 37, issue 6, s. 387-400. Dostupný také komerčně ze systému Wiley Online Library (v síti UK Jinonice) (DOI): http://dx.doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(198611)37:6<387::AID-ASI3>3.0.CO;2-8.
BORGMAN, Christine. Why are online catalogs still hard to use? Journal of the American Society for Information Science. 1995, vol. 47, issue 7, s. 493-503. Dostupný také komerčně ze systému Wiley Online Library (v síti UK Jinonice) (DOI): http://dx.doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(199607)47:7<493::AID-ASI3>3.0.CO;2-P.
HEMOLA, Hanuš a Jindřiška POSPÍŠILOVÁ. Ptejte se knihovny - stará služba v novém. In: INFORUM 2004: 10. konference o profesionálních informačních zdrojích , 25.-27. května 2004, Vysoká škola ekonomická, Praha [online]. Praha: Albertina icome Praha, 2004 [cit. 2014-09-19]. Dostupný z: http://www.inforum.cz/pdf/2004/Hemola_Hanus.pdf.
KTD: česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online databáze]. Praha: Národní knihovna České republiky, 2003- [cit. 2014-09-19]. Dostupný z: http://aleph.nkp.cz/cze/ktd.
MARCHIONINI, Gary, 1995. Information seeking in electronic environments. New York: Cambridge University Press, xi, 224 p. ISBN 05-214-4372-5.
OPÁLKOVÁ, Markéta. Analýza vybraných OPACů nové generace a sociálních sítí se zaměřením na sdílení knih. Praha, 2010. Rigorózní práce. Univerzita Karlova v Praze, FF, Ústav informačních studií a knihovnictví. Dostupný také z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/84958/. -- Číst jenom kap. 2: 2.1-2.2, s. 17-53.
PAPÍK, Richard. Strategie vyhledávání informací a elektronické informační zdroje. Praha: Velryba, 2011, 192 s. Podnikání a management. ISBN 978-80-85860-22-1.
REFERENCE AND USER SERVICES ASSOCIATION. Guidelines for Implementing and Maintaining Virtual Reference Services [online]. Originally prepared by the MARS Digital Reference Guidelines Ad Hoc Committee. June 2004 [cit. 2014-09-19]. Dostupný z: http://www.ala.org/rusa/resources/guidelines/virtrefguidelines.
ŠEVČÍKOVÁ, Veronika a VÁLKOVÁ, Lenka. Všichni na jedné židli?!: spolupráce knihoven v rámci Ptejte se knihovny = All at the same chair?!: cooperation of the libraries in the Ask your Library Service. In: Knihovny současnosti 2013: sborník z 21. konference, konané ve dnech 10.-12. září 2013 v areálu Univerzity Palackého v Olomouci. Ostrava: Sdružení knihoven ČR, 2013. s. 107-117. ISBN 978-80-86249-68-1. Dostupné také z: http://www.sdruk.cz/data/xinha/sdruk/ks2013/Sbornik2013.pdf.
THOMSON SCIENTIFIC (firma). Web of Science Help. In: Web of Knowledge [v.5.12] - Web of Science Home [online].cop. 2013, last modified 2008-05-29 [cit. 2014-09-19].Dostupný uvnitř rozhraní systému z (pouze přes Mozilla Firefox): http://www.isiknowledge.com.
ANTELMAN, Kristin, Emily LYNEMA a Andrew K. PACE. Toward a twenty-first century library catalog. Information Technology and Libraries [online]. 2006, vol. 25, no. 3, p. 128-139. [cit. 2017-02-21]. Dostupné z: http://ejournals.bc.edu/ojs/index.php/ital/article/view/3342/2954
DOHNÁLKOVÁ, Eva. Online poradenské služby studentům - Studijní a informační centrum ČZU v Praze. In:Knihovny současnosti 2008. Brno: Sdružení knihoven ČR, 2008. s. 261-264. ISBN 978-80-86249-49-0. Dostupné také z: http://www.sdruk.cz/data/xinha/sdruk/2008-3-261.pdf.
BORGMAN, Christine. Why are online catalogs hard to use?: Lessons learned from information-retrieval studies. Journal of the American Society for Information Science. 1986, vol. 37, issue 6, s. 387-400. Dostupný také komerčně ze systému Wiley Online Library (v síti UK Jinonice) (DOI): http://dx.doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(198611)37:6<387::AID-ASI3>3.0.CO;2-8.
BORGMAN, Christine. Why are online catalogs still hard to use? Journal of the American Society for Information Science. 1995, vol. 47, issue 7, s. 493-503. Dostupný také komerčně ze systému Wiley Online Library (v síti UK Jinonice) (DOI): http://dx.doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(199607)47:7<493::AID-ASI3>3.0.CO;2-P.
HEMOLA, Hanuš a Jindřiška POSPÍŠILOVÁ. Ptejte se knihovny - stará služba v novém. In: INFORUM 2004: 10. konference o profesionálních informačních zdrojích , 25.-27. května 2004, Vysoká škola ekonomická, Praha [online]. Praha: Albertina icome Praha, 2004 [cit. 2014-09-19]. Dostupný z: http://www.inforum.cz/pdf/2004/Hemola_Hanus.pdf.
KTD: česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online databáze]. Praha: Národní knihovna České republiky, 2003- [cit. 2014-09-19]. Dostupný z: http://aleph.nkp.cz/cze/ktd.
MARCHIONINI, Gary, 1995. Information seeking in electronic environments. New York: Cambridge University Press, xi, 224 p. ISBN 05-214-4372-5.
OPÁLKOVÁ, Markéta. Analýza vybraných OPACů nové generace a sociálních sítí se zaměřením na sdílení knih. Praha, 2010. Rigorózní práce. Univerzita Karlova v Praze, FF, Ústav informačních studií a knihovnictví. Dostupný také z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/84958/. -- Číst jenom kap. 2: 2.1-2.2, s. 17-53.
PAPÍK, Richard. Strategie vyhledávání informací a elektronické informační zdroje. Praha: Velryba, 2011, 192 s. Podnikání a management. ISBN 978-80-85860-22-1.
REFERENCE AND USER SERVICES ASSOCIATION. Guidelines for Implementing and Maintaining Virtual Reference Services [online]. Originally prepared by the MARS Digital Reference Guidelines Ad Hoc Committee. June 2004 [cit. 2014-09-19]. Dostupný z: http://www.ala.org/rusa/resources/guidelines/virtrefguidelines.
ŠEVČÍKOVÁ, Veronika a VÁLKOVÁ, Lenka. Všichni na jedné židli?!: spolupráce knihoven v rámci Ptejte se knihovny = All at the same chair?!: cooperation of the libraries in the Ask your Library Service. In: Knihovny současnosti 2013: sborník z 21. konference, konané ve dnech 10.-12. září 2013 v areálu Univerzity Palackého v Olomouci. Ostrava: Sdružení knihoven ČR, 2013. s. 107-117. ISBN 978-80-86249-68-1. Dostupné také z: http://www.sdruk.cz/data/xinha/sdruk/ks2013/Sbornik2013.pdf.
THOMSON SCIENTIFIC (firma). Web of Science Help. In: Web of Knowledge [v.5.12] - Web of Science Home [online].cop. 2013, last modified 2008-05-29 [cit. 2014-09-19].Dostupný uvnitř rozhraní systému z (pouze přes Mozilla Firefox): http://www.isiknowledge.com.
Last update: Mgr. Adéla Jarolímková, Ph.D. (18.09.2020)
Cíle předmětu:
Po absolvování předmětu byste měli umět
- uvést základní české i zahraniční zdroje z oboru informační vědy a knihovnictví a jejich stručnou charakteristiku
- vysvětlit pojmy rešeršní služby, referenční služby a rozdíly mezi nimi
- vysvětlit fungování různých typů operátorů a použít je při vyhledávání
- popsat základní rešeršní strategie a ilustrovat je na příkladech
- vysvětlit pojem relevance, jeho základní aspekty a problematiku stanovení relevance v rešeršních systémech
- analyzovat informační potřebu/požadavek uživatele, navrhnout vhodné databáze pro vyhledávání tohoto požadavku a vhodná klíčová slova
- navrhnout rešeršní strategii vhodnou pro zvolený rešeršní systém, sestavit rešeršní dotaz, provést vyhledávání, modifikovat výchozí rešeršní dotaz podle výsledků
- sestavit jednoduchý návod pro využití vybraného elektronického informačního zdroje a provést základní instruktáž uživatele
- stanovit kritéria hodnocení rozhraní vybraného typu rešeršních systémů (OPAC, discovery systémy), porovnat a vyhodnotit klady a zápory vybraných systémů v této kategorii
Témata:
Rešeršní a referenční služby, jejich typologie, organizace, personální zabezpečení
Základy rešeršního procesu - výběr databáze, formulace dotazu, hodnocení relevance
Rešeršní rozhraní - druhy rešeršních rozhraní, OPAC, discovery systémy a jejich využití v rešerších
České/československé bibliografické zdroje pro obor informační věda a knihovnictví - tištěné bibliografie, databáze KKL
Zahraniční bibliografické zdroje pro obor informační věda a knihovnictví - LISA, LISTA, LISS, ERIC, INSPEC
Citační databáze, jejich specifika z pohledu rešerší a jejich význam pro obor informační věda a knihovnictví - Web of Science, Scopus
Úprava rešerše a záznamů - doporučení pro úpravu výsledného soupisu, normy pro úpravu záznamů
Citování literatury a informačních zdrojů
Podmínky ukončení předmětu:
odevzdání všech průběžných úkolů a cvičení - pokud není stanoven přesný termín, nejpozději 3 dny před zkouškou
odevzdání rešerše na vybrané téma - nejpozději 3 dny před zkouškou