SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Seminar Women in Czech Music (for Bachelor Thesis) - AHV110170
Title: Seminář Ženy v české hudbě (bakalářský)
Guaranteed by: Institute of Musicology (21-UHV)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2014
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 12
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.
Pre-requisite : AHV110008, AHV110009
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. (23.09.2013)
Seminář se věnuje tématu genderu ve vztahu k české hudbě od 19. století do současnosti. V rámci semináře studenti pracují na vlastních výzkumných projektech, historickou a/nebo kulturně antropologickou metodou. Jednotlivá setkání se věnují průběhu práce na projektech a společným diskusím nad zadanou literaturou.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. (23.09.2013)

Pravidelná práce v semináři (včetně odevzdání tří dílčích písemných prací v rámci ZS a tří v LS), docházka (maximálně tři absence) a odevzdání závěrečné práce. 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. (23.09.2013)

Viz sylabus, další literatura bude upřesněna během semestru.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D. (24.09.2013)

V sylabu je naznačena pouze průběžná četba. Diskuse nad aktuálními stavy bádání bude probíhat průběžně.

 

1

Úvodní hodina

 

2

Vincent Duckles, et al. "Musicology, 11. Gender and sexual studies". Grove Music Online. Oxford Music Online. Oxford University Press. Web. 24 Sep. 2013. <http://www.oxfordmusiconline.com.ezproxy.nkp.cz/subscriber/article/grove/music/46710pg2>.

Nagl-Docekal, Herta. 2007. ‘"Art is gendered"‘. In Feministická filozofie. Výsledky, problémy, perspektivy. Praha: Slon, s. 101-110.

 

3

Přednáška Hany Havelkové (Katedra genderových studií FHS UK)

 

4

Ruth A. Solie. "Feminism." Grove Music Online. Oxford Music Online. Oxford University Press. Web. 24 Sep. 2013. <http://www.oxfordmusiconline.com.ezproxy.nkp.cz/subscriber/article/grove/music/41237>.

Jeffrey Kallberg. "Gender (i)." Grove Music Online. Oxford Music Online. Oxford University Press. Web. 24 Sep. 2013. <http://www.oxfordmusiconline.com.ezproxy.nkp.cz/subscriber/article/grove/music/41235>.

 

5

Judith Tick, et al. "Women in music, §I: Historiography." Grove Music Online. Oxford Music Online. Oxford University Press. Web. 24 Sep. 2013. <http://www.oxfordmusiconline.com.ezproxy.nkp.cz/subscriber/article/grove/music/52554>.

Judith Tick, et al. " Women in music, §II: Western classical traditions in Europe & the USA, 4. Since 1800." Grove Music Online. Oxford Music Online. Oxford University Press. Web. 24 Sep. 2013. <http://www.oxfordmusiconline.com.ezproxy.nkp.cz/subscriber/article/grove/music/52554>.

 

6

Sherrie Tucker. "Women." The New Grove Dictionary of Jazz, 2nd ed. Ed. Barry Kernfeld. Grove Music Online. Oxford Music Online. Oxford University Press. Web. 24 Sep. 2013. <http://www.oxfordmusiconline.com.ezproxy.nkp.cz/subscriber/article/grove/music/J730100>.

Judith Tick, et al. " Women in music, §III: World music." Grove Music Online. Oxford Music Online. Oxford University Press. Web. 24 Sep. 2013. <http://www.oxfordmusiconline.com.ezproxy.nkp.cz/subscriber/article/grove/music/52554>.

Richard Middleton and Peter Manuel. "Popular music, §II: World popular music, 10. Gender." Grove Music Online. Oxford Music Online. Oxford University Press. Web. 24 Sep. 2013. <http://www.oxfordmusiconline.com.ezproxy.nkp.cz/subscriber/article/grove/music/43179pg2>.

 

7+8

Moisala, Pirkko. 2000. ‘Gender Negotiation of the Composer Kaija Saariaho in Finland: The Woman Composer as Nomadic Subject‘. In Pirkko Moisala a Beverley Diamond (ed.). Music and Gender. Urbana a Chicago: University of Illinois Press, s 166-188.

Moisala, Pirkko. 2011. ‘Reflections on an Ethnomusicological Study of a Contemporary Western Art Music Composer‘. Ethnomusicology Forum XX/3, s. 443-451.

 

9+10

Solie, Ruth A. 1993. ‘Changing the Subject‘. Current Musicology 53, s. 55-65.

 

11+12

McClary, Susan. 2002 (1991). ‘Introduction: A Material Girl in Bluebeard's Castle’. In Feminine Endings: Music, Gender, and Sexuality. Minneapolis: University of Minnesota Press, s. 3-34.

 

13+14

Diskuse

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html