SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Historiography and Historical Education - AHS444V205
Title: PVP 3 Historiografie a dějepis
Guaranteed by: Institute of Czech History (21-UCD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, colloquium [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AHSV01000
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (03.02.2020)
Jedním z důležitých rysů moderního historického myšlení, zhruba od konce 18. století, je jeho didaktický rozměr. Po zavedení povinné školní docházky, a vůbec po zformování občanské společnosti, se reprezentace dějin staly součástí veřejného provozu zasahujícího širokou veřejnost. Historická věda tak před sebe postavila nový druh úkolů spojených s oslovováním neodborníků, ovšem nikoli jen na poli tradiční osvěty, ale směrem k mase specifických konzumentů - dětí.

Předmět bude postaven na dvou pilířích. Prvním z nich je historický rozměr problému, který spíše formou přednášky představí důležité fáze a milníky dějin 19. a 20. století, které ovlivnily vztah historické vědy a školního dějepisu. Důraz bude kladen na teoretickou stránku reflexe role školního dějepisu v rámci historické vědy, budou ale také zohledněny praktické a sociální okolnosti (role učitelství v kariérách historiků a historiček, produkce učebnic jako součást historiografické praxe apod.). Druhým pilířem je systematický přístup aktualizující vztah historiografie-dějepis na konkrétních praktických problémech. Tato část bude vede více jako seminář, založený na práci s prameny, na diskuzi a na tvorbě vlastních materiálů.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (03.02.2020)

Zdeněk BENEŠ, Co je školní dějepis a co s ním? Dějiny ve škola a škola jako historická dílna, in: Dějiny ve škole - škola v dějinách, Praha 2010, s. 13-24

 

Zdeněk BENEŠ, Historický text a historická kultura, Praha 1995

 

Viliam KRATOCHVÍL, Metafora stromu ako model didaktiky dejepisu, Raabe 2019

 

Kolektiv autorů, Úvod do studia dějepisu I, Brno 2014

 

Jiří ŠTAIF, Historici, dějiny a společnost. Historiografie v českých zemích od Palackého a jeho předchůdců po Gollovu školu, 1790-1900I-II, Praha 1997

 

Další relevantní literatura bude doplněna v průběhu kurzu.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (03.02.2020)

Pro úspěšné splnění atestace (kolokvia či zápočtu) je zapotřebí aktivně splnit seminární úkoly v sekci “Dílna”. Následně je možné absolvovat ústní zkoušku postihující první teoretickou část kurzu (zkouška bude založena na předloženém vlastním seznamu literatury obsahující tři relevantní tituly).

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (03.02.2020)
  1. Úvodní setkání

  2. Historiografie, veřejnost, publikum

  3. Dějepis a státní ideologie

  4. Učitelství a vědecká kariéra

  5. Dějepis jako “malá” historická věda? Problém didaktizace vědění

  6. Učebnice - historiografický text?

  7. Dílna I - čtení didaktik

  8. Dílna II - analýza učebnic

  9. Dílna III - prezentace vědeckých badatelských polí

  10. Dílna IV - prezentace didaktických výstupů

  11. Závěrečné setkání

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html