SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Changes in European Identity II - AHES1032
Title: Proměny evropské identity II
Guaranteed by: Institute of General History (21-USD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:combined
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Jaroslav Ira, Ph.D.
Pre-requisite : AHES1031
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Ira, Ph.D. (12.02.2015)
Navazující cyklus přednášek a seminářů uchopuje téma evropské identity v perspektivě prostoru a jinakosti.
Vychází z poznatku, že identita Evropy a Evropanů se zásadním způsobem opírá o konstrukce svých hranic
a ustavičné vymezování se vůči jiným kulturám a civilizacím. V první části se proto kurz zaměří na procesy
konstrukce jiného prostoru (Orient), ale také na konstrukce prostorů přechodných, mezních, poloevropských
(Balkán, východní Evropa). Odtud vede cesta k problematizaci Evropy jako stejnorodého prostoru, kterou lze
vést např. v rovině diskusí o tzv. "evropském městě", či na příkladu srovnání odlišných vnímání Evropy, ale
i postojů k ní, ze strany různých evropských národních společností. V neposlední řadě se kurz pokusí uchopit
téma evropské identity také z pohledu neevropského.


Rámcové tématické okruhy

- Kulturní mapování Evropy
- Evropa a orient/alismus- Evropa a islám
- Konstrukce Balkánu
- Konstrukce střední a východní Evropy
- Koncept "evropského města"
- Představy Evropy v národních perspektivách
- Vnímání Evropy očima ne-evropanů

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Ira, Ph.D. (12.02.2019)

 

Předmět je zakončen zkouškou. Podmínkou připuštění ke zkoušce je povinná docházka (max. tři absence) a aktivní přístup v hodinách (pravidelná četba povinných textů do hodiny a následná diskuze, plnění dílčích úkolů a referátů). Zkouška proběhne formou seminární práce, jejíž úroveň bude určovat výslednou známku. Seminární práce musí mít rozsah 7 - 10 normostran (písmo Times New Roman 12/Calibri 11, řádkování 1,5, okraje 2,5 cm), měla by obsahovat titulní stránku či hlavičku, standardní vědecký aparát (seznam použité literatury a jiných zdrojů, řádné odkazy) a měla by svým stylem odpovídat odbornému textu (logická struktura, zřetelné vymezení tématu, ústředního argumentu, cíle či otázky, dostatečným množstvím literatury podložená argumentace). Žánrově může být práce pojata jako vědecký esej, reflexe literatury či drobná studie. Tematicky by se měla vztahovat k otázkám probíraným v letním či zimním semestru kurzu, popř. k jiným tématům, které úzce souvisejí s problematikou evropské identity. 

Kritéria hodnocení seminární práce:

- Tematická relevance (6b)

- Zřetelně formulované téma a cíl práce (6b)

- Srozumitelná, logicky konzistentní a přesvědčivá argumentace (6b) 

- Podepřenost argumentace v použitých zdrojích (6b)

- Hloubka analytického vhledu či interpretace (6b)

- Úroveň citační praxe, správnost vědeckého aparátu a bibliografie (6b)

- Přehledná a logická struktura práce (6b)

- Stylistická a jazyková úroveň (pravopis, odborný styl) (5b)

- Grafická úroveň (3b)

 

Stupnice bodů a známek:

   50 - 43 b: 1

   42 - 34 b: 2

   33 - 25 b: 3

   24 -  0 b: 4

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Ira, Ph.D. (15.02.2015)

 

BOER, Pim den et al. (eds.): Europäische Erinnerungsorte. München: Oldenbourg, 2012. 3 sv.

CARDINI, Franco: Evropa a islám. Praha: NLN 2004.

EDER, Klaus, SPOHN, Willfried (Eds.): Collective Memory and European Identity. The Effects of Integration and Enlargement. Aldershot & Burlington: Ashgate 2005.

FONTANA, Josep: Evropa před zrcadlem. Praha: NLN, 2001.

HAVELKA, Miloš: Západní, východní a střední Evropa jako kulturní a politické pojmy. Plzeň: Západočeská univerzita 2000.

ICHIKO, Atsuko, SPOHN, Willfried (Eds.): Entangled Identities. Nations and Europe. Aldershot & Burlington: Ashgate 2005.

KLUSÁKOVÁ Luďa, SCHOLZ Milan (eds.): Pojetí prostoru v historické perspektivě. Praha: Karolinum 2011.

LENGER, Friedrich - Tenfelde, Klaus (eds): Die europäische Stadt im 20. Jahrhundert Wahrnehmung - Entwicklung - Erosion. Köln: Böhlau, 2006.

MALMBORG, Mikael af; STRATH Bo (eds.): The Meaning of Europe: Variety and Contention within and among Nations, Berg: Oxford-New York 2002.

NEUMANN, Iver B.: Uses of the other: "The East" in European identity formation. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1999.

RIFKIN, Jeremy: Evropský sen, Praha: ELK, 2005.

SAID, Edward W.: Orientalismus: západní koncepce Orientu. Praha: Paseka, 2008

STRATH Bo (ed.): Europe and the Other and Europe as the Other. Bruxelles: Peter Lang, 2000.

TODOROVA, Marija: Imagining the Balkans. Updated ed. Oxford: Oxford University Press, 2009.

WINTLE, Michael (ed.): Imagining Europe: Europe and European civilisation as seen from its margins and by the rest of the world, in the nineteenth and twentieth centuries. Bruxelles: Peter Lang, 2008.

WOLFF, Larry: Inventing Eastern Europe: the map of civilization on the mind of the Enlightenment. Stanford, California: Stanford University Press, 1994.

 

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Ira, Ph.D. (12.02.2015)

Výuka bude kombinovat přednášky a případové studie ze strany vyučujícího se seminární formou práce (diskuse, rozbor literatury, drobné referáty)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html