SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Roman Literature and Culture - AGL600004
Title: Didaktika římské literatury a latinské kultury
Guaranteed by: Institute for Greek and Latin Studies (21-URLS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023 to 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
Guarantor: PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D.
Mgr. Martin Bažil, Ph.D.
Mgr. Bc. Martina Vaníková, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (10.08.2023)
Seminář se zaměří na často opomíjené složky výuky latiny. Římské (či obecně antické) dějiny a reálie bývají mnohdy implicitní součástí výuky, neboť jsou přímým obsahem čtených úryvků, kdežto literární výchova a literární teorie se obvykle upozaďuje, přestože správným výběrem textů a dalších výukových materiálů ji lze často smysluplně a efektivně vykládat, a vytvářet tak dobrý základ pro mezioborové propojování zejména s českým jazykem.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (10.08.2023)

Zkouška: Student sepíše alespoň desetistránkovou práci zaměřenou na některý z aspektů literární výchovy, případně výuky antické kultury a antických reálií. Podmínkou udělení zkoušky je také pravidelná účast na seminářích.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (10.08.2023)

Ancona, R. (ed.), Concise Guide to Teaching Latin Literature,Norman: University of Oklahoma Press 2007.

Eluerd, R., Langue et littérature. Grammaire, Communication, Techniques littéraires,Paris: Nathan 1992.

Fritsch, A., Phaedri libellos legere. Weitere Anregungen zur Phaedruslektüre, Die Alten Sprachen im Unterricht 36: H. 2, 1989, s. 19–22; 27–43.

Fritsch, A., Horaz – in der Schule kaum noch behandelt? MDAV 36, 1993, s. 60–61.

Fritsch, A., Zur Lektüre der Vulgata im Lateinunterricht,AU 39: H. 6, 1996, s. 7–23.

Fritsch, A., Fabeln im Lateinunterricht, in: Fabeln und Parabeln im fächerverbindenden Unterricht (Interdisziplinäre Forschung u. fächerverbindender Unterricht), Bd. 10, Ludwigsfelde: Ludwigsfelder Verlagshaus 2002, s. 136–167.

Habinek, T., Latin Literature between Text and Practice, Transactions of the American Philological Association 135 (1), 2005, s. 83–89.

Hartnett, M., By Roman Hands: Inscriptions and Graffiti for Students of Latin, Newburyport: Focus 2012.

Harvey, B. K., Roman Lives: Ancient Roman Life Illustrated by Latin Inscriptions, Newburyport: Focus 2015.

Kuhlmann, P. (ed.), Lateinische Literaturdidaktik, Bamberg: C. C. Buchner 2010.

Morwood, J., The Teaching of Classics, Cambridge: CUP 2003.

Scarpa, L., Teaching Antiquity: Perspectives for Disciplinary Didactics, in: Meeting the Challenge: European Perspectives on the Teaching and Learning of Latin, Cambridge 2005.

Svobodová, E., Vyučování klasickým jazykům a výklady kulturních dějin, ZJKF II, 1960, s. 97–98.

Wülfing, P., Altsprachlicher Unterricht in einem europäischen Horizont, LGB 33, 1989, s. 197.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D. (18.12.2022)

Možná témata semináře:

  • Otázka propojení výuky jazyka s kulturně-literárně-(historickou) složkou předmětu za stávající (obvykle) nízké hodinové dotace.

  • Způsoby a možnosti literární výchovy v rámci předmětu.

  • Otázka výkladu recepce antické literatury a kultury (nutnost časové úspornosti a efektivity výkladu).

  • Význam latiny a latinské kultury v kultuře evropské.

  • Budování mezipředmětových vztahů. Možnosti uplatnění průřezových témat.

  • Didaktické využití malých forem a latinských nápisů.

  • Didaktické využití výkladu latinských zkratek.

  • Možnosti výkladu literárních žánrů s ilustrací na textech (satira, dopis, idyla, hostina, životopis atd.).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html