|
|
|
||
Last update: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (30.01.2024)
The course is primarily intended for students in various fields of teacher education. It focuses on developing the critical thinking of the participants and therefore assumes their active participation in the seminars. The course is based on several different conceptions of critical thinking (see recommended readings), which we will apply to concrete examples and situations and then reflect on their possible use in high school education. We will address various aspects of critical and non-critical thinking, such as cognitive biases, argumentative fallacies, different types of information and their sources, but primarily we will focus on developing skills of good argumentation, text analysis, taking different perspectives, and uncovering and assessing one's own assumptions. The course is not primarily didactic in focus, but will be taught using didactically varied methods applicable to secondary school education. |
|
||
Last update: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (19.01.2023)
Na konci kurzu by účastníci měli být schopni lépe - analyzovat text/diskusi s ohledem na jejich strukturu, informace a argumenty - rozpoznat některé argumentační fauly a kognitivní zkreslení - odhalovat a ověřovat předpoklady, jak vlastní, tak cizí - zaujímat různé úhly pohledu při řešení nějakého problému - podpírat své postoje silnými a platnými argumenty - zvažovat různé aspekty situace včetně vlastních přesvědčení před zaujetím určitého stanoviska |
|
||
Last update: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (19.01.2023)
For succesful completion of the course, the following is required: - active participation, including home preparation such as reading texts or fulfilling other tasks - preparation of one teaching activity focused on developing of one of critical thinking skills |
|
||
Last update: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (03.02.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (05.02.2024)
Obsah 1. Organizace kurzu; co je kritické myšlení 2. Aspekty kritického myšlení 3. Argumentace I 4. Argumentace II 5. Argumentační fauly a kognitivní zkreslení 6. Informace a konspirační teorie 7. Kritické myšlení podle S. Brookfielda – práce s předpoklady a úhly pohledu 8. Práce textem 9. -11. Studentské výstupy 12. Reflexe kurzu V případě potřeby může dojít ke změně témat či jejich pořadí. |