SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Proclus and Dionysius: Being, Life, Intellect and Theory of Participation - AFS500202
Title: Proklos a Dionysios: Bytí, život, myšlení a teorie participace
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2019
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. Václav Němec, Ph.D.
prof. Lenka Karfíková, Dr. theol.
Schedule   Noticeboard   
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. Václav Němec, Ph.D. (21.09.2018)

Atest je možno získat za referování příslušných textových pasáží v rámci kursu nebo za vypracování seminární práce.

Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. Václav Němec, Ph.D. (21.09.2018)

Primární texty:

Proklos, Elementatio theologica, vyd. E. R. Dodds, Proclus: The Elements of Theology. A Revised Text with Translation, Introduction and Commentary by E. R. Dodds, Oxford 19632.

Proklos, Theologia Platonis, vyd. H. D. Saffrey – L. G. Westerink, Proclus: Théologie Platonicienne, BL, Paris 1974.

Pseudo-Dionysios Areopagita, De divinis nominibus, vyd. B. R. Stuchla, Corpus Dionysiacum, I, Berlin – New York 1990.

Pseudo-Dionysius. The Complete Works, New York – Mahwah 1978.

 

Sekundární literatura:

Y. de Andia, Henosis. L’Union à Dieu chez Denys l’Aréopagite, Leiden 1996.

W. Beierwaltes, Dionysios Areopagites – ein christlicher Proklos?, in: Platon in der abendländischen Geistesgeschichte, vyd. T. Kobusch – B. Mojsisch, Darmstadt 1997,str. 71-100.

W. Beierwaltes, Proklos. Grundzüge seiner Metaphysik, Frankfurt 19792.

J. Dillon, „Dionysius the Areopagite“, in: Interpreting Proclus. From Antiquity to the Renaissance, vyd. S. Gersh, Cambridge 2014, str. 111-124.

S. Gersh, From Iamblichus to Eriugena. An Investigation of the Prehistory and Evolution of the Pseudo-Dionysian Tradition, Leiden 1978.

R. Chlup, Proklos, Praha 2009.

E. von Ivánka, Plato christianus, Praha 2003, str. 239-306.

F. Karfík, Dionysios Areopagités: Křesťanské přetvoření antického novoplatonismu, in: Orthodox revue 4-5 (2001), str. 22-37.

K. Kremer, Die neuplatonische Seinsphilosophie und ihre Wirkung auf Thomas von Aquin, Leiden 19712, str. 201-348.

P. A. Meijer, Participation in Henads and Monads in Proclus’ Theologia Platonica III, CHS. 1-6, in: On Proclus and his Influence in Medieval Philosophy, vyd. E. P. Bos – P. A. Meijer, Leiden 1982, str. 65-87.

V. Němec, Bezejmenná – mnohojmenná thearchie. Theologie božských jmen a její metafyzické předpoklady podle Dionysia Areopagity, in: Reflexe 37 (2009), str. 3–29.

L. M. de Rijk, Causality and Participation, in: E. P. Bos – P. A. Meijer(vyd.), On Proclus and his Influence in Medieval Philosophy, Leiden 1982, str. 1-34.

Ch. Schäfer, The Philosophy of Dionysius the Areopagite, Leiden – Boston 2006.

S. K. Wear – J. Dillon, Dionysius the Areopagite and the Neoplatonist Tradition. Despoiling the Hellenes, Aldershot 2007.

 

 

 

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html