SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Philosophy of Music - AFS500156
Title: Filosofie hudby
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2016
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D. (02.02.2016)
V kurzu se zaměříme na hudbu jako příklad jednoty zkušenosti - zkušenosti, jejíž jsou věda a umění zvláštními, nikoli však ostře oddělenými částmi. Vyjdeme zde přitom z pozorování, že hudba má jak silnou afektivní stránku, neboť vzbuzuje emoce a ovlivňuje neintencionální tělesné projevy, jako jsou dech či puls, tak stránku kognitivní, neboť je něčím, čemu lze - jako produktu ducha - v netriviálním smyslu rozumět.

Před sebou budeme mít tedy protichůdné koncepty zkušenosti, empirický, jenž vidí člověka primárně jako smyslovou bytost, a koncept transcendentální, jenž ho vidí jako bytost sapientní, rozumnou. V kurzu nám půjde o jejich usmíření, jak bylo naznačeno zejména v Hegelově filosofii mysli (viz 3. část Encyklopedie) a ve filosofii amerického pragmatismu (viz zejména Dewey a Meyer), ale i v novějších teoriích "embodied mind" a dalších.
Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D. (02.02.2016)

Ball, P., The Music Instinct, Oxford University Press, Oxford 2012

Bowman, Wayne, D., Philosophical Perspectives on Music, Oxford, Oxford University Press 1998

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, Philosophie der Kunst. Vorlesung von 1826, Suhrkamp, Frankfurt a. M. 2004

Huron, D., Sweet Anticipation. Music and Psychology of Expectations, The MIT Press, Cambridge MA 2006

Kolman, V., "Normative Pragmatism and the Language Game of Music", Contemporary Pragmatism 11(2), 2014, pp. 147-163

Kolman, V.  "Emotions and Understanding in Music: A Transcendental and Empirical Approach", Idealistic Studies 44(1), 2014, pp. 83-100

Kolman, V., "Models and Perspicuous Representations", in Rödl, S., Tegtmeyer, H. (eds.), Sinnkritisches Philosophieren, deGruyer, Berlin 2012, pp. 185-212

Meyer, L., Emotion and Meaning in Music, University of Chicago Press, Chicago 1956

Scruton, R., The Aesthetics of Understanding, Methuen, New York 1983

Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D. (02.02.2016)

Kurz bude probíhat kombinovanou přednáškovou a referátní formou. Studenti, kteří budou mít referát, získají atest na základě pohovoru nad daným tématem. Studenti, kteří mít referát nebudou, zpracují písemně téma z vybrané literatury a atest proběhne formou pohovoru nad jejich prací v rozsahu 2000-3000 slov.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html