SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Conceptions and Methods for Teaching Philosophy - AFS500107
Title: Koncepce a metody pro výuku filosofie
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2014
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (24.01.2014)
Kurs je určen pro všechny studenty, kteří mají zájem vyučovat filosofii (zejména na střední škole), uvažují o tom nebo by rádi z jiných důvodů rozvíjeli své pedagogické schopnosti. Převážná část kursu bude věnována konkrétním vzdělávacím metodám a možnostem rozvoje základních dovedností spojených s pěstováním filosofie. Jednotlivé semináře budou zahrnovat výklad vyučujících, především však přímé zkoušení různých metod či postupů, společné hodnocení jednotlivých výstupů a řízenou diskusi (mimo jiné na základě odborné filosoficko-didaktické literatury).
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (24.01.2014)

Povinná literatura:

 

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2008.

 

Vybrané články z časopisu Teaching Philosophy (http://www.pdcnet.org/teachphil) a dalších německých či francouzských časopisů, volených na základě jazykových znalostí účastníků (Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik; Côté-Philo; http://www.philotozzi.com/...).

 

Doporučená literatura:

 

BRÜNING, Barbara. Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Weinheim/Basel/Berlin: Beltz Verlag 2003.

KENKMANN, Andrea (ed.). Teaching Philosophy. London/New York: Continuum Publishing Group, 2009.

MARTENS, Ekkehard. Didaktik der Philosophie. In: MARTENS, Ekkehard a Herbert SCHNÄDELBACH (eds.). Philosophie: Ein Grundkurs. 7. vydání. Reinbeck bei Hamburk: Rohwolt. 2003, s. 748-780.

- Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Hannover: Siebert Verlag. 2003.

PFISTER, Jonas. Fachdidaktik Philosophie.  Stuttgart: UTB. 2010.

ROHBECK, Johannes. Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem. 2010.

STEENBLOCK, Volker. Philosophische Bildung. Einführung in die Philosophiedidaktik und Handbuch: Praktische Philosophie. Berlin: LIT Verlag. 2011.

WITTSCHIER, Michael. Textschlüssel Philosophie: 30 Erschließungsmethoden mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag. 2010.

- Gesprächsschlüssel Philosophie: 30 Moderationsmodule mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag. 2012.

 

 

 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (24.01.2014)

Požadavky k zápočtu

- aktivní účast na semináři
- příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu

- příprava výpisků z vybraného článku věnovaného některé metodě či vyučované dovednosti a stručná písemná reflexe jeho obsahu

- dobrovolný úkol - příprava a realizace jednorázové akce či dlouhodobější činnosti pro středoškolské studenty se zájmem o filosofii

Na začátku kursu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky.

 

Struktura kursu

 

I. Úvod

 

1.       Očekávání účastníků a organizace kursu

2.       Koncepce výuky filosofie - diskuse na základě odborné literatury

 

II. Složky pedagogického procesu (aneb metody a dovednosti)

 

Tento blok bude tvořit jádro celého kursu.

 

Z formálního hlediska bude složen:

1.       Ze čtyř postupně vkládaných seminářů, jejichž obsahem budou zvolenými metodami nebo rozvíjenými dovednostmi určené výstupy obou vyučujících, spojené s reflexí předvedených postupů ze strany ostatních účastníků kursu.

2.       Ze seminářů, na nichž budou své pedagogické výstupy prezentovat a reflektovat studenti.

 

Z obsahového hlediska se zaměříme na složky pedagogického procesu (metody či dovednosti), vybrané dle zájmu studentů z následující nabídky:

1.       Výklad, umění vysvětlovat, umění ukazovat a vizuální pomůcky (zápis na tabuli, dataprojektor,…)

2.        Testy, eseje, závěrečné (maturitní) práce a jiné písemné výstupy studentů - učení směřující k písemným výstupům, jejich zadávání a hodnocení

3.       Ústní zkoušení - pokládání otázek a hodnocení odpovědí

4.       Využití videa (hraných či dokumentárních filmů) ve výuce filosofie + příprava úkolů spojených se sledováním videa (pracovní listy, písemné reflexe, diskuse apod.)

5.       Filosofické exkurse a jiné aktivity mimo budovu školy

6.       Práce s pojmy - zobecňování, definování, vztahy mezi pojmy

7.       Argumentace - odhalování předpokladů, struktura argumentů, argumentační chyby

8.       Práce s textem - dílčí čtenářské dovednosti a možnosti jejich rozvíjení

9.       Myšlenkové experimenty

10.    Samostudium a domácí úkoly, referáty

11.    Využití počítačů ve výuce

12.    Zkušenostní učení

13.    Dramatické postupy

14.    Projekty a dlouhodobé činnosti

 

III. Závěrečné syntézy a reflexe

 

1.       Výhody a nevýhody různých metod - jedno (studenty zvolené) téma pedagogicky zpracované pomocí různých metod + reflexe jejich silných a slabých stránek

2.       Diskuse nad otázkami "co je filosofie?" a "co a jak z filosofie učit?"

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html