SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Philosophical Propedeutics - AFS100598
Title: Filosofický proseminář
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024 to 2024
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16622
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
doc. Daniele De Santis, Dott. Ric.
Teacher(s): doc. Daniele De Santis, Dott. Ric.
Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Annotation -
The main goals of the course are a. to gradually build the participants' philosophical skills and b. to introduce philosophy in its inner diversity, as a historical, contemporary and still developing discipline. During the course, participants will go through a series of successive interactive lectures and workshops in which they will develop their skills of text analysis and interpretation, concept analysis and creation, argumentation, oral and written communication, self-reflection, and philosophical reflection of problems. They will develop these skills by working with a diverse sample of philosophical texts, both in content and form, from different periods and addressing different philosophical issues.

The main outcome of the course will be a one-day student conference, held during the examination period. At the conference, each participant will present a. their own paper and b. a commentary on another participant's paper. The conference will be divided into sections defined either historically (ancient philosophy, modern philosophy...) or in terms of topics (ethics, theory of knowledge...). Each section will have its own chairperson, a lecturer from the Department of Philosophy and Religious Studies or another expert. Participants will be able to consult their papers with the chair on an ongoing basis. Participants will also propose a brief plan for a more comprehensive, paper-based research that could result in a full-length philosophical text. They will then draft an abstract and outline for this text.
Last update: Král Matěj, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Příprava a prezentace krátkého (15 minut) příspěvku na konferenci určené pro účastníky kurzu. Každý příspěvek musí obsahovat zdůvodněný návrh řešení přiměřeně konkrétního filosofického nebo historicko-filosofického problému (např. návrh řešení konkrétního morálního dilematu, návrh řešení sporu mezi 2 interpretacemi 1 textu atd.)

Vypracování návrhu stručného plánu komplexnějšího, z příspěvku vycházejícího výzkumu, jehož výstupem by mohl být plnohodnotný filosofický text. VVypracování návrhu abstraktu a osnovy tohoto textu.

Příprava a prezentace krátkého (5 minut) komentáře k příspěvku jiného studujícího. 

Aktivní účast na kurzu jako celku (důkladná příprava na jednotlivá setkání, plnění průběžných úkolů).

Aktivní účast na závěrečné konferenci (poskytnutí zpětné vazby jednotlivým přispěvatelům, zapojení do diskuse).

 

Last update: Mokrejšová Eva, Mgr. (10.06.2025)
Literature - Czech

Ukázky z filosofických textů budou postupně doporučovány pro jednotlivá setkání kurzu.

Základní literatura k rozvoji filosofických schopností:

Harvey, J. „Bridging the Gap: The Intellectual and Perceptual Skills for Better Academic Writing“. Teaching Philosophy, 31:2, June 2008.

Lee, J. „Teaching Component Skills in Philosophy“. Teaching Philosophy. Volume 46, Issue 4, December 2023.

Rudisill, „The Transition from Studying Philosophy to Doing Philosophy.“ Teaching Philosophy, 2011, 34(3), s. 241-271.

Schnee, Straus, Guzman, Gauvreau. „Random Discussion Leader in the Philosophy Classroom“. Teaching Philosophy. Volume 46, Issue 4, December 2023.

Silvermintz, D. „Reading Philosophy with Friends: Introducing Reading Groups into the Philosophy Classroom“. Teaching Philosophy, 29:3, September 2006.

Tiedemann, „Problémově zaměřená didaktika filosofie“. In Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017. 

Walker, M., „The Skills-First vs. Content-First Philosophy Class“. Teaching Philosophy, 44:1, 2021, str. 59-87

Last update: Mokrejšová Eva, Mgr. (10.06.2025)
Syllabus - Czech

1.   Představení kurzu + proč a jak se učit filosofii?

2.   Interpretační workshop I. – jak postupovat při interpretaci filosofického textu?

3.   Interpretační improvizace – jak interpretovat a jak komunikovat mluveným slovem?

4.   Podrobné představení požadovaného výstupu a nácvik práce se zdroji

5.   Komunikace písmem I. – jak psát filosofický text?

6.   Komunikace písmem II. – jak psát filosofický text?

7.   Argumentace I. – jak formulovat námitku proti filosofické teorii?

8.   Argumentace II. a komunikace slovem I. – debata s losovaným stanoviskem

9.   Komunikace slovem II. – diskuse s vylosovanými rolemi

10. Filosofické konference – příklady z praxe

11. Příprava studentských příspěvků na konferenci – workshop

12. Reflexe kurzu

 

 

 

 

 

 

 

Last update: Mokrejšová Eva, Mgr. (10.06.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html