SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Medieval Philosophy - exam in front of an examination board - AFS100007
Title: Komisionální zkouška ze středověké filosofie
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2022
Semester: both
Points: 4
E-Credits: 8
Examination process:
Hours per week, examination: 0/0, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2803
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. Mgr. Václav Němec, Ph.D.
Anna Tropia, Ph.D.
Mgr. Ing. Martin Žemla, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. Mgr. Václav Němec, Ph.D. (17.01.2021)
Komisionální zkouška ze středověké filosofie se skládá ze dvou částí: (A) otázka z dějin středověké filosofie a (B) interpretace textu (uchazeč/ka má 15 minut na přípravu).

(A) Otázky

Z 12 uvedených otázek si uchazeč/ka důkladně připraví 6 otázek. Otázky 1, 9 a 10 jsou povinné, zbývající 3 otázky si uchazeč/ka vybere dle vlastního uvážení. U každé otázky jsou v závorce uvedeny odkazy na základní (Z) a rozšiřující (R) pasáže sekundární literatury (viz seznam literatury níže). Základní literatura vymezuje rozsah povinných znalostí o jednotlivých tématech v části A. Další znalosti lze v případě zájmu získat z rozšiřující literatury. Hlavním zdrojem znalostí o tématech v části A i textech v části B jsou kursy středověké filosofie.

1. Augustin (křesťanství a filosofie, lidská mysl, čas, vůle a láska, pojem zla, lidský a věčný zákon, lidská a Boží obec)

Z: Armstrong 384–396, 406–418 a 426–469;
R: Copleston 55–119; Křesťanství a filosofie 9–25; Ivánka 199–235.

2. Boëthius (Boëthiův zprostředkovatelský význam, bytí a jsoucno, kategorie, Boëthiův odkaz)

Z: de Libera 248–264;
R: Pieper, Scholastika 23–34; Floss 24–39; Křesťanství a filosofie 27–41.

3. Dionýsios Areopagita (moné–prohodos–epistrofé, hierarchické universum, způsoby vypovídání o Bohu)

Z: Armstrong 512–531;
R: Floss 60–77; Ivánka 239–306; Pieper, Scholastika, 37–44.

4. Jan Eriugena (čtyřčetné dělení přírody, spor o predestinaci)

Z: Křesťanství a filosofie 42–62;
R: Jan Scotus Eriugena 83–141; Floss 79–99.

5. Anselm z Canterbury (víra hledající nahlédnutí, důkaz Boží existence, pravda, svoboda rozhodování)

Z: Křesťanství a filosofie 79–90;
R: Copleston 208–219; Floss 101–147; de Libera 292–304; Pieper, Scholastika 45–60; Anselm, Fides 3–18.

6. Avicenna (pojetí metafyziky, základní pojmy metafyziky a kosmologie, esence a bytí, absolutně uvažovaná přirozenost)

Z: Kobusch 237–244;
R: de Libera 124–128; Copleston 253–260; Nasr 239–243.

7. Averroës (jednota intelektu, pojetí metafyziky, vztah náboženství a filosofie)

Z: Kobusch 244–256;
R: de Libera 170–188; Nasr 336–337 a 341–343.

8. Vrcholná scholastika (ideové zápasy 13. století, aristotelismus a „augustinismus“, latinský averroismus, spor o věčnost světa, spor o jednotu intelektu, odsouzení 1277)

Z: Kobusch 283–284, 319–337 a 357–370;
R: Kobusch 284–318; Pieper, Scholastika 85–117; Floss 185–201 a 268–298; de Libera 352–413.

9. Tomáš Akvinský (metafyzika, filosofická teologie, antropologie a psychologie, etika, přirozený zákon)

Z: Křesťanství a filosofie 91–138; Copleston 490–518;
R: Copleston 426–474 a 490–536; Kobusch 338–356; Pieper, Tomáš Akvinský; Sousedík, Jsoucno a bytí.

10. Duns Scotus (metafyzika a epistemologie, obecniny, svoboda a kontingence)

Z: Kobusch 467–484;
R: Copleston 631–693 a 707–715; Sousedík, Jan Duns Scotus 17–132.

11.Vilém Ockham (nominalismus, epistemologie a teorie jazyka, voluntarismus)

Z: Kobusch 567–585;
R: de Libera 424–443; Saxlová.

12. Mikuláš Kusánský (učená nevědomost, coincidentia oppositorum, Bůh, svět a člověk, contractio)

Z: Hankins 240–255;
R: Patočka – Floss, Mikuláš Kusánský 23–105.

(B) Texty k interpretaci

Uchazeč/ka si důkladně připraví interpretaci 6 textů z 12 uvedených položek. Povinné jsou texty č. 1, 6 a 9. Zbývající 3 texty si uchazeč/ka vybere dle vlastního uvážení. Texty jsou k dispozici v databázi moodle; při zkoušce se vychází z českého překladu.

1. Čas podle Augustina: Vyznání XI (Kalich, Praha 1990, str. 387–417).

2. Katafatická a apofatická teologie Dionýsia Areopagity: Mystická teologie

(Listy. O mystické theologii, Oikúmené, Praha 2005, str. 168–181).

3. Pravá blaženost a dokonalé dobro podle Boëthia: Filozofie utěšitelkou III,9–12.

(Boëthius: Poslední Říman, Vyšehrad, Praha 1981, str. 94–108).

4. Anselmův důkaz Boží existence: Proslogion 2–4

(Fides quaerens intellectum, Kalich, Praha 1990, str. 34–39).

5. Avicennova nauka o absolutně uvažované přirozenosti

(Metaphysica V, 1,1-9 [ed. Riet 227–232]).

6. Tomášova nauka o esenci a bytí: De ente et essentia, kap. 2–4 (§ 11–22; 38–49; 54–76) (S. Sousedík, Jsoucno a bytí. Úvod do četby Tomáše Akvinského, ČKA, Praha 1992, str. 70–75; 80–85; 86–91).

7. Tomášova nauka o ipsum esse subsistens: Summa theologiae I, q. 3, a. 4.

8. Duše podle Tomáše: Summa theologiae I, q. 75, a. 2 a 4.

9. Metafyzika Dunse Scota: Ordinatio I, d. 3, q. 1,2–5 (S. Sousedík, Jan Duns Scotus, doctor subtilis, a jeho čeští žáci, Vyšehrad, Praha 1989, str. 209–217).

10. První předmět intelektu podle Dunse Scota: Ordinatio I, d. 3, q. 3, §137-150.

11. Ockhamova logická sémantika: Summa logicae I,1–4; I,63-65; I,67–71 (Texty ke studiu dějin středověké filosofie, ed. S. Sousedík, Karolinum, Praha 1994, str. 141–158).

12. Kusánského pojetí universa jako maximum contractum: Vědění o nevědění II,4-5 (J. Patočka – P. Floss, Mikuláš Kusánský. Život a dílo renesančního filosofa, matematika a politika, Vyšehrad, Praha 2001, str. 163-168).

Plné znění textů k interpretaci v Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2803

Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. Václav Němec, Ph.D. (03.10.2019)

Základní a rozšiřující literatura

 

    Armstrong, A. H. (vyd.), Filosofie pozdní antiky, Oikúmené, Praha 2002.

    Copleston, F., Dějiny filosofie II: Od Augustina ke Scotovi, Refugium Velehrad-Roma, Olomouc 2016.

    Hankins, J. (vyd.), Renesanční filosofie, Oikúmené, Praha 2011.

    Kobusch, Th., Filosofie vrcholného středověku, Oikúmené, Praha 2013.

    Křesťanství a filosofie. Postavy latinské tradice, vyd. F. Karfík, V. Němec, F. Vilím, Křesťanská akademie, Praha 1994.

    de Libera, A., Středověká filosofie, Oikúmené, Praha 2001.

    Floss, P., Cesty evropského myšlení I: Architekti křesťanského středověkého vědění, Vyšehrad, Praha 2004.

    Ivánka, E. von, Plato Christianus, Oikúmené, Praha 2003.

    Jan Scotus Eriugena, Homilie a Komentář k Janovu evangeliu, přel. I. Zachová, doslov L. Karfíková, Vyšehrad, Praha 2005.

    Nasr, S. H. a Leaman, O. (ed), History of Islamic Philosophy, Routledge, 2001 (studovna UFaR: D3.0-Lea-2)

    Pieper, J., Tomáš Akvinský, život a dílo, Vyšehrad, Praha 1997.

    Pieper, J., Scholastika, Vyšehrad, Praha 1991.

    Saxlová, T. „Povaha obecného pojmu u Viléma Ockhama. Od teorie představy (fictum) k teorii rozumového aktu (intellectio).“ Filosofický časopis 45, č. 2, (1997): 179–203.

    Sousedík, S., Jan Duns Scotus: doctor subtilis a jeho čeští žáci, Vyšehrad, Praha 1989.

    Sousedík, S., Jsoucno a bytí. Úvod do četby sv. Tomáše Akvinského

 

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html