The course broadens the knowledge of selected communication disorders, focusing on speech therapy options.
Recordings of different pathological speech productions are analyzed and case studies are discussed.
Ve zkouškovém období nenásledujícím bezprostředně po semestru, ve kterém byl předmět vyučován, bude
vypsán pouze jeden zkušební termín.
Last update: Šturm Pavel, Mgr., Ph.D. (03.04.2020)
Předmět prohlubuje znalosti studentů týkající se vybraných druhů narušené komunikační schopnosti, přičemž
důraz je kladen především na možnosti terapie. Značný prostor je věnován analýzám nahrávek různých typů
patologické řečové produkce a rozborům kazuistik konkrétních pacientů, diskutovány jsou přínosy a možná
omezení moderních terapeutických přístupů.
Předmět je primárně určen studentům oboru Fonetika. Studentům jiných oborů bude povolen zápis v závislosti na
volné kapacitě.
Ve zkouškovém období nenásledujícím bezprostředně po semestru, ve kterém byl předmět vyučován, bude
vypsán pouze jeden zkušební termín.
Last update: Šturm Pavel, Mgr., Ph.D. (03.04.2020)
Course completion requirements -
Aktivní účast v diskuzích, zpracování a prezentace vlastního příspěvku - kazuistiky
70 % docházka
Last update: Šturm Pavel, Mgr., Ph.D. (03.04.2020)
70% účast, aktivní účast
Last update: Šturm Pavel, Mgr., Ph.D. (03.04.2020)
Literature -
Cottini, L. a kol. (2017). Autismus: jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra. Praha: Logos.
Cséfalvay, Z. a kol. (2007). Terapie afázie: teorie a případové studie. Praha: Portál.
Cséfalvay, Z., Klimešová, M. & Košťálová, M. (2003). Diagnostika a terapie afázie, alexie, agrafie. Praha: Asociace klinických logopedů ČR.
Grandin, T. (2016). Jiní...ne horší: inspirující příběhy o úspěchu a úspěšném zaměstnání dospělých s autismem, Aspergrovým syndrome a ADHD. Praha: Csémy Miklós ve spolupráci se Za sklem o.s.
Kutálková, D. (2018). Opožděný vývoj řeči, dysfázie: metodika reedukace. Praha: Septima.
Lechta, V. (2004). Diagnostika a terapie koktavosti. Praha: Asociace klinických logopedů.
Neubauer, K. a kol. (2018): Kompendium klinické logopedie. Praha: Portál.
Peutelschmiedová, A. (2000). Aktuální problémy balbutologie. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta.
Last update: Šturm Pavel, Mgr., Ph.D. (03.04.2020)
Cottini, L. a kol. (2017). Autismus: jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra. Praha: Logos.
Cséfalvay, Z. a kol. (2007). Terapie afázie: teorie a případové studie. Praha: Portál.
Cséfalvay, Z., Klimešová, M. & Košťálová, M. (2003). Diagnostika a terapie afázie, alexie, agrafie. Praha: Asociace klinických logopedů ČR.
Grandin, T. (2016). Jiní...ne horší: inspirující příběhy o úspěchu a úspěšném zaměstnání dospělých s autismem, Aspergrovým syndrome a ADHD. Praha: Csémy Miklós ve spolupráci se Za sklem o.s.
Kutálková, D. (2018). Opožděný vývoj řeči, dysfázie: metodika reedukace. Praha: Septima.
Lechta, V. (2004). Diagnostika a terapie koktavosti. Praha: Asociace klinických logopedů.
Neubauer, K. a kol. (2018): Kompendium klinické logopedie. Praha: Portál.
Peutelschmiedová, A. (2000). Aktuální problémy balbutologie. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta.
Last update: Šturm Pavel, Mgr., Ph.D. (03.04.2020)
Syllabus -
Main topics:
1. Modern approaches to dyslalia
2. Modern approaches to aphasia
3. Modern approaches to stuttering
4. Dysartria
5. Autism spectrum disorders
6. Other speech disorders
Last update: Šturm Pavel, Mgr., Ph.D. (03.04.2020)
Hlavní tematické okruhy:
1. Moderní přístupy v terapii afázie
2. Moderní přístupy v terapii koktavosti
3. Moderní přístupy v terapii opožděného vývoje řeči a vývojové dysfázie
4. Terapie dysartrie
5. Problematika rozštěpových vad
6. Poruchy autistického spektra
Last update: Šturm Pavel, Mgr., Ph.D. (03.04.2020)