SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Psychophonetics - AFO510003
Title: Psychologické aspekty řeči
Guaranteed by: Institute of Phonetics (21-FU)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (12)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. Jan Volín, Ph.D.
Teacher(s): prof. PhDr. Jan Volín, Ph.D.
Annotation -
The course introduces the fundamental concepts of psychophonetics and the current state of the art in the field. Cognitive aspect of the speech communication processes is emphasized, i.e., the problem of mental representations of phonetic units in the minds of language users and their potential roles in speech production and perception, also in connection with speech impairments and speech errors. Affective cues in speech are also studied.<br>
Last update: Volín Jan, prof. PhDr., Ph.D. (04.02.2021)
Course completion requirements - Czech

  • aktivní, pro všechny zapsané užitečná účast nejméně 75 %,
  • kvalitně přednesený referát na zadané téma (o přijatelnosti rozhoduje vyučující),
  • v případě distančního studia splnění všech domácích úkolů (nikoli pouze 75 %)
    (student musí být schopen nahrávat svou řečovou produkci ve formátu *.mp3, *.m4a nebo *.wav)

Last update: Volín Jan, prof. PhDr., Ph.D. (04.02.2021)
Literature - Czech

Pisoni, D. B. & Remez, R. E. (Eds.) (2005). The Handbook of Speech Perception. Oxford: Blackwell.

McQueen, J. M. & Cutler, A. (2001): Spoken word access processes: An introduction. Language and Cognitive Processes, 16/5-6, pp. 469-490.

Grosjean, F., Frauenfelder, U. H. (1996). A guide to spoken word recognition paradigms: Introduction. Language and Cognitive Processes, 11/6, pp. 553-558.

Melka, A. (2005). Základy experimentální psychoakustiky. Praha: AMU.

Scherer, K.R. (2003). Vocal communication of emotion: A review of research paradigms. Speech Communication 40, pp. 227-242.

Last update: Šturm Pavel, Mgr., Ph.D. (03.04.2020)
Syllabus - Czech

Hlavní tematické okruhy:

1) Metody zkoumání psychického pozadí řečové komunikace

2) Neurofyziologický základ řečové tvorby a recepce

3) Psychoakustické experimenty a modely

4) Role vizuálních složek při percepci řeči

5) Afektivní stavy při řeči a v řeči

6) Postavení tzv. segmentálních jednotek v modelech produkce a percepce řeči

7) Mentální reprezentace a iluze

8) Hierarchický přístup k jazyku a jeho kognitivně psychologické řešení

Last update: Šturm Pavel, Mgr., Ph.D. (03.04.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html