Přednášky se zaměří na metody výzkumu, teoretické přístupy a obsahové zaměření v současnosti frekventovaného
propojování estetiky s empirickým výzkumem, především oblastí neurověd a experimentální psychologie. Cílem
kurzu je seznámit studenty s bohatostí metodologických přístupů využívaných při experimentálně laděném
zkoumání recepce a hodnocení uměleckých děl. Uvedené výzkumy budou zasazeny do kontextu některých
tradičních problémů filozofie umění, jako jsou hodnota umění, logika soudů vkusu a status uměleckého díla, a
studenti a studentky budou seznámeni s důležitými příspěvky k diskuzi o užitečnosti (či neužitečnosti) empirických
výzkumů pro estetická bádání.
Cílem semináře je podrobně seznámit studenty se způsobem práce v oblasti empirické estetiky. Studenti získají
orientaci ve stavbě vědecké studie, dokáží se zorientovat v různých metodách sběru a analýzy dat. Během
semináře studenti nad vybranými texty diskutují o (skrytých) předpokladech různých přístupů či alternativních
interpretacích získaných dat.
Last update: Paštěka Václav, Mgr. (04.08.2022)
Literature - Czech
Povinná literatura:
Bullough, E. (1919): The Relation of Aesthetics to Psychology, The British Journal of Psychology 10, 1, s. 43-50.
Shimamura, A. P. - Palmer, S. (eds): Aesthetic Science. Connecting Minds, Brains, and Experience. New York: Oxford University Press. 2012.
Dickie, G. (1962): Is Psychology Relevant to Aesthetics? The Philosophical Review 71, 3, s. 285-302.
Harrison, Ch. - Wood, P. (eds): Art in Theory: 1815-1900. London: Blackwell, 1998.
Funch, B. S. (1997): The Psychology of Art Appreciation. Copenhagen: Museum Tusculanum Press, 1997.
Dadejík, O. - Stejskal, J. (eds): The Aesthetic Dimension of Visual Culture. Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2010.
Logothetis, N. K. (2008): What We Can Do and What We Cannot Do with fMRI. Nature, 2008, 453, 7197, s. 869-878.
Meskin, A. - Phelan, M. - Moore, M. - Kieran, M.: Mere Exposure to Bad Art, The British Journal of Aesthetics, 2013, 53, 2, s. 139-164.
Nanay, B.: Aesthetics as Philosophy of Perception. Oxford: Oxford University Press, 2016.
Seeley, W. P.: Art, Meaning, and Perception: A Question of Methods for a Cognitive Neuroscience of Art. The British Journal of Aesthetics, 2013, 53, 4, s. 443-460.
Weed, E. (2008): Looking for Beauty in the Brain. Estetika. The Central European Journal of Aesthetics, 2008, XLV, 1, s. 5-23.
Zeki, S.: Inner Vision: An Exploration of Art and the Brain. Oxford: Oxford University Press, 1999.
Doporučená literatura:
Bullough, E. (1908): The “perceptive problem” in the aesthetic appreciation of single colours. The British Journal of Psychology 2, 4, s. 406-463.
Skov, M. - Vartanian, O. (eds): Neuroaesthetics. Amityville, NY: Baywood, 2009.
Cutting, J. E. (2003): Gustave Caillebotte, French Impressionism, and Mere Exposure, Psychonomic Bulletin and Review 10, s. 319-43.
Gombrich, G. H. (2000): Concerning 'The Science of Art': Commentary on Ramachandran and Hirstein. Journal of Consciousness Studies 7, 8-9, 17.
Frigg, R. P. - Hunter, M. (eds): Beyond Mimesis and Convention. Boston Studies in the Philosophy of Science, 2010, 262, s. 245-261.
Lee, V.: Varieties of Musical Experience. The North American Review, 1918, 207, 750, s. 748-757.
Alva, N.: Strange Tools: Art and Human Nature. New York: Hill and Wang, 2015.
Reber, R. - Schwarz N. - Winkielman, P. (2004): Processing Fluency and Aesthetic Pleasure: Is Beauty in the Perceiver'a Processing Experience? Personality and Social Psychology Review, 2004 8, 4, s. 364-382.
Zeki S. (2013): Clive Bell's “Significant Form” and the neurobiology of aesthetics. Frontiers in Human Neuroscience 7, s. 1-14.