|
|
|
||
Cílem přednáškového cyklu je seznámit posluchače v jednotlivých přednáškových tématech s vývojem a podstatou
teorií umění v období renesance v rámci širšího dobového kontextu, v němž budou sledovány a zohledňovány zejména následující čtyři okruhy: a) vliv antických autorů (Platón, Aristotelés, Plótínos, Vitruvius, Cicero ad.). b) teorie umění jako součást renesanční filosofie a estetiky (Marsilio Ficino, renesanční platonismus, novoplatonismus a aristotelismus) c) teorie umění jako součást souboru humanistických studií (studia humanitatis, Lorenzo Valla, Angelo Poliziano, Pico della Mirandola ad.; význam a vliv humanistických akademií) d) teorie umění jako umělecké poetiky a vliv rétorických disciplín na vývoj jednotlivých uměleckých druhů V seminární části jsou paralelně s tematickou osou přednášek čteny a interpretovány dobové pramenné texty. Každý student vystoupí na semináři s referátem, ve kterém provede komparaci dvou vybraných dobových pramenů ke zvolenému tématu, porovná je s dosavadními interpretacemi v sekundární literatuře a na základě rozpravy na semináři potom referát dopracuje do podoby seminární práce. Last update: Paštěka Václav, Mgr. (04.08.2022)
|
|
||
Zkouška se skládá pouze z ústní části. Zápočet student získá na základě přednesení a obhájení referátu na semináři na zvolené téma z okruhu vypsaných témat a na základě vyhodnocení referátu zpracovaného do podoby seminární práce. Last update: Dykast Roman, doc. PhDr., CSc. (13.05.2025)
|
|
||
Literatura: Dějiny estetiky Eco, Umberto: Umění a krása ve středověké estetice. Praha: Argo, 1998 (22007), od s. 176. Gilbertová, Katharine Everett – Kuhn, Helmut: Dějiny estetiky. Praha: SNKLU, 1965, s. 140–168. Tatarkiewicz, Wladyslaw: Dejiny estetiky, III. Bratislava: Tatran, 1991. Volek, Jaroslav: Kapitoly z dějin estetiky. Praha: Panton, 1985 (1969); s. 77–84.
Téma: Marsilio Ficino Dykast, Roman: Hudba věku melancholie. Praha: Togga, 2005, s. 11–66. Karfík, Filip: Ficinova filosofie v De amore. In: Ficino, Marsilio: O lásce. Praha: Oikoymenh, 2022, s. 7–196. Kristeller, Paul Oskar: Ficino. In: Kristeller, Paul Oskar: Osm filosofů italské renesance. Praha: Vyšehrad, 2007, s. 47–61. Žemla, Martin: Marsilio Ficino a jeho metafyzika světla. In: Ficino, Marsilio: O Slunci / O Světle. Praha: Oikoymenh, 2017, s. 9–93. Žemla, Martin: Ficinovy knihy O životě. In: Ficino, Marsilio: Tři knihy o životě. Oikoymenh: Praha, 2020, s. 11–91. Nejeschleba, Tomáš: Dva morální listy Masilia Ficina. In: Ficini, Marsilio: O povinnostech, Pravda hovoří k Rafaelu kardinálu Riariovi o výchově vladaře. Oikoymenh: Praha, 2019, s. 7–45. /////////////// Garin, Eugenio (ed.): Renesanční člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 2003 (kap. "Renesanční člověk" (E. Garin, s. 9–18), kap. "Dvořan" (P. Burke, s. 109–132), kap. "Filosof a mág (E. Garin, s. 133–159), kap. "Umělec" (A. Chastel, s. 185–208). Gombrich, Ernst Hans: Umění a iluze. Praha: Odeon, 1985. Hankins, James (ed.): Renesanční filosofie. Praha: Oikoymenh, 2011. Herůfek, Jan: Commento sopra una canzone de amore v kontextu své doby. Praha: FF UK, 2020. Hlaváček, Jakub – Žemla, Martin: Znamení věcí. Renesanční nauka o signaturách. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2020. Hocke, Gustav René: Svět jako labyrint. Manýrismus v literatuře. Praha: Triáda/H&H, 2001. Kristeller, Paul Oskar: Osm filosofů italské renesance. Praha: Vyšehrad, 2007. Nejeschleba, Tomáš: Kapitoly z renesanční filosofie. Brno: CDK, 2014. Panofsky, Erwin: Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon, 1981. Panofsky, Erwin: Idea. Příspěvek k historii pojmu starší teorie umění. Praha: Malvern, 2014. Pelán, Jiří: Klasicismus: geneze a vývoj. In: Tureček, D. (ed.): Český a slovenský literární klasicismus. Brno: Host, 2017, s. 15–51. Yatesová, Frances: Giordano Bruno a hermetická tradice. Praha: Vyšehrad, 2009.
Prameny: Ficino, Marsilio: O Slunci / O Světle. Praha: Oikoymenh, 2017. Ficino, Marsilio: O povinnostech, Pravda hovoří k Rafaelu kardinálu Riariovi o výchově vladaře. Praha: Oikoymenh, 2019. Ficino, Marsilio: Tři knihy o životě. Praha: Oikoymenh, 2020. Ficino, Marsilio: O lásce. Praha: Oikoymenh, 2022. Corpus Hermeticum. Praha: Herrmann & synové, 2007 (překlad a studie Radek Chlup). Orfeův sestup do podsvětí (Výbor z orfických textů). Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2011. Dante Alighieri: De vulgari eloquentia. O rodném jazyce. Praha: Oikoymenh, 2004. Petrarca, Francesco: Mé tajemství. Praha: Oikoymenh, 2004. Alberti, Leon Battista: Deset knih o stavitelství. Praha: SNKLHU, 1956. Mirandola, Giovanni Pico della: O důstojnosti člověka. Praha: Oikoymenh, 2005 (slovenský překlad: Seilerová, Božena: O dostojnosti človeka. Bratislava: Iris, 1999). Vinci, Leonardo da: Úvahy o malířství. Praha: Gryf, 1994. Castiglione, Baldesar: Dvořan. Praha: Odeon, 1978. Palladio, Andrea: Čtyři knihy o architektuře. Praha: SNKLHU, 1958. Bruno, Giordano: Magie, pouta a dialog renesančního filozofa. Praha: Argo, 2007. Bruno, Giordano: Dialogy. Praha: Academia, 2008. Maier, Michael: Atalanta fugiens – Prchající Atalanta. Praha: Trigon, 2006 (Jakub Hlaváček: K alchymistické interpretaci antické mytologie, s. 11–33; Ivo Purš: Život a osud „filosofa a lékaře“ Michaela Maiera, s. 374–448).
Last update: Dykast Roman, doc. PhDr., CSc. (13.05.2025)
|
|
||
Renesanční estetika - Literatura ke zkoušce
Základní literatura: Dykast, Roman: Hudba věku melancholie. Praha: Togga, 2005, s. 11–66. Ficino, Marsilio: O lásce. Praha: Oikoymenh, 2022. Karfík, Filip: Ficinova filosofie v De amore. In: Ficino, Marsilio: O lásce. Praha: Oikoymenh, 2022, s. 7–196.
Doporučená rozšiřující literatura: Žemla, Martin: Marsilio Ficino a jeho metafyzika světla. In: Ficino, Marsilio: O Slunci / O Světle. Praha: Oikoymenh, 2017, s. 9–93. Žemla, Martin: Ficinovy knihy O životě. In: Ficino, Marsilio: Tři knihy o životě. Praha: Oikoymenh, 2020, s. 11–91. Nejeschleba, Tomáš: Dva morální listy Masilia Ficina. In: Ficini, Marsilio: O povinnostech, Pravda hovoří k Rafaelu kardinálu Riariovi o výchově vladaře. Praha: Oikoymenh, 2019, s. 7–45. Last update: Dykast Roman, doc. PhDr., CSc. (13.05.2025)
|
|
||
Přednášková témata: - protorenesance Dantova a Petrarkova a první návrhy cesty zpět ke „zlatému věku“ tak, aby se dosavadní temnota středního věku rozplynula v jasné záři minulosti znovuzrozeného (renesančního) třetího věku - studia humanitis jako program nastoupené cesty od dosavadní ignorance, nevědomosti k novému poznání a vzrůstající politický vliv první generace humanistů ve Florencii první poloviny 15. století - první generace florentských sochařů, jejichž sochy ve výklencích prvních raněrenesančních staveb působily na dobové diváky jako zázrak a o prvních výtvarných dílech, v nichž byl využit nový technický vynález: perspektiva - pád Konstantinopole v roce 1453, který způsobil příliv antických textů do Florencie a dvojí účinek medicejského mecenášství: budování knihovny a podporování činnosti obnovené platónské Akademie - Marsilio Ficino a jeho nová filosofie a estetika renesančního platonismu a novoplatonismu, v níž je člověk jako učenec a umělec postaven na nejvyšší místo ve společnosti - důstojnost člověka, novoplatónské effluvium krásy a cesta prostřednictvím umění ke znovuzrození duše - ingénium umělce, nové pojetí melancholika jako nejlépe natemperovaného člověka k duchovní a tím i umělecké činnosti a obnovení platónského konceptu božského šílenství jako cesty k nezbytnému vytržení duše z tělesného pouta - proporční teorie umění a dualita afektivních účinků - rekonstrukce antického ideálu „svatby uměn“ jako jejich jednoty v současné rozmanitosti - zásadní role antického umění rétoriky a jejích jednotlivých disciplín při hledání prostředků, jimiž by se umění přiblížilo k popisovaným účinkům antického umění - propojení alchymie, magie a umění v manýristickém hledání projevů sympatetičnosti světa a odraz takto pojímaného universa v symbolice uměleckého díla Last update: Dykast Roman, doc. PhDr., CSc. (10.02.2021)
|