|
|
|
||
Last update: PhDr. Josef Ženka, Ph.D. (21.09.2018)
|
|
||
Last update: PhDr. Josef Ženka, Ph.D. (21.09.2018)
Každý obor pracuje s určitým nástroji, používá určité metody a vychází z určitých premis. V tomto předmětu se naučíte a postupným procvičováním si vypilujete způsoby práce historika se specializací na dějiny tzv. jádrových islámských zemí. Po absolvování předmětu budete schopni vyhledat informace, vymezit předmět svého výzkumu, budete umět využít jednotlivé instituce - archivy, rukopisné knihovny, národní a specializované knihovny atd. Rovněž se seznámíte s klasickou historickou metodou a praktickými řemeslnými dovednostmi, oborovými i jazykovými, s nimiž se naučíte důkladně pracovat. To je potřebné proto, abyste byli schopni nejprve vyzkoušet si to na přípravě konferenčního příspěvku a později to zdárně využít v dalších pracích včetně bakalářské. Včasné ukotvení základů vědecké práce, postupů výzkumu a prezentace výsledků se vám však bude hodit ve všech dalších předmětech i v profesním životě. |
|
||
Last update: PhDr. Josef Ženka, Ph.D. (21.09.2018)
Základní literatura: BLACKEY, R., Words to Whys: Crafting Critical Book Reviews, The History Teacher 27, no. 2 (1994), 159-166. BRUNDAGE, Anthony. Going to the Sources: A Guide to Historical Research and Writing. Malden - Oxford, 2013- CULLEN, Jim. Essaying the Past. How to Read, Write, and Think about History. Malden - Oxford, 2013. GOMBÁR, E., Úvod do studia dějin islámských zemí, Praha 1994. HUNT, L., How Writing Leads to Thinking (And not the other way around), Art of History: Perspectives on History, February 2010. IRWIN, Robert. Dangerous knowledge: Orientalism and its discontents. Woodstock, 2008. KELLEHER STOREY, William. Writing History: A Guide for Students. Oxford, 2013. RAEL, Patrick. Reading, Writing, and Researching for History: A Guide for College Students. Bowdoin College, 2004. RAEL, P., What Happened and Why? Helping Students Read and Write Like Historians, The History Teacher 39, no. 1 (2005), 23-32.
|
|
||
Last update: PhDr. Josef Ženka, Ph.D. (21.09.2018)
Přípravíte si jedno ústní vystoupení, budete se účastnit reakcí a diskuzí v rámci hodiny a vypracujete recenzi na jednu knihu (cizojazyčnou, čeština a slovenština se nepokládají za cizí jazyky pro tento účel), kterou vyberete společně s vyučujícím v rozsahu maximálně 3 NS (1 normo strana = 1800 znaků včetně mezer). Vzhledem k tomu, že předmět je propojen s navazujícím kurzem Úvod do studia s historickým proseminářem II zakončeným konferenčním příspěvek, tak si každý z Vás po konzultaci s pedagogem vybere do 2. listopadu téma svého budoucího příspěvku. Na jeho přípravě v průběhu obou semestrů si vyzkoušíte postupně všechny probírané způsoby historikovy práce. Na konci tohoto předmětu (Úvod do studia s historickým proseminářem I) předložíte osnovu příspěvku s doplňujícím seznamem použitých pramenů a literatury. Předmět předpokládáná pravidelnou aktivní účast na výuce, dílčí prezence však není sledována. |
|
||
Last update: PhDr. Josef Ženka, Ph.D. (21.09.2018)
Pouze pro studenty, kteří mají předmět povinně ve svém studijním plánu. |