In this course, practical exercises will be conducted that address various morphological and lexical phenomena related to fundamental topics of German grammar. Each unit begins with a brief theoretical introduction by the course instructor, followed by presentations from the students. The theoretical knowledge is then applied and reinforced through exercises. The focus is on non-verbal parts of speech. The course schedule is flexible and can be adjusted according to the needs of the group.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (30.08.2024)
V rámci kurzu jsou prováděna praktická cvičení, v nichž se probírají různé morfologické a lexikální jevy základních témat německé gramatiky. Každá jednotka začíná krátkým teoretickým úvodem vyučujícího kurzu a prezentacemi studentů. Teoretické poznatky jsou pak aplikovány a upevňovány ve cvičeních. Důraz je kladen na neslovesné části jazyka. Rozvrh kurzu je flexibilní a lze jej přizpůsobit podle potřeb skupiny.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (30.08.2024)
Im Kurs werden praktische Übungen durchgeführt, bei denen verschiedene morphologische und lexikalische Phänomene der grundlegenden Themen der deutschen Grammatik behandelt werden. Jede Einheit beginnt mit einer kurzen theoretischen Einführung durch den LV-Leiter sowie Präsentationen der Studierenden. Anschließend wird das theoretische Wissen in den Übungen angewandt und gefestigt. Der Schwerpunkt liegt auf nichtverbalen Wortarten. Der Kursplan ist flexibel und kann je nach Bedarf der Gruppe angepasst werden.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (30.08.2024)
Aim of the course -
The subject aims to unify the practical language skills of newly admitted applicants, which are very different. At the same time, it enables first-year students to meet regularly and systematically practice practically oriented German, thus creating a transition between the purely competence-oriented teaching of German at secondary school and between philological German taught at university.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (30.08.2024)
Předmět si klade za cíl sjednotit praktické jazykové znalosti nově přijatých uchazečů, které jsou velmi rozdílné. Zároveň umožňuje studentům prvního ročníku pravidelné setkávání a systematický nácvik prakticky orientované němčiny a vytváří tak přechod mezi čistě kompetenčně orientovanou výukou němčiny na střední škole a mezi filologickou němčinou vyučovanou na vysoké škole.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (30.08.2024)
Descriptors -
I know the morphological system of German nouns.
I can do nouns incl. to use their specifics in normal communication without making mistakes preventing understanding.
I know the morphological system of German adjectives.
I know adjectives (declension, gradation) incl. to use their specifics in normal communication without making mistakes preventing understanding.
I know the morphological system of German pronouns.
I can use pronouns incl. to use their types and other specifics in normal communication without making mistakes preventing understanding.
I know the morphological system of German numerals.
I can do numbers incl. their types and other specifics to be used in normal communication without errors preventing understanding.
I know the morphological system of German adverbs.
I can adverbs incl. to use their specifics in normal communication without making mistakes preventing understanding.
I know the morphological system of German prepositions.
I can do prepositions incl. to use their specifics (geographical names, rections) in normal communication without making mistakes preventing understanding.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (30.08.2024)
Znám morfologický systém německých substantiv.
Dokážu substantiva vč. jejich specifik používat v běžné komunikaci, aniž by docházelo k chybám bránícím porozumění.
Znám morfologický systém německých adjektiv.
Dokážu adjektiva (skloňování, stupňování) vč. jejich specifik používat v běžné komunikaci, aniž by docházelo k chybám bránícím porozumění.
Znám morfologický systém německých zájmen.
Dokážu zájmena vč. jejich druhů a dalších specifik používat v běžné komunikaci, aniž by docházelo k chybám bránícím porozumění.
Znám morfologický systém německých číslovek.
Dokážu číslovky vč. jejich jejich druhů a dalších specifik používat v běžné komunikaci, aniž by docházelo k chybám bránícím porozumění.
Znám morfologický systém německých příslovcí.
Dokážu příslovce vč. jejich specifik používat v běžné komunikaci, aniž by docházelo k chybám bránícím porozumění.
Znám morfologický systém německých předložek.
Dokážu předložky vč. jejich specifik (zeměpisné názvy, rekce) používat v běžné komunikaci, aniž by docházelo k chybám bránícím porozumění.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (30.08.2024)
Course completion requirements -
Regular attendance (up to 2 absences allowed)
Active participation (10/100 points)
Short presentation, approximately 10 minutes (20/100 points)
Test I (mid-December 2024): 35/100 points
Test II (end of January 2025): 35/100 points
A minimum of 65 points is required to pass the course.
Without credit from the winter term, you cannot take the exam in the summer term.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (30.08.2024)
- Pravidelná docházka (tolerance 2 absencí) - Aktivní účast (10/100 bodů) - Krátká prezentace v délce cca 10 minut (20/100 bodů) - Test I (polovina prosince 2024): 35/100 bodů - Test II (leden 2025): 35/100 bodů Pro kladné hodnocení předmětu je třeba získat 65 bodů.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (30.08.2024)
Für eine positive Beurteilung der Lehrveranstaltung sind 65 Punkte notwendig.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (30.08.2024)
Literature -
Eisenberg, Peter (2021): Grundriss der deutschen Grammatik (5. Auflage).- Berlin: J.B. Metzler
Fandrych, Christian / Thurmair, Maria (2018): Grammatik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Grundlagen und Vermittlung. - Berlin: Erich Schmidt Verlag.
Helbig, Gerhard/ Joachim Buscha (2017): Übungsgrammatik Deutsch (1. Auflage). – Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
Hentschel, Elke/ Weydt, Harald (2013): Handbuch der deutschen Grammatik. – Berlin/Boston: Walter de Gruyter GmbH.
Additional readings will be provided on Moodle.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (30.08.2024)
Eisenberg, Peter (2021): Grundriss der deutschen Grammatik (5. Auflage).- Berlin: J.B. Metzler
Fandrych, Christian / Thurmair, Maria (2018): Grammatik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Grundlagen und Vermittlung. - Berlin: Erich Schmidt Verlag.
Helbig, Gerhard/ Joachim Buscha (2017): Übungsgrammatik Deutsch (1. Auflage). – Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
Hentschel, Elke/ Weydt, Harald (2013): Handbuch der deutschen Grammatik. – Berlin/Boston: Walter de Gruyter GmbH.
Další literatura bude doplněna na Moodle.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (30.08.2024)
Eisenberg, Peter (2021): Grundriss der deutschen Grammatik (5. Auflage).- Berlin: J.B. Metzler
Fandrych, Christian / Thurmair, Maria (2018): Grammatik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Grundlagen und Vermittlung. - Berlin: Erich Schmidt Verlag.
Helbig, Gerhard/ Joachim Buscha (2017): Übungsgrammatik Deutsch (1. Auflage). – Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
Hentschel, Elke/ Weydt, Harald (2013): Handbuch der deutschen Grammatik. – Berlin/Boston: Walter de Gruyter GmbH.
Weitere Lektüren werden auf Moodle ergänzt.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (30.08.2024)
Teaching methods -
The course takes the form of an exercise. The main role here is played by the activity of the students, the development of language tasks and exercises of various kinds on selected language phenomena.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
Kurz má formu cvičení. Hlavní roli zde hraje aktivita studentů, vypracovávání jazykových úloh a cvičení různého druhu na vybrané jazykové jevy.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
Syllabus -
· Nouns (Characteristics, classification, and word formation of nouns; gender, case, number)
· Articles (Definite articles, indefinite articles, zero articles, declension and usage of articles)
· Adjectives (Syntactic functions and forms of adjectives)