SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
PVS/VS First language acquisition and development, language disorders - ACN350369
Title: PVS/VS Osvojování a vývoj prvního jazyka, jazykové poruchy
Guaranteed by: Institute of Czech and Deaf Studies (21-UBN)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: ACN105000
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Incompatibility : ACN105000
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)
Základní otázky osvojování prvního (mateřského) jazyka dítětem (včetně jazyků znakových).
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (24.07.2021)

Studující získají orientaci v tématech a metodách oboru osvojování jazyka dítětem.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)

Zkouška složená z písemné části ověřující znalosti v rozsahu látky probrané na přednášce a z ústního rozhovoru o prostudované četbě (k ústní části je třeba předložit seznam četby).

V případě nutnosti distanční výuky by byla zkouška transformována do podoby realizovatelné na dálku.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (03.02.2023)

Základní povinná literatura:

Saicová Římalová, L. Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum 2016. (Dostupné v tištěné i v elektronické verzi.)

 

Další doporučená literatura a zdroje:

Ambridge, B., Lieven, E. V. M. Child Language Acquisition. Cambridge et al.: Cambridge University Press 2011. (vybrané části)

Doherty-Sneddon, G. Neverbální komunikace dětí. Praha: Grada 2005.

DVD Raná komunikace v neslyšící rodině. Praha, Federace rodičů a přátel sluchově postižených 2007.

Horňáková, K., Kapalková, S., Mikulajová, M. Kniha o detskej reči. Bratislava: Slniečko 2005. (Též česky jako Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. Praha: Portál 2009.)

Kapalková, S., Slančová, D., Bónová, I., Kesselová, J., Mikulajová, M. Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava: Slovenská asociácia logopédov 2010.

Průcha, J. Dětská řeč a komunikace. Praha. Grada 2011.

Slančová, D. (ed.). Štúdie o detskej reči. Prešov: FFPU 2008. (vybrané části)

Slančová, D. (ed.). Desať štúdií o detskej reči. Praha: FFPU – Veda 2018. (vybrané části)

 

Další literatura bude doporučována v průběhu kursu podle zájmu zúčastněných.

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (24.07.2021)

Přednáška kombinovaná s diskusí o vybraných tématech, další studijní materiály dostupné v Moodlu.

V případě nutnosti distanční výuky bude kurs transformována do podoby kombinující on-line setkání při videokonferencích (např. přes Zoom) a distanční práci s materiály (četba, úkoly) v Moodlu.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (24.07.2021)

Přednáška se věnuje osvojování prvního (mateřského) jazyka dítětem. Soustřeďuje se na češtinu a jazyky jí blízké, pozornost je věnována i specifikům osvojování znakových jazyků. Kurs seznamuje se základními teoretickými problémy oboru (hlavní teoretické přístupy k osvojování jazyka dítětem; metody výzkumu, historie oboru; faktory ovlivňující osvojování jazyka; některá často diskutovaná témata spojená s osvojováním jazyka – např. tzv. egocentrická řeč; vztah verbální a neverbální komunikace aj.) a s hlavními otázkami spojenými s osvojováním jednotlivých jazykových rovin a vybraných dalších jevů (osvojování vyprávění; osvojování čtení a psaní aj.), a to v pojetí různých teoretických koncepcí. Představuje rovněž charakteristické rysy jednotlivých vývojových etap jazyka dětí a mládeže a zabývá se též hlavními poruchami vývoje jazyka a vybranými specifickými případy, jako je např. bilingvismus.

Hlavní témata kursu:

  • Vymezení oboru a základních pojmů. Metody výzkumu dětské řeči. Výzkum osvojování češtiny a českého znakového jazyka.
  • Základní teoretické přístupy k osvojování jazyka.
  • Faktory ovlivňující osvojování jazyka, řeč orientovaná na dítě.
  • Problematika osvojování zvukové stránky, sémantiky a pragmatiky, slovní zásoby, gramatiky (morfologie a syntaxe), osvojování vybraných dalších jevů (např. vyprávění).
  • Specifika osvojování znakových jazyků.
  • Periodizace vývoje, základní charakteristika jednotlivých etap.
  • Specifické případy. Základní poruchy a jejich charakteristika.

 

 
Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)

Kurz je určen studentům bakalářského studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících, kteří jej nenavštěvují povinně v rámci specializačního Modulu 5: Vzdělávání neslyšících. Tito studenti jej mohou navštěvovat pouze v případě volné kapacity a po konzultaci s vyučující.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html