SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
PVS/VS Body and senses from the perspective of ethnolinguistics and cognitive poetics - ACN300901
Title: PVS/VS Tělo a smysly v perspektivě etnolingvistiky a kognitivní poetiky
Guaranteed by: Institute of Czech and Deaf Studies (21-UBN)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2025
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 10 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D.
Annotation - Czech
Seminář se bude zabývat konceptualizací smyslů a smyslovosti a podle zájmu studentů také obrazem některých dalších tělesných procesů a jevů v jazyce (spánek a bdění, dýchání, hlad a žízeň, bolest aj.) a s použitím etnolingvistických metod se soustředí na širokou sémantickou oblast s nimi spojenou. Předmětem analýzy a interpretace budou i umělecké texty tematizující aktivitu smyslů (na základě výběru účastníků).
Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (17.09.2025)
Aim of the course - Czech

Uvědomit si důležitost tělesných pochodů a aktivity smyslů v prožitku skutečnosti, který se promítá do jazyka a textů, a to i textů kreativních (uměleckých). Osvojit si metody kognitivní etnolingvistiky a kognitivní poetiky, které vedou k odhalení příslušných kognitivně-sémantických souvislostí zkoumané slovní zásoby (a případně je pak využít i při interpretaci textu).

Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (17.09.2025)
Course completion requirements - Czech

1)

1) Aktivní účast na semináři (75 %), plnění úkolů, četba v průběhu semináře,

2) referát o zadané četbě,

3) příprava vybraného tématu v podobě referátu s podrobnějším handoutem pro účastníky semináře (v druhé polovině semestru)

Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (17.09.2025)
Literature - Czech

Li   Literatura (výběr)

Goddard, Cliff – Wierzbicka, Anna (2014): Words and Meanings. Lexical Semantics across      Domains, Languages, and Cultures. Oxford: Oxford University Press.

Grzegorzczykowa, Renata (2004): Vnímání čichem a jeho označování v polském jazyce. In: Čítanka textů z kognitivní lingvistiky I. Ed. L. Saicová Římalová. Praha: FF UK, s. 61–73.

Lakoff George – Johnson, Mark (1999): Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind and Its Chalenge to Western Thought. New York: Basic Books.

Mrhačová, Eva: Názvy částí lidského těla v české frazeologii a idiomatice. Ostrava 1999.

Tolstoj, Nikita I. (2016): Magie slova a textu. Praha: Karolinum.

Vaňková, Irena (2014): Žít a cítit: české konceptuální paralely. Prace filologiczne, LXIV, 2, s. 295–314. Dostupné na: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=175768

Vaňková, Irena (2015): Být citlivý. (Náčrty k českému obrazu citlivosti.) In: Falkowska, M. – Waszakowa, K. (eds.) Pojęcia zapisane w języku. Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, s. 12 - 39.

Vaňková, Irena (2022): "A teď mi to řekněte jinými slovy." Umělecké texty v kognitivnělingvistické a kognitivněpoetické perspektivě. Jazykovědné aktuality, LIX, č. 3 a 4, s. 73 - 86.

Vaňková, Irena – Nebeská, Iva – Saicová Římalová, Lucie – Šlédrová, Jasňa (2005): Co na srdci, to na jazyku. Kapitoly z kognitivní lingvistiky.  Praha: Karolinum. (Zejm. část Kapitoly o smyslech, s. 107–194.)

Waszakowa, Krystyna (2010): Konceptualizace bolesti v polštině: příspěvek ke srovnávacímu výzkumu. Slovo a slovesnost, 71, 4, s. 298–309.  

 

Kvalifikační práce k tématu (výběr)

Boháčková, Linda (2010): Hlad a nasycení v českém jazykovém obrazu světa. Bakalářská práce. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

Bulak, Patrik (2013): Dech a dýchání jako zdrojová oblast konceptuálních metafor v češtině. Bakalářská práce. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

Bulak, Patrik (2016): Spánek a snění v českém obrazu světa. Diplomová práce. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

Černá, Eliška (2015): Nos v českém jazykovém obrazu světa. Diplomová práce. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

Hýsková, Tereza (2011): Teplota jako zdrojová oblast konceptuálních metafor. Bakalářská práce. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

Redlich, Karel (2016): Nos v českém znakovém jazyce ve srovnání s češtinou. Diplomová práce. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

Štěpánková, Kateřina (2018): Poezie Jiřího Karáska ze Lvovic v perspektivě kognitivní poetiky (Opozice ŽIVOT - SMRT a konceptualizace smyslů). Diplomová práce. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

 

Další inspirace

Abram, David (2013): Kouzlo smyslů. Vnímání a jazyk ve více než lidském světě. Praha: DharmaGaia.

Arendtová, Hannah (2001): Život ducha. I. díl: Myšlení. Praha: Aurora.

Barbaras, Renaud (2002): Vnímání. Esej o smyslově vnímatelném. Praha: Filosofia.

Orel, Miroslav – Facová, Věra a kol. (2010): Člověk, jeho smysly a svět. Praha: Grada.

Merleau-Ponty, Maurice (2008): Svět vnímání. Praha: Oikúmené.

Morschitzky, Hans – Sator, Sigrid (2007): Když duše mluví řečí těla. Stručný přehled psychosomatiky. Praha: Portál.

Pallasmaa, Juhani (2012): Myslící ruka. Existenciální a ztělesněná moudrost v architektuře. Zlín: Archa.

Pallasmaa, Juhani (2012): Oči kůže. Architektura a smysly. Zlín: Archa.

Patočka, Jan (1995): Tělo, společenství, jazyk, svět. Praha: Oikúmené.

Soukup, Martin a kol. (2014): Tělo.: čichat, česat, hmatat, propichovat, řezat. Praha: Pavel Mervart.

Soukup, Martin a kol. (2017): Tělo 2.0. Hranice těla a podoby bolesti. Praha: Pavel Mervart.

Soukup, Martin a kol. (2019): Tělo 2.1. Bolest v proměnách času a kultur. Praha: Pavel Mervart.

 

Prameny (výběr)

Haller, Jiří, a kol.: Český slovník věcný a synonymický. I, II, III. Praha 1969, 1974, 1977, rejstřík 1986. + Klégr, Aleš: Tezaurus jazyka českého. Praha 2007. Oba slovníky dostupné zde: https://beta.najdislovo.cz/)

Další slovníky českého jazyka (výkladové, frazeologické, etymologické aj.) – srov. např. zde:  https://ujc.avcr.cz/elektronicke-slovniky-a-zdroje/

Slovníky symbolů (U. Becker, J. C. Cooperová, M. Lurker aj.)

Sbírky českého a moravského folkloru (K. J. Erben, F. Sušil, F. Bartoš aj.), např.:

• Katalog lidové písně: http://folksong.eu/

• Digitalizované písňové sbírky: https://www.nulk.cz/zdroje-informaci/digitalni-edice-zpevniku/

Český národní korpus – např.

 Kontext – https://www.korpus.cz/kontext/query?corpname=syn2020

 Slovo v kostce – https://www.korpus.cz/slovo-v-kostce/

Česká elektronická knihovna. Plnotextová databáze české poezie 19. a poč. 20. století, srov.:  https://www.ceska-poezie.cz/cek/

Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (17.09.2025)
Syllabus - Czech

Seminář je určen jak pokročilejším studentům, kteří se už s kognitivní (etno)lingvistikou, příp. kognitivní poetikou seznámili v předchozí výuce, tak těm, kteří tyto přístupy ještě nepoznali. Práce v semináři se soustředí na obraz některých aspektů tělesnosti, a zejména smyslovosti v jazyce. Jako lidé žijeme prostřednictvím svých těl, v cyklech dechů a výdechů, spánku a bdění (a v dalších cyklech), můžeme se přemisťovat v prostoru a manipulovat věcmi, známe různá fyzická omezení, bolest i slast. S vnějším světem jsme propojeni díky smyslům. Vedle zraku a sluchu, tzv. smyslů kognitivních, je tu i hmat, čich a chuť jako tzv. smysly nekognitivní, vedle vidění a slyšení také – široce vzato – cítíme. Předmětem studia v tomto semináři bude sémantická oblast  spojená se smysly a tělesností v širokém smyslu slova spojená. Budeme se zabývat rekonstrukcí obrazu smyslů a některých dalších aspektů tělesnosti  v češtině a české kultuře, a to na základě etnolingvistické interpretace jazykových dat (slovníkových i korpusových), případně údajů z folklorních textů, a podle možností a zájmu studentů i na základě vybraných textů uměleckých (kde dochází k různým individuálním rekonceptualizacím, hře s konotacemi apod.). Inspirací nám budou i některé  kvalifikační práce těmto problémům věnované.

Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (17.09.2025)
Entry requirements - Czech

Seminář je otevřen studentům jakéhokoli, zejména však filologického zaměření, hlavně bohemistům a studentům češtiny v komunikaci neslyšících, studentům magisterského nebo (nejlépe vyšších ročníků) bakalářského studia.

Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (17.09.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html