SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Czech Language Practice 3 - ACN100219
Title: Doplňková čeština 3
Guaranteed by: Institute of Czech and Deaf Studies (21-UBN)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/4, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Pre-requisite : ACN100114
Interchangeability : ACN100151
Is pre-requisite for: ACN100152
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (25.09.2020)
Zvyšování a upevňování kompetencí neslyšících studentů, uživatelů českého znakového jazyka, v psané češtině (v percepci, produkci a interakci) s akcentem na morfologii.

Předmět Doplňková čeština 3 je pokračováním Doplňkové češtiny 2, přímo na něj navazuje Doplňková čeština 4. Cílem celého šestisemestrového semináře je dosažení jazykových kompetencí studentů na úrovni B2 dle SERRJ.

Informace k formě výuky: https://ujkn.ff.cuni.cz/cs/2020/09/24/rijnova-distancni-vyuka/
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (14.09.2019)

Cílem předmětu Doplňková čeština 3 je zvýšit a upevnit kompetence neslyšících studentů v ČJ a dále je praktickou výukou rozvíjet.

Cílem celého šestisemestrového kurzu je dosažení jazykových kompetencí studentů na úrovni B2 dle SERRJ.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (25.09.2020)

Zápočet (v případě "standardní výuky"):

-          aktivní účast v semináři i domácí přípravě

-          přítomnost na min. 75 % vyučovacích hodin

-          plnění průběžných úkolů, dodržování termínů odevzdání (odeslání e-mailem) úkolů

-          vedení sešitu/portfolia se studijními materiály, pracovními listy, vlastními texty a úkoly, slovní zásobou atd.

-          znalost doporučené studijní literatury

-          úspěch u průběžných testů a u testu závěrečného (min. 75%)

 

V případě změn z důvodu koronavirové epidemie či jiných zásadních organizačních změn bude výuka převedena do elektronického prostředí (a realizována distančně).

-          aktivní účast v semináři i domácí přípravě (je nezbytné být s vyučujícím průběžně v kontaktu, průběžně pracovat dle pokynů vyučujícího)

-          přítomnost na min. 75 % vyučovacích hodin (bude modifikováno dle situace) 

-          plnění průběžných úkolů, dodržování termínů odevzdání (odeslání e-mailem) úkolů (je nezbytné být s vyučujícím průběžně v kontaktu, průběžně pracovat dle pokynů vyučujícího)

-          vedení sešitu/portfolia se studijními materiály, pracovními listy, vlastními texty a úkoly, slovní zásobou atd. (je nezbytné být s vyučujícím průběžně v kontaktu, průběžně pracovat dle pokynů vyučujícího)

-          znalost doporučené studijní literatury

-          úspěch u průběžných testů a u testu závěrečného (min. 75%) (způsob realizace testů bude modifikován dle situace)

 

Generální dodatek k povinné účasti na výuce v zimním semestru 2020/2021: Vzhledem ke kovidové situaci nelze vyžadovat povinnou účast na prezenční či distanční (zejm. online) výuce. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, jak je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji a nejefektivněji zapojili. Pokud se student nemůžete prezenční či distanční výuky (ať už online výuky, nebo průběžného plnění zadaných úkolů) z vážných důvodů zapojit, žádáme, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu svého zapojení do výuky tak, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.  

Literature - Czech
Last update: Mgr. Radka Zbořilová (14.06.2016)

BISCHOFOVÁ, J. - HASIL, J. - HRDLIČKA, M. - KRAMÁŘOVÁ, J. Čeština pro středně a více pokročilé. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2012, 322 s. ISBN 978-80-246-1793-0.

HRONOVÁ, K. - TURZÍKOVÁ, M. Čeština pro cizince. 2. přeprac. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, 479 s. ISBN 80-7238-028-1.

kol. aut. O češtině. 1. vyd. Praha: Česká televize, 2007, 198 s. ISBN 978-80-85005-83-7.

KRAUS, J. Písemnosti v našem životě. 2. upr. vyd. Praha: Fortuna, 2005, 159 s. ISBN 80-716-8920-3.

MACUROVÁ, A. - HUDÁKOVÁ, A. - OTHOVÁ, M. Rozumíme česky: učebnice pro neslyšící. 1. vyd. Praha: DIVUS, 2003, 168 s. ISBN 80-867-9214-5.

NEKOVÁŘOVÁ, A. Čeština pro život 2: 15 moderních konverzačních témat. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2012, 357 s. ISBN 978-80-87481-52-3.

NEKOVÁŘOVÁ, A. Čeština pro život: 15 moderních konverzačních témat. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2006, 255 s. ISBN 80-869-0323-0.

Petráňová, R. Interaktivní učebnice českého jazyka pro neslyšící v českém znakovém jazyce na CD. 3. pád [CD-ROM]. Praha: Pevnost, 2005.

Petráňová, R. Interaktivní učebnice českého jazyka pro neslyšící v českém znakovém jazyce na CD. 7. pád [CD-ROM]. Praha: Pevnost, 2006.

POLÍVKOVÁ, A. Jak být in v písemném projevu: se vzorovými ukázkami. 1. vyd. Praha: Knižní klub, 2009, 157 s. ISBN 978-80-242-2419-0.

REŠKOVÁ, I. - PINTAROVÁ, M. Communicative Czech: intermediate Czech. 1. vyd. Jihlava: Ivana Bednářová, 1996, 195 s. ISBN 80-902-1809-1.

REŠKOVÁ, I. - PINTAROVÁ, M.: Administrativa: profesní čeština. Brno: SOZE, 2008, 165 s.

SVOZILOVÁ, N. - PROUZOVÁ, H. - JIRSOVÁ, A. Slovník slovesných, substantivních a adjektivních vazeb a spojení. 1. vyd. Praha: Academia, 2005, 580 s. ISBN 80-200-1310-5.

 

Běžné středoškolské a vysokoškolské učebnice češtiny, příručky, mluvnice, slovníky.

Pracovní listy vytvořené učitelem podle aktuální jazykové úrovně a studijních potřeb frekventantů předmětu.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (12.08.2020)

Morfologie: V průběžném rozvíjení jazykových a komunikačních kompetencí neslyšících studentů se výuka zaměřuje na otázky morfologické. Studenti se seznámí - na pozadí stavby českého znakového jazyka - se základními okruhy morfologie češtiny (zvl. ohebné vs. neohebné slovní druhy, gramatický vs. lexikální význam). Výklady a procvičování se soustředí na pochopení gramatických kategorií jmen, zvl. jmenný rod a pád (se zřetelem k jeho sémantice) a na užívání českých substantiv (i se zřetelem k jejich funkci ve větě).

Lexikologie: Uvědomování si slovotvorných principů, příbuznosti slov, samostatné rozšiřování si slovní zásoby (synonyma, antonyma); vždy v souvislosti s probíraným a procvičovaným tématem, čteným či produkovaným textem.

Syntax: Uvědomování si syntaktických vztahů ve větě; vždy v souvislosti s probíraným a procvičovaným tématem, čteným či produkovaným textem; uvědomování si propojení morfologie a syntaxe (slovní druhy / větné členy, valence, slovosled)

Studenti jsou seznámeni se základními principy českého slovosledu (aktuální větné členění, gramatická pravidla, rytmické faktory / významové celky a pozice ve větě).

Stylistika: Studenti dále probírají různé funkční styly, se zaměřením na styl administrativní. Pravidelnou součástí výuky je četba s porozuměním a vlastní produkce stylisticky různorodých textů (včetně následných korektur a reflexe vlastních chyb).

V průběhu výuky se studenti seznamují s rozdíly mezi spisovnou a nespisovnou češtinou; náležitá pozornost je věnována také frazeologii a nepřímým/obrazným pojmenováním - vždy v souvislosti s aktuálně probíraným tématem.

Komunikačním jazykem celého předmětu Doplňková čeština 1-6 je český znakový jazyk a psaná čeština. Část výuky je možné vést formou e-learningu. V případě koronavirové epidemie nebo jiných zásadních organizačních změn bude do formy e-learningu převedena veškerá výuka.

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (14.09.2019)

Předmět je povinný pro neslyšící studenty oboru Čeština v komunikaci neslyšících, pro něž je primárním jazykem český znakový jazyk. Neslyšící studenti jiných oborů FF či fakult UK, pro něž je primárním jazykem český znakový jazyk, mohou kurz navštěvovat jako volitelný seminář (po dohodě s vyučující). Studenti PedF navíc musí svůj záměr navštěvovat tento předmět konzultovat se svou fakultní konktaktní osobou pro studenty se spec. potřebami.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html