|
|
|
||
|
The course focuses on the literary and cultural development in the Czech lands in the first half of the 19th century, i.e. it charts the artistic changes and movements from the Romantic era to the rise of the generation Májovci, with whom artistic realism began to take hold. The lecture series will include an excursion into Czech theatre, visual arts and music for a deeper, more systematic portrayal of the artistic and cultural dynamics of the 19th century in the area of the Czech Crown lands. Literature and art will also be viewed against the backdrop of contemporary art-theoretical and philosophical concepts, as well as social and political changes.<br>
Last update: Huleja Jan, PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
|
|
||
|
Studenti prozkoumají literární a kulturní vývoj v českých zemích v první polovině 19. století v evropských a historických souvislostech; seznámí se s kanonickými autory a jejich díly daného období formou četby a analýzy vybraných titulů (viz sylabus). Last update: Huleja Jan, PhDr., Ph.D. (02.10.2025)
|
|
||
|
The course (seminar) in the winter and summer semester ends with a credit, lectures are attested by an oral exam at the end of the summer semester. Conditions of individual attestations: a) credit: the condition for obtaining credit is: 1) active and regular participation in seminars (ie max. three absences, active approach, study of prescribed texts, fulfillment of tasks, participation in discussions), 2) own elaboration and presentation of a paper on a pre-agreed topic (an important personality of Czech cultural life, a literary text, a cultural institution) b) examination: the examination will take place in an oral form (approximately 20 minutes long interview), which will consist of two parts: 1) a cultural-historical part - the student will draw one of the questions corresponding to the titles of the lectures in the winter and summer semesters, first speak independently on the given topic and then answer additional questions (10 minutes) and 2) a specific part, which will be based on the student's list of studied primary and possibly also secondary literature (10 minutes). In order for a student to be admitted to the oral exam, he / she must send the teacher a so-called list of the activities. Without this list, the student will not be able to take the attestation. How to fill in the list of "activities" and what to look out for? a. You must write at least 4 entries for each exam question, each additional entry can help you on the exam - your cultural activity will be valued on the exam. b. If "activity" is prescribed, you may list any experience you wish (reading fiction, reading specialist literature, listening to an audiobook, watching a film, documentary, attending a concert, gallery, lecture...). c. If "literary work" is prescribed, you must give the original literary work you read, including all necessary bibliographical information. d. Please take care to complete this list! Your list is crucial to the outcome of the exam! e. Send your list at least 3 days before the exam date for which you are applying. This certification may be taken in the following academic year. Re-registration of the course is allowed. Last update: Huleja Jan, PhDr., Ph.D. (02.10.2025)
|
|
||
|
Primární literatura: BEDNÁŘ, K.: Rukopis královédvorský a zelenohorský ČELAKOVSKÝ, F. L.: Ohlas písní českých ERBEN, K. J.: Kytice ERBEN, K. J.: České pohádky HAVLÍČEK, K. B.: Epigramy HAVLÍČEK, K. B.: Král Lávra HAVLÍČEK, K. B.: Křest sv. Vladimíra HAVLÍČEK, K. B.: Tyrolské elegie MÁCHA, K. H.: Máj MÁCHA, K. H.: Marinka MÁCHA, K. H.: Pouť krkonošská MAYER, R.: Básně NĚMCOVÁ, B.: Babička NĚMCOVÁ, B.: Divá Bára NĚMCOVÁ, B.: Národní báchorky a pověsti TYL, J. K.: Strakonický dudák Sekundární literatura: HRBATA, Z. (1999): Romantismus a Čechy: témata a symboly v literárních a kulturních souvislostech. Jinočany: H & H. HRBATA, Z. - PROCHÁZKA, M. (2005): Romantismus a romantismy. Praha: Karolinum. JANÁČKOVÁ, J. (2001): Příběh tajemného psaní: o pramenech a genezi Babičky. Praha: Akropolis. JANÁČKOVÁ, J. (1985): Stoletou alejí: o české próze minulého věku. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel. JEDLIČKA, J. (2009): České typy a jiné eseje. Praha: Plus. LEHÁR, J. - STICH, A. - JANÁČOVÁ, J. - HOLÝ, J. (2002): Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: NLN. MACURA, Vl. (1998): Český sen. Praha: NLN. MORAVA, J. (1991): C. k. disident Karel Havlíček. Praha: Panorama. MUKAŘOVSKÝ, J. (1938): Genetika smyslu v Máchově poezii. In TÝŽ (2001): Studie II, eds. Miroslav Červenka a Milan Jankovič. Brno: Host MUKAŘOVSKÝ, J. (1948): Kapitoly z české poetiky. Díl III. Máchovské studie. Praha: Svoboda. MUKAŘOVSKÝ, J. (1950): Božena Němcová. Brno: Rovnost. PATOČKA, J. (2007): Dvě máchovské studie. Praha: Oikumenh. RAK, J. (1994): Bývali Čechové: české historické mýty a stereotypy. Jinočany: H & H. ŠMAHELOVÁ, H. (1995): Autor a subjekt v díle Boženy Němcové. Praha: Karolinum. VAŠÁK, P. (1999): Česká pouť Karla Hynka Máchy. Praha: Karolinum. Last update: Huleja Jan, PhDr., Ph.D. (03.10.2024)
|
|
||
|
3. 10. P+S: Úvodní hodina 10. 10. přednáška (P): Obranná fáze národního obrození: společenské a politické změny na přelomu 18. a 19. století, stav českého jazyka v českých zemích, vztah Čechů a Němců seminář (S): Josef Dobrovský a Josef Jungmann 17. 10. P: Útočná fáze národního obrození: idea svébytné národní literatury a kultury, hledání smyslu českých dějin, vzestup nacionalismu S: Tematická vycházka I.: Po stopách Františka Palackého (1, 2) 24. 10. P: Český preromantismus: básnický cestopis Slávy dcera a pouť ke kořenům, poezie velkých idejí a prožitků, František Ladislav Čelakovský a jeho ohlasová poezie S: Ve stopách hrdinského eposu: kult starobylé národní epiky, Rukopis královédvorský a zelenohorský (3, 4), spor o rukopisy, literární falza v evropském kontextu 31. 10. P + S: Tématická vycházka II.: Olšanské hřbitovy (5, 6) 7. 11. P: Český romantismus I. – Karel Hynek Mácha: romantický individualismus, romantický cestopis, motiv poutníka a cesty S: Karel Hynek Mácha – Máj (7, 8) 14. 11. P: Drama a divadlo: role divadla v národním obrození, základy prvních divadel a prosazování českého divadelnictví, loutkové divadlo, ochotnické společnosti S: Josef Kajetán Tyl – Strakonický dudák (9, 10) 21. 11. P: Český romantismus II. – Karel Jaromír Erben: křesťanský romantismus, hledání řádu, vina a trest, inspirace ústní lidovou slovesností, sběratel folklóru S: Karel Jaromír Erben – Kytice (11, 12) 5. 12. P: Karel Havlíček Borovský: pragmatismus v myšlení, politice, filozofii a umělecké kritice, zrod české žurnalistiky, polemika a satira, české vlastenectví S: Karel Havlíček Borovský – Král Lávra, Křest svatého Vladimíra, Tyrolské elegie (13, 14) 12. 12. P: Božena Němcová: mezi romantismem, realismem a biedermeierem, první velká česká spisovatelka a intelektuálka, počátky českého feminismu S: Božena Němcová – Babička (15, 16) 19. 12. P: Česká obrozenecká mytologie: formování českého národního vědomí, český autostereotyp, české typy a literární klišé (17, 18) S: Jakub Jan Ryba – Česká mše vánoční (19) 9. 1. P + S: Tematická vycházka III.: Muzeum literatury; závěrečné posezení Last update: Huleja Jan, PhDr., Ph.D. (03.10.2025)
|
