SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Ontogeny of Language (group B) - ABOV00505
Title: Ontogeneze jazyka (blok B)
Guaranteed by: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2013
Semester: both
Points: 0
E-Credits: 2
Examination process:
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: ABO500207
Note: you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Jasňa Pacovská, CSc.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Úvod do problematiky osvojování mateřského jazyka. Charakteristika základních tematických okruhů osvojování jazyka a nejvýznamnějších teoretických koncepcí (nativismus, behaviorisnus, kognitivní přístupy...). Orientace na osvojování jazyka v kontextu socializace a vývoje kognitivních procesů. Studium vybraných teoretických i empirických prací sledujících různé aspekty dětského jazyka: faktory ovlivňující ontogenezi jazyka, osvojování slovní zásoby a gramatických struktur, vztah produkce a porozumění jazyku, vztah verbálních a neverbálních prostředků, vliv tzv. řeči matky orientované na dítě, nástin problematiky vývojových poruch jazyka, problematika bilingvismus.
Last update: UCJSLEDR (12.02.2011)
Aim of the course - Czech

Seznámit účastníky se základními poznatky osvojování mateřského jazyka a rozvíjet schopnost explikace hlavních teoretických koncepcí ontogeneze jazyka.

Last update: UCJSLEDR (12.02.2011)
Literature - Czech

Altmann, G.: Výstup na babylonskou věž. Praha: Triáda 2005.

Kida, J. (ed.): Kształcenie Języka dziecka w młodszym wieku szkolnym. Rzeszów: Wydawnictwo Wyzszej szkoły pedagogicznej 1997.

Nebeská, I.: Osvojování jazyka dítětem. In: Encyklopediscký slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2002, s. 300-301.

Pačesová, J.: Vývoj dětské řeči v raném věku. Brno: Univerzita J. E. Purkyně 1979.

Piaget J. - Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 1997.

Pinker, S.: Jazykový instinkt. Jak mysl vytváří jazyk. Nakladatelství Dybbuk 2009.

Ruta, A.(ed.): Językowy obraz świata dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP 1995.

Sedláková, M.: Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Mentální reprezentace a mentální modely. Praha: Grada 2004.

Slančová, D.: Reč autority a lásky. Reč učiteĺky materskej školy orientovaná na dieťa - opis registra. Prešov: Filozofická fakulza Prešovskej univerzity 1999.

Slančová, D.(ed.): Štúdie o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity 2008 

Sternberg, R. J.: Kognitivní psychologie. Praha: Portál 2002.

Vygotskij, L. S.: Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál 2004.

Vybrané příspěvky ze sborníků z konference Kognice a z kongresů Mezinárodní společnosti aplikované psycholingvistiky (ISAPL)

Vybrané stati z časopisů Cognition, Journal of Child Language, Československá psychologie…

Další literatura bude doplněna v souladu se zájmem studentů o konkrétní tematické okruhy

 

Last update: UCJSLEDR (12.02.2011)
Requirements to the exam - Czech

Aktivní účast na semináři, průběžná domácí přípra a její prezentace na semináři, přednesení referátu a vyhotovení tezí.

Last update: UCJSLEDR (12.02.2011)
Syllabus - Czech
  1. Základní pojmy a jejich vymezení.
  2. Charakteristika hlavních koncepcí osvojování jazyka.
  3. Kognitivní procesy a řeč.
  4. Faktory ovlivňující ontogenezi jazyka.
  5. Nárůst slovní zásoby - slovnědruhová charakteristika.
  6. Osvojování gramatických kategorií.
  7. Vyjadřování časoprostorových vztahů.
  8. Vztah produkce a porozumění jazyku.
  9. Vztah verbálních a neverbálních prostředků.
  10. Řeč matky orientovaná na dítě - specifické rysy.
  11. Porovnání koncepce J. Piageta a L. S. Vygotského.
  12. Vývojové poruchy jazyka; problematika bilingvismus.
  13. Souhrnná diskuse.

 

Last update: UCJSLEDR (12.02.2011)
Entry requirements - Czech

Schopnost porozumění polským a slovenským textům.

Last update: UCJSLEDR (12.02.2011)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html