|
|
|
||
Cílem kurzu je vytvořit podmínky pro propojení teoretické a praktické přípravy budoucích učitelů formou pedagogických pozorování na vybrané střední škole. Z nich (a z jejich rozborů) budou plynout diskuse o klíčových tématech učitelské praxe (jako jsou např. příprava na vyučování, hodnocení, výběr a adaptace materiálů, třídní management, individualizace výuky, spolupráce s rodiči, začínající učitel aj.) či didaktiky jazyka a literatury (např. konkrétní metody a formy výuky či hodnocení, problematika výběru textů a práce s ním, kladení otázek, vedení diskuse atd.).
Kurz bude probíhat BLOKOVĚ, v rozvrženém času se sejde na počátku, uprostřed a na konci semestru. Před Průběžnou praxí II. student absolvuje kurz Průběžné praxe I. Last update: Vojtíšek Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
Cíle a výstupy předmětu: - praktické využití poznatků získaných v oborových didaktikách a konfrontace vybrané didaktické problematiky s realizací v praxi (hloubková analýza vybraných didaktických problémů), - prohloubení poznatků o technikách observace, reflexe učebního procesu i sebereflexe v rámci výuky, - vedení diskuse s vyučujícími o koncepci a průběhu výuky. Last update: Vojtíšek Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
a) Účast na blokových observacích vyučovacích hodin, b) účast na rozboru a reflexi těchto hodin, c) vlastní observace vyučovacích hodin a jejich analýza, d) aktivní účast na závěrečném setkání: reflexe celého kurzu. Last update: Vojtíšek Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
Bailey, K. M. (2006): Language teacher supervision: A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press. Bitljanová, V. – Edwards, S. – Pekařová, I. (2000): Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec. Čapek, R. (2001): Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus. Malderez, A. – Bodóczky C. (1999): Mentor courses: A resource book for mentor trainers. Cambridge: Cambridge University Press. Mason, J. (2002): Researching your own practice. London: Routledge. Pánková, V. (2021): Kam směřuje dnešní výuka literární výchovy? In Marie Čechová – Martina Spěváčková (eds.): Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II. Plzeň: Západočeská univerzita, 2021, s. 333–362. Saginor, N. (2008): Diagnostic classroom observation. Thousand Oaks: SAGE. Corwin Press. Wajnryb, R. (1992): Classroom observation tasks: A resource book for language teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press. Walker, R. – Adelman C. (2005): A guide to classroom observation. London: Routledge. Wragg, E. C. (1999): An Introduction to Classroom Observation. London: Routledge. Last update: Vojtíšek Ondřej, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
|
|
||
Kurz tvoří blokové observace vyučovacích hodin, následný rozbor a společná diskuse. Součástí kurzu je vedle této povinnosti i účast na diskusi organizované v rámci semináře a na závěrečné společné reflexi kurzu. Kurz je vypsán v rozvrhu na středu od 9:10–10:40; bloky se však uskuteční v termínech po domluvě skupiny. Předběžný harmonogram (bude upřesněn dle možností skupiny):
Last update: Vojtíšek Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.02.2025)
|