|
|
|
||
Seminář se zaměřuje na praktický nácvik práce s textem. Jeho cílem je systematizovat a ukotvit znalosti z morfologie a syntaxe potřebné ke komplexní práci s textem. Kromě gramatických jevů bude pozornost systematicky věnována celkové koherenci textu a adekvátní volbě prostředků pro jeho výstavbu.
V semináři se pracuje jak s texty rodilých mluvčích češtiny, tak pro každý z probíraných jevů i s texty nerodilých mluvčích. Seminář rozvíjí schopnost jazykové jevy v textech identifikovat, analyzovat, systematizovat, zobecnit a na základě toho text zhodnotit. Tyto schopnosti pomohou studentům rozebírat texty z didakticko-lingvistického pohledu a lépe vnímat jejich potenciál pro výuku češtiny jako cizího jazyka. Last update: Synková Pavlína, Mgr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
- test lingvistických znalostí - chybová analýza textu nerodilého mluvčího Last update: Synková Pavlína, Mgr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
ADAM, R., a kol. (2019): Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum. ČECHOVÁ, M., a kol. (2011): Čeština - řeč a jazyk. Praha: SPN. Internetová jazyková příručka (2008-2025) [online]. Nový encyklopedický slovník online (2012-2020) [online]. Last update: Synková Pavlína, Mgr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
V semináři se budeme teoreticky, ale zejména prakticky zabývat komplexním rozborem českých textů. Studenti budou na praktických cvičeních zlepšovat své schopnosti nacházet v textu určité jazykové jevy, lingvisticky analyzovat žákovské výstupy a učit se formulovat otázky k textům. Zároveň si ukotví a systematizují znalosti z různých jazykových rovin se zvláštním důrazem na koherenci textu. Last update: Synková Pavlína, Mgr., Ph.D. (23.01.2025)
|