SubjectsSubjects(version: 861)
Course, academic year 2019/2020
  
Czech Language of Czech Children Living Abroad - ABO700287
Title: Čeština u dětí žijících v zahraničí
Guaranteed by: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2019
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0 C [hours/week]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Anna Paap, M.A.
Teacher(s): Anna Paap, M.A.
Class: A - Mezioborová nabídka VP: Lingvistika
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Ivan Kafka (02.01.2020)
Studenti se blíže seznámí s pojmem bilingvismus v kontextu rodiny a lépe porozumí jazykové situaci českých a
poločeských rodin v různých částech světa. Zjistí, s jakými výzvami se rodiny potýkají a jaké strategie volí u dětí od
nejranějšího věku až po teenagery. Potom si nejprve obecně přiblížíme pojem bilingvální gramotnosti (biliteracy) a
následně konkrétně ukážeme na příkladu žáků českých škol v zahraničí.
Studenti dostanou v předstihu soubor textů (odborné studie i zkušenosti z konkrétních rodin), které si v rámci přípravy
na blokový seminář přečtou.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Ivan Kafka (02.01.2020)

Četba na seminář (z velké části anglicky), docházka, účast v diskusi, dvoustránková esej na vybrané téma

Literature - Czech
Last update: Mgr. Ivan Kafka (02.01.2020)

Lanza, E. 2007. Multilingualism in the family. In Handbook of multilingualism and multilingual communication, ed. A. Peter and W. Li, 45-67. Berlin: Mouton de Gruyter.

Mehlhorn, G. / Brehmer B. 2018. Potenziale von Herkunftssprachen. Sprachliche und außersprachliche Einflussfaktoren.

Montrul, S. 2015. The Acquisition of Heritage Languages. Cambridge: Cambridge University Press.

Peukert, H., Gogolin, I. 2017. Dynamics of Linguistic Diversity. John Benjamins Publishing.

Schwartz, M. 2013. Successful family language policy: parents, children and educators in interaction. Dordrecht: Springer.

Slavíková-Boucher, L. 2016. Český žák - cizinec. Praha: Národní institut pro další vzdělávání.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Ivan Kafka (05.02.2020)

Seminář se uskuteční 20.-22. 5. 2020 v časech 9:10-10:40, 10:50-12:20 v m. č. 18.

1. Bilingvismus v rodině

2. OPOL a alternativy

3. „Family language policy“

4. Gramotnost v obou jazycích (biliteracy, biscriptuality)

5. České školy v zahraničí

6. Pojetí výuky češtiny v českých školách v zahraničí (čeština pro cizince - čeština jako druhý jazyk - čeština pro rodilé mluvčí)

7. Návrat dítěte ze zahraničí do ČR

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html