|
|
|
||
Seminář je podkladem pro praxi budoucích učitelek a učitelů češtiny na ZŠ a SŠ. Účastníci si pomocí rozborů a interpretací textů procvičí svou schopnost rozeznat, analyzovat, systematizovat a zobecnit jazykové jevy, vyvozovat z jejich užití něco o textu, v němž se vyskytují, a vhodně je včlenit do učiva češtiny. Pozornost je věnována též žákovským slohovým pracím a tvorbě testových úloh. Last update: Adam Robert, doc. Mgr., Ph.D. (21.01.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je zdokonalit schopnost nahlížet na texty jakéhokoli typu, mj. na písemné výstupy žáků a studentů, komplexně, být s to v nich rozeznávat, analyzovat, zdůvodňovat a zobecňovat jazykové jevy od pravopisu přes morfosyntaktické jevy až po volbu jazykových prostředků a výstavbu textu jakožto koherentního celku s určitou strukturou a účelem. Podstatným cílem je učit se vnímat a rozebírat text z didakticko-lingvistického pohledu a zlepšovat tak vlastní pedagogické schopnosti. Vedlejším cílem je pak oživit si vlastní znalosti o různých jevech z různých jazykových rovin. Last update: Adam Robert, doc. Mgr., Ph.D. (21.01.2024)
|
|
||
ADAM, R., a kol. (2019): Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum. ČECHOVÁ, M., a kol. (2011): Čeština – řeč a jazyk. Praha: SPN. http://prirucka.ujc.cas.cz https://maturita.cermat.cz/menu/testy-a-zadani-z-predchozich-obdobi Pravidla českého pravopisu. Praha: Fortuna, 2005 (nebo jiné vydání od roku 1994 z nakladatelství Academia nebo Fortuna). + učebnice češtiny pro ZŠ a SŠ Last update: Adam Robert, doc. Mgr., Ph.D. (21.01.2024)
|
|
||
Zápočet bude udělován za soustavnou a aktivní práci v hodině, řešení zadaných úkolů a přípravu vlastních cvičení a rozborů. Termín odevzdání vlastních cvičení: nejpozději 11. 9. 2024. Last update: Adam Robert, doc. Mgr., Ph.D. (21.01.2024)
|
|
||
V semináři se budeme nejprve zabývat komplexním rozborem a interpretací českých textů. Studenti budou na praktických cvičeních zlepšovat své schopnosti nacházet v textu určité jazykové jevy, lingvisticky analyzovat žákovské výstupy a připravovat vhodná cvičení ke konkrétním lingvistickým tématům, učit se formulovat otázky k textům, ale zejména jazykové jevy z různých rovin analyzovat, zařazovat a zobecňovat. Last update: Adam Robert, doc. Mgr., Ph.D. (21.01.2024)
|