|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (31.10.2019)
|
|
||
Last update: Mgr. Eva Lehečková, Ph.D. (30.01.2017)
Student si prohloubí znalosti o kognitivní lingvistice a seznámí se se současnými přístupy k popisu gramatiky a sémantiky v dané oblasti. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (22.01.2020)
Cienki, A. (1998): STRAIGHT: An image schema and its metaphorical extensions. Cognitive Linguistics, 9, č. 2, s. 107–149. Croft, W. – Cruse, A. D. (2004): Cognitive Linguistics. Cambridge, MA: Cambridge University Press. (vybrané části) Danaher, D. (1996): A Semiotic Approach to the Semantics of Czech Verbs of the Type říkávat. The Slavic and East European Journal, 40, s. 118–133. Janda, L. (1985): The Meaning of Russian Verbal Prefixes: Semantics and Grammar. In: M. Flier – A. Timberlake (eds.): The Scope of Slavic Aspect. Columbus, Ohio, s. 26–40. Janda, L. et al. (2013): Why Russian Aspectual Prefixes Aren´t Empty: Prefixes as Verb Classifiers. Bloomington, IN: Slavica Publishers. Kyseľová, M. – Ivanová, M. (2013): Sloveso vo svetle kognitívnej lingvistiky. Prešov: FF PU v Prešove. (vybrané části) Lehoučková, Z. (2010): Slovesná prefixace ve světle Langackerovy kognitivní gramatiky. Slovo a slovesnost, 71, s. 340–349. Langacker, R. W. (1990): Concept, Image, and Symbol. The Cognitive Basis of Grammar. Berlin – New York: Mouton de Gruyter. (vybrané části) Nesset, T. (2000): Iconicity and Prototypes. A New Perspective on Russian Verbs of Motion. Scando-Slavica, 46, s. 105–119. Nesset, T. (2009): Metonymy of aspect/aspects of metonymy. Scando-Slavica, 55, s. 65-77. Przybylska, R. (2006): Schematy wyobrażeniowe a semantyka polskich prefiksów czasownikowych do-, od-, prze-, roz-, u-.Kraków: Universitas. (vybrané části) Ramscar, M. - Port, R. (2015): Categorization (without categories). In: Dabrowska, E. - Divjak, D. (eds.), Handbook of Cognitive Linguistics. Berlin/Boston: De Gruyter, s. 75-99. Saicová Římalová, L. (2010): Vybraná slovesa pohybu v češtině. Studie z kognitivnílingvistiky. Praha: Karolinum. (vybrané části) Taylor, J. R. (1995 nebo jiné vyd.): Linguistic Categorization. Prototypes in Linguistic Theory. Oxford et al.: OUP. (vybrané části) Taylor, J. R. (1993): Prepositions: Patterns of polysemization and strategies of disambiguation. In: C. Zelinsky-Wibbet (ed.): The semantics of prepositions. Mouton de Gruyter, s. 151-175. Turner, M. (2015): Blending in Language and Communication. In: E. Dabrowska – D. Divjak (eds.): Handbook of Cognitive Linguistics. Mouton de Gruyter. Ungerer, F. - Schmid, H.-J. (1996): An Introduction to Cognitive Linguistics. London: Longman. (vybrané části) Winter – Matlock (2017): Primary metaphors are both cultural and embodied. In: B. Hambe (ed.): Mataphor, s. 99–115.
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (04.02.2021)
Informace pro LS 2020/2021: V případě potřeby bude výuka přizpůsobena distanční formě. Všem zapsaným napředmět budou se začátkem semestru poslány bližší informace na email, který mají uvedený v SIS. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (01.05.2020)
průběžné studium zadané literatury, aktivita v semináři, závěrečný test ověřující poznatky v rozsahu látky probírané v semináři a prostudované literatury Úprava požadavků v LS 2019/2020 v souvislosti s mimořádnou situací: písemné splnění zadaných úkolů (distančně).
|
|
||
Last update: Mgr. Eva Lehečková, Ph.D. (21.02.2018)
Vstupním předpokladem je absolvování přednášky ze Současných lingvistických směrů/Current Approaches in Linguistics (není nutné mít uzavřenou atestaci), popřípadě dostudování povinných textů z této přednášky. |