SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Czech Life and Institutions - ABO500128
Title: České reálie
Guaranteed by: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021 to 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D. (21.09.2020)
V semináři si představíme možnosti prezentace českých reálií při vyučování cizinců, dostupné příručky a další <br>
materiály, výběr vhodných témat a jejich zpracování, přípravu pracovních listů, pojetí reálií v různých učebnicích <br>
češtiny pro cizince a využití dalších pomůcek.

V případě potřeby bude výuka probíhat distančně formou domácí přípravy a on-line schůzek.
Aim of the course - Czech
Last update: MORAK9AF (07.09.2017)

Cílem semináře je seznámit studenty s teoretickými východisky a s možnostmi prezentace českých reálií ve výuce češtiny jako cizího jazyka, vyzkoušet si přípravu a aplikaci vlastních pracovních listů a kriticky hodnotit vhodnost/nevhodnost autentických mateiálů pro potřeby výuky.

Literature - Czech
Last update: MORAK9AF (07.09.2017)

CVEJNOVÁ, JITKA (1997): Co chcete vědět o české republice. Učebnice reálií. Praha: Karolinum.

ČEMUSOVÁ, JANA (2009): Tabuová témata ve výuce češtiny pro cizince a jak s nimi pracovat. In: EUROLINGUA & EUROLITTERARIA 2009. Liberec: TUL.

ČORNEJ, PETR (1992): Vše podstatné z českých dějin. Praha: Práh.

HASIL, JIŘÍ (2002): Lingvoreálie. In: Přednášky z XLV. Běhu Letní školy slovanských studií. Praha: UK.

HENDRICH, JOSEF (1986): Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN.

HRDIČKA, MILAN (2009): Řečové (i společenské) chování a výuka češtiny pro cizince. In: EUROLINGUA & EUROLITTERARIA 2009. Liberec: TUL.

JELÍNEK, S. (2002): Vývojové proměny komunikativní orientace cizojazyčné výuky. In: Multidisciplinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta.

MASOPUSTOVA, LUCIE - KOSKOVA, HELENA - VODŇANSKÁ, ZUZANA (2010): Jak žít česky v Česku. 

NEČASOVÁ, PAVLA (2002): Mezioborové aspekty výuky reálií a lingvoreálií v cizojazyčném vyučování. In: Multidisciplinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta.

NEČASOVÁ, PAVLA (2003): Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. Cizí jazyky, č.3.

ROUBALOVÁ, EVA (2006): Výuka reálií - neodmyslitelná součást cizojazyčné výuky. Bohemistyka, č. 3.

SERR

SLEZÁKOVÁ, MARKÉTA (2009): Pepíčku, to se neříká aneb Je tabu učit sprostá slova cizince? In: EUROLINGUA & EUROLITTERARIA 2009. Liberec: TUL.

ŠICHOVÁ, KATEŘINA (2012): Reklama a její využití ve výuce češtiny jako cizího jazyka. In: Čeština jako cizí jazyk VI. Praha: FF UK.

ŠORMOVÁ, KATEŘINA (2016): Sociokulturní kompetence. In: J. Cvejnová a kol.: Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR – úrovně A1, A2. Praha: NUV.

 

 

 

Syllabus - Czech
Last update: MORAK9AF (07.09.2017)

Hlavní tematické okruhy:

  1. Úvod do didaktiky reálií
  2. Teoretické vymezení pojmu reálie
  3. Materiály pro výuku reálií
  4. Analýza dostupných učebnic
  5. Reálie vs. sociokulturní kompetence
  6. Využití videa ve výuce reálií
  7. Etiketa
  8. Tabu témata
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html