|
|
|
||
Last update: KCLSEDLA (07.01.2005)
Pozornost bude v semináři věnována také základním kategoriím, paradigmatům a pojmům, vytvářejícím znakový systém (popř. systémy) a kulturní modely symbolismu: symbol/symbolično, mýtus, umění, báseň/básník, život, kultura, náboženství, prožitek ad. Do popředí zde vystupuje sám pojem umění, ?text umění?, interpretovatelý jednak ?exotericky?, totiž v přímém vztahu ke kódům mimoumělecké a mimoestetické pragmatiky (historický, politický, ideový, společenský atd. kód), jednak jako nábožensko-mystické médium a zároveň jako zcela autonomní umělecko-estetický modus myšlení a existence. Také pro český symbolismus(a postsymbolismus), pro tvorbu jeho autorů, pro kulturu evropské moderny vůbec, je příznačný fenomén protikladu mezi uměním a náboženstvím v tom smyslu, že umění se ? v epoše vyhlášení ?smrti Boha? ? stává ?náhradním? náboženstvím a mytologií, a náboženství ?estetismem? a uměním zároveň. S tím jde ruku v ruce jednak snaha o důslednou estetizaci náboženských, společenských, psychologických ad. funkcí a pragmatických situací, jednak snaha o rehabilitaci a aktualizaci tradice nevědomého (respektive podvědomého), archaického, mysticko-okultního, hermetického a heretického atd. myšlení. |
|
||
Last update: KCLSEDLA (07.01.2005)
O. Auředníček (Zpívající labutě, 1891) - S. Bouška (Pietá, 1897, Duše v přírodě, 1904) - P. Bezruč (Slezské písně) - J. Borecký (Rosa mystica, 1892) - O. Březina (básně a eseje) J. Deml (básně 1902-1914, Moji přátelé, 1913) V. Dyk (básně 1897-1907) - F. Gellner (básně) - V. Houdek (Vykvetly blíny, 1899; V pavučinách nervů, 1901) - K. Hlaváček (básně) - J. Karásek ze Lvovic (básně 1892-1912) - J. Kvapil (Padající hvězdy, 1889; Růžový keř, 1890) - S. K. Neumann (básně 1897-1914) - A. Procházka (Prostibolo duše, 1895) - J. Opolský (básně 1899-1901) - A. Sova (básně 1891-1907) - F. X. Šalda (stati, úvahy, ?portréty" 1892-1913) - F. Šrámek (Života bído, přec tě mám rád, 1905, Splav, 1916) - K. Toman (básně 1898-1913). Doporučená literatura: Literatura k dílu uvedených autorů viz bibliografie v jednotlivých svazcích dosud vydaného akademického Lexikonu české literatury. Osobnosti, díla, instituce.
BRABEC, J., Poesie na předělu doby. Praha 1964. ČERVENKA. M., Symboly, písně a mýty. Studie o proměnách českého lyrického slohu na přelomu století (Sova, Březina, Neumann, Gellner, Toman). Praha 1966.
versologický průvodce tvorbou generace 90. let. Praha 1991.
ČESKÁ LITERATURA NA KONCI TISÍCILETÍ I. Příspěvky z 2. kongresu světové literárněvědné bohemistiky. Praha 2001. [Obsahuje několik pojednání k problematice české literatury přelomu 19. a 20. století]. DELEVOY, R. L., Der Symbolismus in Wort und Bild. Genf 1979. [Existuje také francouzská verze]. DŮVĚRNÝ PROSTOR - NOVÁ DÁLKA. Umění pražské secese. Katalog výstavy. Usp. P. Wittlich. Praha 1997. FLAKER, A., Symbolism or Modernism in Slavic Literatures, in: Russian Literature, 7, 1979, s. 329-348. HÁJKOVÁ, A., Czech Symbolist Poetry, in: A. Balakian (Ed)., The Symbolist Movement in the Literature of European Languages. Budapest 1982, s. 617-625. HANSEN-LÖVE, A., A., Thesen und Typologie der russischen Moderne, in: P. Zima. J. Strutz (Eds.), Europäische Avantgarde. Frankfurt am Main 1987, s. 37-60. KRÁL, O., (Ed.), Prameny české moderní kultury. Praha 1988. LORENZOVÁ, H., PETRASOVÁ, T., Fenomén smrti v české kultuře 19. století. Praha 1991. MACURA, V., Zrod moderní subjektivity v poezii a jeho rozpory, in: D. Hodrová (Ed.), Proměny subjektu I. Praha 1994, s. 38-51. MED, J., Symbolismus - dekadence. [Ze studie k připravovaným Dějinám české literatury], in: Česká literatura, 33, 1985, s. 119-126.
MERHAUT. L., Cesty stylizace. Stylizace, ?okraj' a mystifikace v české literatuře přelomu 19. a 20. století. Praha 1994. MUKAŘOVSKÝ, J., K problémům českého symbolismu: Poesie Karla Hlaváčka, in: J. Mukařovský, Kapitoly z české poetiky II., Praha 1948, s. 209-218. Přetisk in: J. Mukařovský, Studie z poetiky, Praha 1982, s. 635-643.
Praha 1948, s. 253-274. OTTLOVÁ, M., Proudy české umělecké tvorby 19. století. Sen a ideál. Praha 1990. PEŠAT, Z., Česká moderna, in: Slavia, 57, 1988, s. 6-14. PETRBOK, V., (Ed.), Sex a tabu v české kultuře 19. století. Praha 1999. PODRAZA-KWIATKOWSKA, M., Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski. Teoria i praktyka. Kraków 1975. PYNSENT, R., B., The Decadent Nation: The Politics of Arnošt Procházka and Jiří Karásek ze Lvovic, in: L. Péter, R. B. Pynsent (Edd.), Intelectuals and the Future in the Habsburg Monarcha 1890-1914. New York 1988, s. 63-91.
Mstivá kantiléna, in: Slavonic and East European Review, vol. 72, no. 1, 1994. PYTLÍK, R., Na přelomu století. Soubor statí k vývojovému rytmu literatury let devadesátých. Praha 1988. SVOZIL, B., (Ed.), Česká básnická moderna. Poesie z konce 19. století. [Komentovaná antologie]. Praha 1987. URBAN, O., MERHAUT, L., (Edd.), Moderní revue 1894-1925. Praha 1995. VOJVODÍK, J., Mezi kultem umění a mýtem života: tvůrčí dialog Otokara Březiny a Františka Bílka, in: H. Larvová (ed.), František Bílek 1872-1941. Praha 2000, s. 141-180.
malby Tanečního sálu na zámku v Bruntále (1899-1900), in: Umění, 48, 2000, s. 231-255.
Březiny. Rekonstrukce symbolických paradigmat. Praha [Academia]. Vyjde v září 2004. WITTLICH, P., Česká secese. Praha 1982.
|
|
||
Last update: KCLSEDLA (07.01.2005)
I. Symbol - mýtus - umění - syntéza - život: diskuse základních teoretických pojmů
1. Fáze: DEKADENTNÍ SYMBOLISMUS (1890-1895) 1.1 Dekadentní estetismus - kult ?krásna" a formy - estetika materiálů a artefaktů 1.2 Estetizace nedokonalého světa přírody dokonalostí uměleckého tvoření 1.3 Ateleologie světa a existence: bezcílnost, bezčasí, prázdnota 1.4 Eros a thanatos, dia-bolie, přízračnost, zrcadlení 1.5 Sen jako modus existence
2. Fáze: MYTOPOETICKÝ SYMBOLISMUS (2. pol. 90. let - po r. 1900) 2.1 Umění jako náboženství / náboženství umění 2.2 Teologizace symbolistického světa: tvůrce umění jako prorok, světec, pěvec, ?animus", pozemský spasitel 2.3 Symbolistický model světa a jeho tvůrce mezi melancholií a euforií, revoltou a rezignací 2.4 Vitalizace tvůrčích procesů - život jako umělecké dílo
3. Fáze: POSTSYMBOLISMUS (přibližně 1905-1914) 3.1 Vize a iluze - prožitek a reflexe - uměl(eck)ost a přirozenost 3.2 Symbolika života a valorizace ?krásna" přírody 3.3 Dekonstrukce mytopoetického univerza: šílenství - zklamané (nekonečné) čekání - smích a mlčení 3.4 Postsymbolistická ?kulturologie": dialog s pamětí kultury a jejími hrdiny 3.5 Teatralizace, mystifikace, autobiografizace, pragmatizace - všednost a banalita - parodizace a ?citování" symbolistického mýtu
|