SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Andragogy and Adult Education - AAN120103
Title: Andragogika a vzdělávání dospělých
Guaranteed by: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 5
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Pre-requisite : AAN120100
Is pre-requisite for: AAN120110, AAN120128, AAN120127, AAN120118
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)
AAN120103 / ANDRAGOGIKA A VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
1AND / Bakalářské studium
2023/2024
PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.; doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.; PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
LS 2/1; povinný předmět
Z + Zk / 5 kreditů

Cílem předmětu je seznámení se základními obsahy a kontexty andragogiky a vzdělávání dospělých. Kriticky reflektována je role mezinárodních organizací a státu včetně jejich role v (mezinárodním) výzkumu vzdělávání a učení se dospělých. Představeny budou koncepty gramotnosti a funkční gramotnosti, učící se společnosti a učící se organizace. Předmět se zaměřuje na analýzu jednotlivých segmentů vzdělávání dospělých (formální, další profesní, občanské, zájmové vzdělávání, vzdělávání seniorů apod.). Pozornost bude věnována aktuálním tématům vzdělávání dospělých, například účasti dospělé populace na vzdělávacích aktivitách, vzdělávání specifických cílových skupin, poradenství ve vzdělávání dospělých, kvalitě, efektivitě a projektové přípravě edukačních aktivit pro dospělé. Předmět sleduje získání základního přehledu o aktuální situaci a trendech andragogiky a vzdělávání dospělých v České republice a v prostředí, které má na Českou republiku vliv, zaměřuje se na dovednosti vyhledávání a analýzy informací o edukaci dospělých a řešení konkrétních edukačních situací.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)

Zápočet:

Získání zápočtu je podmíněno vypracováním písemné práce v rozsahu nejméně 5 stran na téma domluvené s vybraným vyučujícím předmětu. Titulní strana písemné práce má obsahovat název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a datum vypracování práce. Práce musí mít stručný Úvod a Závěr, měla by být členěna do kapitol (s Obsahem) a obsahovat Soupis bibliografických citací. Zpracovaný text je nutné elektronicky zaslat nejpozději dva týdny před termínem zkoušky souběžně na e-mailové adresy všech vyučujících.

Zkouška:

Zkouška bude mít podobu znalostního testu, jehož zaměření bude vycházet z témat předmětu (viz Charakteristiku obsahu předmětu).

Prerekvizitou pro zápis předmětu AAN120103 Andragogika a vzdělávání dospělých je předmět AAN120100 Úvod do andragogiky.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)

Povinná literatura:

BENEŠ, Milan. Andragogika. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5.

DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých. Vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. Ediční řada Varia. ISBN 978-80-7308-694-7.

PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.

Doporučená literatura:

ADAMS, Lucy. HR disrupted: it's time for something different. Great Britain: Practical Inspiration Publishing, 2017. ISBN 978-1-910056-50-9.

BENEŠ, Milan. Andragogika. Teoretické základy. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-23-8.

ČSÚ. Vzdělávání dospělých v České republice. Výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. Praha: ČSÚ, 2018. ISBN 978-80-250-2836-0.

FIREMNÍ VZDĚLÁVÁNÍ [online]. E-časopis pro všechny, kteří se zabývají rozvoje lidí kolem sebe. Firemní vzdělávání s.r.o ISSN 2533-6479. Dostupné z https://www.firemnivzdelavani.eu/casopis.

HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1457-8.

JARVIS, Peter (ed.). The Routledge International Handbook of Lifelong Learning. London: Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-41904-8.

JARVIS, Peter. Adult education and Lifelong Learning: Theory and Practice. London: RoutledgeFalmer, 2010. ISBN 978-0-415-49481-6 .

KALENDA, Jan. Vratký triumf. Vývoj účasti na neformálním vzdělávání dospělých v České republice v letech 1997 až 2015. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2021. ISBN 978-80-7454-986-1.

KOPECKÝ, Martin. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých: aktivní občanství jako cíl pro celoživotní učení. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86432-96-3.

KOPECKÝ, Martin. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou: politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978-80-7308-493-6.

LANGER, Tomáš. Moderní lektor: průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4.

LUKÁČ, Eduard. Výchova a vzdelávanie dospelých z pohľadu vybraných internacionalizačných úsilí v 20. storočí. Prešov: Filozofická fakulta PU, 2010. ISBN 978-80-555-0153-6.

MATTHEWS, Paul. 17 zásadních tipů pro pracovníky v rozvoji lidských zdrojů. Na co si při práci v rozvoji a vzdělávání zaměstnanců dávat pozor. EPALE [online]. Dostupné z: https://epale.ec.europa.eu/et/node/164946

PRŮCHA, Jan. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7.

RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2002. ISBN 80-210-2858-0.

RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC (eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2.

SENGE, Peter M. Pátá disciplína: Teorie a praxe učící se organizace. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-162-1.

ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.

UNESCO. Globální zprávy o vzdělávání a učení dospělých 1–5 (GRALE 1–5). Dostupné z: http://uil.unesco.org/adult-education/global-report

Syllabus - Czech
Last update: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Charakteristika obsahu předmětu: 

1. Role mezinárodních organizací a státu ve vzdělávání dospělých 

2. Aktuální situace vzdělávání dospělých v České republice 

3. Vzdělávání specifických cílových skupin 

4. Zájmové vzdělávání dospělých 

5. Občanské vzdělávání dospělých 

6. Účast dospělé populace na vzdělávacích aktivitách a její překážky

7. Gramotnost, funkční gramotnost a kompetence 

8. Poradenství ve vzdělávání dospělých 

9. Další profesní vzdělávání a vzdělávání jako součást řízení lidských zdrojů 

10. Rozvoj a vzdělávání pracovníků 

11. Učící se společnost, učící se organizace, management znalostí 

12. Soudobé hlavní teorie učení 

13. Výzkum přínosů vzdělávání a učení se dospělých 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html