SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Sociology - AAN120003
Title: Úvod do sociologie
Guaranteed by: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2019
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: ASGV10005
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4023
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Is pre-requisite for: AAN120012, AAN120024
Schedule   Noticeboard   
Files Comments Added by
download sylabus_LS2019.pdf Sylabus kurzu Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (21.02.2019)
AAN120003 / ÚVOD DO SOCIOLOGIE<br>
ANPR / Bakalářské studium<br>
2018 / 2019<br>
Mgr. Eva Kyselá, Ph.D., Mgr. Petr Lupač, Ph.D., PhDr. Markéta Sedláčková, Ph.D. a další<br>
LS 1/1; povinný předmět<br>
Z + Zk / 4 kredit<br>
<br>
Anotace
Kurs, určený pro neoborové studenty, je koncipován jako seznámení se základními stavebními kameny sociologie jako vědního oboru a specifického způsobu nahlížení na svět. V průběhu tohoto seznamování budou účastníci kursu vedeni ke schopnosti rozlišovat mezi sociologickou a vlastní oborovou perspektivou na metodologické i teoretické úrovni.
Sociologický přístup je široce uplatnitelný napříč širokým spektrem oborů, jejichž předmět se dotýká otázek skladby a dynamiky lidských společností. Předmět je tedy relevantní pro studenty, jejichž primární obor zahrnuje zkoumání specifických kultur, kulturních prvků i specifik areálově vymezených společností, jakož i studium základních komponent v organizaci lidských společností, jako jsou náboženství, jazyk, komunikační média, historie či politika. Sociologii s dalšími vědami o člověku pojí mnohá sdílená teoretická i metodologická východiska; vhled do sociologické perspektivy tak může oborově specifické chápání studovaných jevů prohloubit a rozšířit o další, relevantní, vztahy a souvislosti.

Požadavky ke kontrole studia
Získání atestace je podmíněno aktivní účastí (příprava a samostatná práce mimo hodinu), splněním průběžně zadávaných úkolů a testů (obsahujících krátké kontrolní otázky testující porozumění probrané látce), a závěrečným testem ověřujícím základní znalosti očekávané od absolventa kursu.
Průběžné úkoly i testy nesměřují k prostému monitorování znalostí studentů, ale rovněž k rozvoji dovedností uvažovat o společenských jevech v širších souvislostech i z hlediska studovaného oboru, strukturovaně prezentovat vlastní závěry a formulovat výzkumné otázky na pomezí sociologie a vlastního oboru.
Minimální povinná docházka je 70 % v průběhu celého kurzu.
Náhrada absencí nad rámec povolených 30 % je možná ve výjimečných odůvodněných případech – studenti pak do konce zkouškového odevzdávají position papers v rozsahu dvou normostran, a to jeden za každou absenci nad limit.
Úkolů bude v průběhu semestru zadáno celkem 10. I zde je povinné minimum pro získání zápočtu 70 %, tedy 7 úkolů z 10.

Studenti, kteří mají předmět zakončen zkouškou, odevzdávají seminární práci dle pokynů uvedených v Moodle.


Organizace výuky
Předmět je realizován prostřednictvím kombinace domácí přípravy, přímé výuky a diskuse ve skupinách.
Domácí příprava slouží lepšímu vhledu do diskutovaného tématu tak, aby se studenti již nemuseli seznamovat se základními učebnicovými skutečnostmi a mohli se zaměřit na souvislosti, podstatu a problémová místa probíraného tématu. Výuka je pak zaměřena na klíčové sociologické téma vždy prostřednictvím aktuálního problému, na němž je kromě samotné látky ukázána specifičnost a přidaná hodnota sociologické perspektivy.

Cíle kurzu
Kurz má za cíl pomoci studentům:
• pochopit, jak sociální struktury ovlivňují jednání, identitu a každodenní interakce jedinců i kolektivů;
• porozumět klíčovým sociologickým pojmům a teoretickým přístupům;
• seznámit se s klíčovými autory;
• rozvíjet kritické myšlení a analýzu komplexních společenských jevů v sociologické i oborových perspektivách;
• rozlišit oborové perspektivy a identifikovat jejich možné vzájemné obohacení, tedy rozvíjet schopnosti mezioborové analýzy i spolupráce.

Vzdělávací výstupy kurzu
Na konci kurzu by studenti měli:
• rozumět klíčovým pojmům, teoretickým přístupům a konceptům probíraným v kurzu;
• prokázat znalost a porozumění základních východisek odborných debat vedených o klíčových tématech pokrytých v kurzu;
• dokázat nahlédnout společenské jevy v širším komplexu vztahů a rozumět tomu, jak sociální instituce a struktury ovlivňují každodenní chování lidí a vice versa;
• kriticky analyzovat, na úrovni úvodního kurzu, témata probíraná v rámci kurzu.



Tematická struktura kursu:

1 // O čem a k čemu je sociologie?
A k čemu je studentovi prvního ročníku jiného oboru? Na co se sociologie ptá a proč?

2 // Proč se lidé rozdělují na My a Oni?
Jste přesvědčeni že lidé jsou jedinečné neopakovatelné bytosti? A aplikujete na ně nějaké stereotypy? A můžeme přemýšlet sami o sobě bez druhých a bez stereotypů kolem nás? Jaký význam pro naše Já mají skupiny, k nimž se hlásíme? Souhlasili byste s tvrzením, že Češi jsou rasistický národ? A proč rasismus a nacionalismu již dávno nevymizel?

3 // Konformita
Nakolik jednáme a myslíme svobodně, a nakolik nemůžeme vystoupit z rámců, norem a rolí, do kterých nás vychovalo naše okolí? Proč je kolem nás tolik konformity? A je (podle sociologie) možné být nekonformní?

4 // Socializace a gender
Jak si vytváříme obraz světa, v němž žijeme a jak to ovlivňuje naše představy o druhých a o nás samotných? Jsme určeni spíše naší biologickou podstatou nebo spíše prostředím, v němž jsme vyrůstali? Jak moc se ztotožňujete se společenskými recepty na ženskost a mužnost? A znovu – kde je v tomto případě hranice mezi autentickým já a tím, čím nás učinila společnost?

5 // Deviace
Jsou všichni devianti společensky nebezpeční? A co je to vlastně deviace? Proč je dnes okolo nás tolik zločinu? Co dělá ze člověka zločince? Zvláštní osobnostní rysy, genetická predispozice, nějaká psychická anomálie, nebo snad společenské podmínky, ve kterých žije? A deviace sebevraždy – dovedete si tento v podstatě vysoce individuální akt představit jako sociologické téma?

6 // Nerovnost a chudoba
Proč existuje nerovnost mezi lidmi? A proč je lidmi do určité míry přijímána a tolerována? Co je pro postavení člověka ve společnosti určující? A co všechno naše pozice ve společnosti ovlivňuje - chování, vkus, šanci na dožití či jakého si vybereme životního partnera? Jak se můžeme ocitnout v pasti chudoby a jaké jsou její důsledky?

7 // Nerovnost a vzdělávání
Myslíte si, že Vaše studium na vysoké škole je jen Vaší zásluhou, nebo jste se spíše do vyšších pater vzdělávacího systému „svezli“ díky rodičům a prostředí, v němž jste vyrůstali? S tím se pojí mnoho obecných otázek: Jak vzdělávací systém reprodukuje nerovnost? Jak původ žáků ovlivňuje jejich šance na úspěch? Myslíte, že děti z chudších poměrů mají stejné šance na úspěch? A pokud ne, čím to může být?

8 // Moc
V čem spočívá moc a jak se ve společnosti udržuje? Moc není jen násilí a agresivita a není jen „vlastnictvím“ elit. V různých situacích máme každý navrch nebo naopak ne. I vrátný vás může mít v hrsti, má-li klíče a regule. I vtipy mohou být utvrzováním dominance. Jakou roli v mocenském uspořádání společnosti hrají média?

9 // Proč se nedaří řešit problémy společnosti?
Příroda je na pokraji kolapsu. O klimatické změně jednáme od 70. let a kromě toho, že jsme se shodli na tom, že je třeba urychleně jednat, nejednáme zrovna urychleně a účinně. Proč? Proč jsou mnohé organizace ustrnulé? Proč je mnohdy tak těžké u závažných problémů zavést efektivní řešení? A existuje skutečně příroda?

10 // Sociální změna
Jaká je podstata současných proměn společnosti? Co se vlastně mění a můžeme předpovídat budoucí vývoj? V čem je náš sociální život jiný než sociální život našich prarodičů nebo na začátku XX. století? Jsou si dnes lidí více odcizeni? Co sociolog rozumí pod pojmem „sociální síť“?

11 // Sociální konstrukce lidského těla
Pokud jste si pod pojmem sociální konstrukce představili vytváření něčeho nereálného či umělého, nedává spojení s lidským tělem příliš smysl. Tělo je ale produktem přírody, stejně jako společnosti. Existuje přirozené tělo, přirozený porod,…?

12 // Jak jsme k tomu došli?
Jinými slovy: jak k tomu sociologie došla? Aneb počátky sociologického myšlení (bez základů by to nešlo).

13 // Jaké jsou budoucí otázky sociologie?
Je sociologie vědou pro budoucnost? Proč má tak nevalný sociální status? Jaké otázky by sociologie měla dnes řeši


Literatura
Povinná: Petrusek, M.: Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009.
a průběžně zadávané texty k úkolům.
Dále pak alespoň jedna z následujících:
Bauman, Z. – May, T. Myslet sociologicky: Netradiční uvedení do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2000 (resp. 2004).
Berger, P. L. Pozvání do sociologie. Brno: Barrister & Principal, 2003.
Buriánek, J.: Sociologie. Praha: Fortuna, 2004.
Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 2013.
Keller, J.: Úvod do sociologie. Praha: SLON, 1999 (a další vydání).

Doporučená literatura bude poskytnuta či odkázána v Moodle u příslušných lekcí.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html