SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Andragogy - AAN120002
Title: Úvod do andragogiky
Guaranteed by: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2014
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 9
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
summer s.:2/2, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: doc. PaedDr. Ludvík Eger, CSc.
PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D.
Is pre-requisite for: AAN120014
Is interchangeable with: AAN120039, AAN120038
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Bc. Simona Vožická, DiS. (02.02.2015)
AAN120002 / ANDRAGOGIKA A VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
ANPR / Bakalářské studium
2014/2015
prof. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D., PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D., PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
LS 2/2, povinný předmět
Z / 4 kredity


Záměrem předmětu je seznámit studenty se základními oblastmi andragogiky a vzdělávání dospělých, a to
především se zaměřením na jednotlivé oblasti vzdělávání dospělých (formální, další profesní, občanské, zájmové
vzdělávání, vzdělávání seniorů apod.). Pozornost bude věnována také aktuálním tématům vzdělávání dospělých,
např. vzdělávání specifických cílových skupin, poradenství ve vzdělávání dospělých, kvalitě, efektivitě a projektové
přípravě edukačních aktivit pro dospělé. Důraz bude kladen především na korektní osvojení si základního
přehledu o andragogice a vzdělávání dospělých v České republice.


Charakteristika obsahu předmětu:
1. Účast dospělé populace na vzdělávacích aktivitách, motivace k účasti a bariéry
2. Gramotnost a funkční gramotnost
3. Role státu a právní úprava dalšího vzdělávání
4. Vzdělávání dospělých v České republice
5. Vzdělávání seniorů
6. Další profesní vzdělávání
7. Občanské vzdělávání dospělých
8. Formální vzdělávání dospělých v České republice
9. Zájmové vzdělávání dospělých
10. Vzdělávání specifických cílových skupin
11. Poradenství ve vzdělávání dospělých
12. Kvalita a efektivita ve vzdělávání dospělých
13. Projektová příprava edukačních aktivit pro dospělé



Povinná literatura:
BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vydání. Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-2580-2.
PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice.
1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2.


Doporučená literatura:
BARTOŇKOVÁ, Hana a Dušan ŠIMEK. Andragogika. 1. vydání. Olomouc: UP v Olomouci, 2002, ISBN 80-244-
0394-3.
BENEŠ, Milan. Andragogika: filozofie – věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2001. ISBN 80-86432-03-3.
BENEŠ, Milan a kol. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. 1. vydání. Praha: Eurolex Bohemia, 2002, ISBN 80-
86432-40-8.
BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vydání. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-23-8.
ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov. Vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. 1. vydání. Bratislava:
Univerzita Komenského Bratislava, 2007.
JARVIS, Peter. The Routledge International Handbook of Lifelong Learning. London: Routledge, 2009. ISBN 978-
0-415-41904-8.
JARVIS, Peter. Adult education and Lifelong Learning. 3rd. edition. London: RoutledgeFalmer, 2004. ISBN 0-415-
31493-3.
KOPECKÝ, Martin. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých: aktivní občanství jako cíl pro celoživotní učení. 1. vydání.
Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86432-96-3.
PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje: výkladový slovník. 1. vydání. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0950-7.
RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita,
Filozofická fakulta, 2002. ISBN 80-210-2858-0.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. 1. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. 1. vydání. Praha: Česká
zemědělská univerzita, 2009. ISBN 978-80-213-2001-7.


Zápočet:
Zápočet bude udělen za včasné vypracování a kladné ohodnocení písemné práce zaměřující se na jedno z témat
disciplíny (viz charakteristika obsahu předmětu).

Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům – musí mít titulní stranu (název předmětu, název práce,
jméno studenta, ročník a forma studia a datum vypracování práce). Obsah práce není vzhledem k jejímu rozsahu
nutný, členění do kapitol je vhodné, práce by měla mít alespoň stručný úvod a závěr. Práce musí obsahovat
Soupis bibliografických citací – využité zdroje uvedené v textu (odborné prameny, případně další zdroje – odborné
časopisy, internetové zdroje). Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v soupisu bibliografických citací musí
odpovídat formálním požadavkům.

Podmínky pro udělení zápočtu jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.






 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html