SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
Economy and Corporate Governance - HP0091
Title: Ekonomika a řízení firmy
Guaranteed by: Department of Economics and Empirical Legal Studies (22-KNH)
Faculty: Faculty of Law
Actual: from 2017 to 2017
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Old code: 9
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: JUDr. Ing. Zdeněk Hraba, Ph.D.
Teacher(s): JUDr. Ing. Zdeněk Hraba, Ph.D.
Ing. Dagmar Charvátová, Ph.D.
Class: teorie národního hospodářství
Classification: Law > Theory of National Economy
Is incompatible with: HV0091
In complex pre-requisite: HM2401
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Michaela Špačková (11.02.2019)
The following topics are covered - the most used forms of company organisation, objectives and tools of company management, marketing concept and financial management of a company, human resources management, information system of a modern company and methods of decision making.
Literature - Czech
Last update: Michaela Špačková (11.02.2019)
Obligatory:
  • Kotler P., Keller K. L. :. Marketing management, . 12. vydání. GRADA Praha. 2007.
Recommended:
  • Armstrong M.:. Řízení lidských zdrojů, GRADA. Praha . 2006.
  • Bělohlávek, F., Košťan, P., Šuleř O.. Management. Praha; Computer Press. 2012.
  • Lojda J.. Manažerské dovednosti. Praha; GRADA. 2011.
  • Mikuláštík M.,. Manažerská psychologie. Praha; GRADA. 2015.
  • Ludwig P.,. Konec prokrastinace (jak přestat odkládat a začít žít naplno). Brno: Jan Melvil; Briquet. 2013. 978-80-87270-51-6.
  • Uhlig, Beatris. Time management: staňte se pánem svého času. Praha; GRADA Praxe a kariéra. 2018. 978-80-247-2661-8.
  • Scholleová H.,. Ekonomické a finanční řízení pro neekonomy; 2. akt. a rozšířené vydání. 2. ak.roz.. Praha; GRADA. 2012.
  • Weihrich,H., Kootz,H.:. Management, Victoria Publishing. Praha. 1993.
  • Frank R.H.:. Mikroekonomie a chování, . Svoboda, Praha. 1995.
  • Kislingerová a kol.,. Manažerské finance. 3. vydání. Praha, C.H.Beck. 2010. 978-80-7400-194-9.
  • Petřík T.:. Ekonomické a finanční řízení firmy, GRADA . Praha. 2005.
  • Pivrnec J.:. Finanční management, . Grada, Praha. 1995.
  • Sharpe W. F., Alexander, G. I.: . Investice, . Victoria Publishing. 1994.
  • Světlík J.:. Marketing - cesta k trhu,. EKKA, Zlín. 1994.
  • Zákon o obchodních korporacích.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Michaela Špačková (11.02.2019)

 Předmětem zkoušky je látka uvedená v sylabu v rozsahu dle přednášek. Zkouška se skládá z části písemné a ústní. Písemka sestává z 15ti otázek. Možnost získání 30 bodů z písemného testu.

Výsledné hodnocení:

0 - 14 bodů   -  neprospěl;

15 - 19 bodů -  písemka za 3;

20 - 24 bodů -  písemka za 2;

25 - 30 bodů -  písemka za 1

Studenti, kteří složili písemnou část zkoušky, jsou poté, zpravidla druhý den - záleží na počtu přihlášených, zkoušeni ústně. Otázky jsou kladeny s přihlédnutím k výsledku písemky. Výsledná známka je souhrnem písemného a ústního "výkonu".

Ti, kteří u zkoušky neuspěli, mohou skládat opravný termín bez písemky s tím, že v tomto případě výsledná známka nemůže být výborně.

Syllabus -
Last update: Michaela Špačková (11.02.2019)

Syllabus:

This subject introduces students to objectives and tools of company management, company organisation and the role of management. It specially focuses on these topics:

  1. Marketing concept of a company I.

  2. Marketing concept of a company II.

  3. Marketing concept of a company III.

  4. Financial management

  5. Human resources management

  6. Decision making, optimization models for decision making I.

  7. Decision making, optimization models for decision making II.

  8. Decision making, optimization models for decision making III.

  9. Company on the capital market

  10. Establishing a company, choice of the legal form, business plan.

 

The subject provides a basic introduction to business management, objectives and strategy of a company, system and tools of company management and the role of management. It deals with the most used forms of company organisation, sources and means of company management, marketing concept of a company.

Attention is paid to financial management of a company, its information system, personal and social dimensions of a company.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html