Media History, Vol. 10, No. 3, 2004 Carfax Publishing

Taylor & Francis Group

ijj?’

Neil Kinnock and Robert Maxwell: how

Kinnock changed his perception when Maxwell
looked to the Mirror

SEAN TUNNEY, University of Portsmouth

In 1984, the leader of the UK’s Labour Party, Neil Kinnock, was caught in a dilemma. He
supported the Campaign for Press and Broadcasting Freedom, a Left pressure group
committed to press democracy. But he knew he needed the backing of the one daily title
that had provided consistent support and representation of the views of the Labour Party,
the Daily Mirror. And now his closest political allies were telling him that for this to
continue he had to support Robert Maxwell, the latest would-be media autocrat who was
bidding to take over the paper. What was he to do?

This article discusses how the British Labour Party’s leadership opposed and then
reluctantly welcomed the takeover in 1984 of the Daily Mirror and its sister papers. It
considers the significance of this decision by detailing the history of the Mirror’s
ownership and the particular importance of the paper not having a single proprietor for 50
years. It briefly outlines the position of Kinnock and Labour on journalistic autonomy in
the press prior to the Maxwell takeover. By outlining evidence from Neil Kinnock’s
private papers, it details the secret negotiations held between Kinnock and the Mirror staff
in their bid to oppose Maxwell. It also considers how Maxwell intervened and why
Kinnock had limited choice but to welcome this ‘monster’, in order to maintain newspaper
support for the Labour Party.

Maxwell and the Previous 50 Years

The influence of Maxwell on Labour Party policy has been a matter of controversy. Some of
the biographers closest to him have regarded his effect on the party as negligible. Maxwell’s
former editor Roy Greenslade is typical. Greenslade distanced the Labour leadership from
Maxwell in his biography written after the publisher’s apparent suicide. Generally,
Greenslade makes Maxwell out to be a Walter Mitty figure—a posturing buffoon. He
disputes claims that the former Labour MP was a party paymaster; a prestigious figure; or a
backroom wielder of influence. Indeed, Greenslade notes that the personal relations
between Maxwell and the Kinnocks were not warm. His relationship with Neil Kinnock
was one of ‘... polite cordiality in public ..., which Kinnock’s wife Glenys found hard to
maintain. She detested the Maxwell ‘monster’. Also, having Joe Haines as Maxwell’s
political advisor did not help relations, as Haines’s role as press secretary to the out-of-
favour former Labour leader, Harold Wilson, meant he was not regarded well in Kinnock
circles [1]. Implicitly questioning Greenslade’s assessment, the socialist writer Freedman
argues that Maxwell was notable among media owners in his influence on the Labour
leadership. But, as Freedman’s is a study of television policies, in which Maxwell was far

ISSN 1368-8804 print/ISSN 1469-9729 online/04/030201-11 © 2004 Taylor & Francis Ltd
DOI: 10.1080/1368880042000311555



202 S. Tunney

less involved, he provides little supporting evidence regarding this [2]. So, which argument
can be supported? Well, to some extent, both. There is evidence to suggest that Maxwell
was a ridiculous figure who was personally disliked. James Thomas has shown that
Maxwell had misplaced illusions regarding his influence over the Mirror [3].

Yet, there is some evidence to suggest that in the process of getting hold of the
newspaper group, Maxwell’s very existence forced Kinnock to change commitments to
journalistic autonomy from proprietor control that the leader had held—in order to gain
Labour representation. Evidence suggests Maxwell’s pressure on Kinnock meant that the
Labour leader was prepared to consciously revise his own position after initially
demanding that no single proprietor could own the Daily Mirror.

Why was this important? For many businesses, including some press firms, it can be
argued that the demand for a single proprietor would not be effectively vital. In large
corporations, even where there are a huge number of shareholders, a concentrated minority
can have control. A small number of shareholders can combine with managers and
directors, often with significant shareholdings, to control companies [4]. As Ralph Negrine
argues with regard to newspapers, even if there is not the basis for a generalized statement
of a relationship, ownership does give the potential for control [5].

Nevertheless, the notion that the diffusion of shareholding gave the potential for
autonomy of control from majority shareholders was a well-known one in the Labour
Party. The view that professional managerial control had become divorced from
ownership was associated with the post-war revisionist wave and identified with Tony
Crosland. Crosland argued that such managers had different interests than the profit-
seeking owner of old [6]. This Managerial Revolution saw managers as a separate class,
from the ‘capitalists proper’, not dependent on private ownership [7]. In newspaper
businesses, there are examples of chief executives who have acted like proprietors without
having a controlling interest [8]. There was, also, at least the potential that editors and even
senior journalists could maintain a level of autonomy from majority shareholder control.

In the case of the Daily Mirror, for 50 years before the Maxwell takeover, there had
been no single proprietor. Lord Northcliffe (Alfred Harmsworth) had launched the paper
in 1903 and he sold his holdings to his brother, Harold, Lord Rothermere in 1914 [9]. In
1931, Lord Rothermere traded his shares in the Daily Mirror to individual shareholders
[10]. As Winston Churchill found out when he had the title’s ownership investigated in
1942, this entailed a sizeable number of investors [11].

Henry Bartholomew was appointed editorial director in 1934 and later became Mirror
Group chairman [12]. However, the Harmsworth link continued through Rothermere’s
nephew, Cecil King. He became chairman of Daily Mirror Newspapers Ltd in 1951, after
Bartholomew was forced out [13]. One of the reasons why it was possible to oust
Bartholomew was that he had no personal shareholdings—he was not the owner [14].

It is true that Cecil King operated as an old-style press baron. King made clear to the
1961 Royal Commission on the Press that policy decisions were made by himself and
editorial director Hugh Cudlipp, as two of the directors. Cudlipp then conveyed the line to
the editors [15]. King became chairman of the new holding company, the International
Publishing Company (IPC), after the buy-out of Odhams Press [16].

Yet, in May 1968, King famously penned an editorial calling for Harold Wilson’s
resignation. This fatal act encapsulated both sides of the position he held. His power meant
that the editors were only asked their opinion of the article after its publication. But King’s
weakness was that, again, he was not the owner, but the chairman, responsible to directors,
who sacked him [17]. In 1968, Cudlipp replaced him.

In 1970, IPC merged with Reed to form Reed International [18]. After Cudlipp quit,



Neil Kinnock and Robert Maxwell 203

Alex Jarratt became the new head of IPC and then Reed International [19]. Tony Miles
moved from being the Daily Mirror’s editor to become editorial director and later became
Mirror Group chairman [20].

There was a large level of autonomy from Reed. The chairman did not solely take policy
decisions. As the Royal Commission on the Press was told in 1975: ‘There was a time
when the Group’s central policy was imposed by the Chairman. This is no longer the case.
The Chairman behaves towards editors like a constitutional monarch. He may encourage
and warn’ [21]. Instead, a five-person team including senior journalists, Miles and the
editor Mike Molloy decided political policy. This was ‘... engrained in the character of the
paper’, according to one of the five, industrial editor Geoffrey Goodman [22]. The editor’s
job was ‘... more of a consensus position than an arbitrary dictatorship ...” where the
paper’s political stance came ‘... more from editorial consensus than any single person’s
directive’, the Mirror Group informed the Royal commission [23].

This was very far from journalistic control or democratic control. Yet, it was a degree of
autonomy, which went beyond being held by a single editor, leading to some collective
decision making. As Goodman indicated: ‘It was a more democratic situation, which led to
informed discussion and debate’ [24]. The late Marxist Daily Mirror columnist Paul Foot
agreed with the assessment that there was a measure of journalistic autonomy at this time.
It was believed that not having a single proprietor would protect this: ‘The argument was
that if there was a single buyer it would be damaging to the freedom of the press’ [25].

>

Kinnock and Labour on Journalistic Autonomy and Press Representation

Within a year of taking over the party leadership in 1983, Neil Kinnock rejoined the media
trade union and activist movement, the Campaign for Press and Broadcasting Freedom
(CPBF) [26]. This was a public act, yet one which was seemingly little publicized. The
campaign’s main thrust was to increase media diversity. Nonetheless, one freedom that the
group had campaigned for, in its short history, was the autonomy of media employees from
their employers. A movement for increased democratic control by employees, the Institute
for Workers’ Control, had help spawn the campaign. The CPBF had battled for press
accountability to its employees as well as the wider reading public. When Kinnock
rejoined, he explicitly and robustly endorsed the organization’s aims, writing: ‘I strongly
believe that Britain’s press needs to be more open, more diverse and more accountable’
[27].

In writing this, Kinnock was reflecting a body of thought within the Labour Party at the
time, which had been translated into policy. It broadly reflected the CPBF’s somewhat
more radical position, in going beyond calling for journalist autonomy to demand press
accountability to its workers and the wider public.

The broader question of employees’ democratic involvement in industry had excited
some Western European social democratic parties in the 1970s, as part of the New Left
upsurge [28]. This had been reflected in British Labour Party policy [29]. There was
generalized support for journalist democratic involvement in the press in Labour’s
groundbreaking study People and the Media in 1974 [30]. Support for workforce
participation in new newspaper initiatives became Labour Party policy as early as 1975
[31]. The Labour government effectively shelved the demands for journalist autonomy
made by a 1977 Royal Commission on the Press [32]. But the Labour Party promoted the
commission’s Minority Report, co-written by the senior Daily Mirror journalist,
Goodman, which went further than the commission in its demands for journalistic control
[33]. Out of office in 1979, Labour had backed participation by media workers in the press,



204 S. Tunney

although this had not translated into manifesto policy by 1983 [34]. However, after the
election defeat, the party conference again agreed to push this demand [35].

The policy commitments on autonomy were very generalized, nevertheless. Internal
discussion on the question of media worker control and its relationship to wider public
press accountability, let alone that of journalist autonomy, had been unspecific [36]. The
discussions, as they stood, reflected the tensions that New Left ideas had had on social
democratic public service conceptions in the party’s thinking on press democratic control
[37]. But a more particular tension in implementing policy was between the party’s press
ownership policy and Labour Party representation in the press. The motivation for many in
the party in pursuing an interventionist policy was that the press was ‘biased against
Labour’—it was not fairly represented in the press. Speakers addressing the 1983 party
conference resolution repeatedly voiced this concern, referring to the treatment the party
had received in the election. It was reflected in the policy agreed that went far further than
the election manifesto to attempt to restructure the press [38].

Yet, in this period, those at the highest level were also concerned that any action would
provoke even further press owner hostility [39]. In seeking to maintain any sort of Labour
representation in the press, the role of the one Labour-supporting national daily, the Daily
Mirror was key.

Labour had already experienced Maxwell’s challenge to journalistic control and
autonomy, in its one foray into implementing practically the policy of journalist
democracy it had adopted. The previous Labour government had given financial backing
to a ‘... Britain’s first worker-controlled, mass circulation daily newspaper ..."—the ill-
fated Scottish Daily News, in 1974 [40]. This was financed under the auspices of the
Department of Industry and the National Enterprise Board, presided over at the time by
Left leader Tony Benn [41]. The rest of the cash came from the workers’ own redundancy
money, public subscription and from Maxwell [42]. For the first 2 months, the News ran on
cooperative lines. It was a beacon of light for those who saw most British newspapers as
being dominated by autocratic management. But after this short interlude, the former
Labour MP-turned business magnate came to dominate the inexperienced cooperative,
despite some opposition. After the project encountered financial difficulties, he took
control [43]. The paper limped on, but, within months, it had ceased production [44].

Although Maxwell’s domination was not the only reason the venture failed, his
management compounded mistakes already made [45]. When problems worsened, despite
claiming he would save the title, Maxwell instead offered to buy the building and plant in
order to set up his own non-cooperative newspaper [46]. As a book which chronicled the
newspaper’s demise put it:

... [O]ne thing at least can be said with utter confidence—the intervention of
Maxwell in the Scottish Daily News effectively ruined the project as a test-bed for
new industrial relations in the newspaper industry, or in industry in general. [47]

So, Labour had bitter experience of Maxwell’s newspaper ownership, which its new leader
in 1983 seemed to wish not to repeat.

Maxwell in the Mirror: the takeover

The circumstances surrounding the Labour Party’s involvement in the takeover of
MGN are generally well known. According to Tom Bower, Maxwell’s most famous
biographer, the former MP had seduced the Labour leadership in July 1984 [48]. To assess
this further, however, we need to start 9 months earlier. Reed International announced in



Neil Kinnock and Robert Maxwell 205

October 1983 around the time Kinnock became leader, that it wished to float
independently the company that possessed the Daily Mirror, and its sister papers the
Sunday Mirror, Daily Record and Sunday Mail. Reed originally accepted refusing to sell
to a single owner and affirmed that the paper would stay Labour-supporting. As Bower
suggests, it was crucial for Maxwell to get the Labour leader’s support if Reed was to
break the first part of this pledge [49].

Within weeks of his election, Kinnock had secret discussions with the title’s then editor
Mike Molloy. The outcome was that the contents of a then confidential letter were
approved. This, it was agreed, would only appear in the Daily Mirror at the time when the
new chairman of MGN was known. It appears to have never been published anywhere.
The letter was much more hard-hitting than what was eventually Kinnock’s public
position. It underlined his original determination to preserve both journalistic autonomy
within the Daily Mirror and also concerns about business diversification into newspaper
ownership [50]. After 1979, Labour had strongly reiterated anxieties expressed in Labour
Party documents, going back as far as 1922, about diversified ownership by corporations.
Businesses were diversifying into newspaper ownership and Labour members saw this as
one more barrier to the democratic functioning of society. The fear was that ownership by
wider business interests could threaten editorial inquiry into those broader areas [51].

In Kinnock’s remarkable letter, he wrote of his ‘... concern over the proposed sale’. He
feared the sale would lead to one single owner with other business interests taking over
control—just the sort of figure Maxwell was. He noted that: “Without a free and fearless
press, there can be no true democracy. But a free press is no abstract idea. It means
freedom, every day, from an owner’s interference.” In heated tones, he announced:

It would be an outrage if the proposed sale left the Mirror open—if not today,
then in future years—to a takeover by those who would curb your independence
and try to make you obedient to the discipline of some big business vested
interest. [52]

This was not a one-off gesture by Kinnock, who had strongly expressed his concerns to
others that he was unhappy about a Maxwell buyout. According to Paul Foot: ‘He really
was unhappy about Maxwell. I met Kinnock and Glenys and we discussed it and he saw
Maxwell as disastrous. Neil was upset and disturbed’ [53]. In the interim, negotiations had
taken place about securing the papers as a trust with union backing, organized by Clive
Thornton, who Reed had originally appointed to oversee the sale. However, Reed
scuppered these talks [54]. At another meeting arranged in July 1984, after Maxwell made
approaches to buy, Kinnock’s private papers indicate he again committed the party to
blocking any single proprietor. Sole ownership was what Maxwell wanted.

Kinnock told the Mirror’s editor Mike Molloy and chairman Miles that he was
committed to opposing having a single owner as the best way of safeguarding the paper’s
independence. According to notes made by Kinnock’s press secretary, Patricia Hewitt,
he told the Mirror men: ‘We want to see a diverse ownership. That’s the best way of
safeguarding your independence’ [55]. By now, however, he had not closed the door
to accepting Maxwell as one among a number of shareholders. But this was a
position Maxwell was unlikely to accept. As Goodman, who worked under Maxwell,
suggested, the businessman wanted to take over as a single proprietor, not one of a
number of shareholders: ‘It was all or nothing’ [56]. In response, the newspapermen were
pleased with this seemingly unambiguous assurance, according to the notes. Miles told
Kinnock: ‘We couldn’t ask for more, that would be fine ... Maxwell will be entirely
unpredictable’ [57].



206 S. Tunney

Backbench Labour MPs also shared these fears about Mirror journalists losing their
autonomy in the event of one person purchasing the paper. One thrusting, newly elected,
MP put it thus: ‘... [O]ne must be concerned when newspapers are to be owned by an
individual who gives unenforceable guarantees of independence’ [58]. That MP was the
future Labour leader Tony Blair, who would later deal with proprietors, while ignoring
calls for journalist autonomy legislation.

Nevertheless, this call for autonomy and independence appeared to dovetail with the
narrower demand that the Daily Mirror remain a party-supporting paper. Kinnock’s
original letter had a subtext, which reflected the tension between policies on ownership
and concerns for Labour representation. Kinnock stated that one aspect of independence
that should be protected was freedom °... from slavish devotion to a party line ..." [59].
Yet, ‘... independence from big business ...” could well also be taken as code for
traditional Labour Party concerns about the pro-Tory bias of the national press. In other
words, it should stick to its stance as a pro-Labour paper, as Reed had pledged [60].

This also reflected concerns of the senior, pro-Labour, Mirror people. At a later secret
meeting, the Mirror men outlined their fears that support for Labour would wane if
Maxwell took charge. Maxwell had recently praised Thatcher and they feared that, with
his arrival, the Labour-supporting policy-making team, would exit. Mike Molloy told
Kinnock: ‘“We won’t turn somersaults. Maxwell could tell me to write an article saying
Mrs Thatcher is the best Prime Minister. I won’t do that’ [61].

At the same time as this, Maxwell was mounting a counter-operation to persuade
Kinnock. A trump card was his historical commitment, as a former Labour MP, to the
party—satisfying the question of Labour representation. The former Labour leader,
Michael Foot, was one go-between. Paul Foot suggested to the author that: ‘He was gung-
ho about it. I think Uncle Michael was influenced by previously having Beaverbrook as a
strong proprietor. He thought the Mirror had drifted’ [62]. Michael Foot later said that a
motivation was that Maxwell ‘... promised that the papers would continue to support the
party’. Fearing that in other hands the paper’s support for Labour would wither, Foot
backed Maxwell [63]. Maxwell also enlisted the support of Roy Hattersley, now Labour’s
deputy leader [64].

Yet, it is now clear that Maxwell also engaged in secret negotiations with Kinnock.
Maxwell played on fears that Labour support would wither without him; assuring him that
the paper would carry on supporting Labour. They spoke on the phone and, on 9 July 1984,
Maxwell wrote a private letter telling Kinnock that if he did not have the leader’s backing,
the papers’ ownership could be ‘... either wholly dispersed among City institutions or
invested in some predator whose political sympathies are elsewhere’. Kinnock’s
handwritten notes outline a conversation where it is said: ‘If you turn against me it will
be widely interp. [interpreted?] in the country as an opp’y [opportunity?] missed.” The
same notes indicate that Maxwell was a party member, unlike the other ‘... proprietors—
all Tories’ [65].

Kinnock now had an unenviable choice. He could maintain Labour’s support in Fleet
Street, albeit on Maxwell’s terms as a single owner. Or he could provide some partial
protection for the limited autonomy of the Labour-supporting senior journalists by siding
with the Mirror journalists’ representatives’ opposition to the buyout. This second option
had no guarantee of success and could end up scuppering the backing of Labour’s only
long-term Fleet Street supporter. The requirement for Labour representation meant that
despite the leader’s deep unease, he chose the former option [66].

Instead of intervening to stop the newspaper becoming a one-man band, he adopted a
hands-off approach. He abandoned a press release implicitly critical of Maxwell [67].



Neil Kinnock and Robert Maxwell 207

When Maxwell took over, Kinnock’s response was measured. On Friday the 13 July, with
some understatement, Kinnock noted: ‘The history of single-proprietor ownership of
newspapers in Britain is not a happy one. Mr Maxwell could be the exception to the rule.
Many people will join me in hoping that he will be’ [68]. Maxwell had offered a guarantee
that he would not interfere in the editorial judgement of the newspaper [69]. Yet, he
ignored this commitment subsequently [70].

Representation and Realpolitik

The shift in Kinnock’s stance was clear. The existence of the millionaire businessman and
the pressure of realpolitik had dictated the Labour leadership’s policy, and had overridden
Kinnock’s principles on journalist autonomy. Labour representation was key. As Philip
Graf, the retiring Chief Executive of Trinity Mirror, owners of the Daily Mirror, put it
more recently: ‘... Maxwell would not have been a good enemy for the Labour leader to
have made’ [71]. In 1989, facing a Labour conference motion supporting the ‘Pergamon
23’—employees Maxwell had sacked who had engaged in a legal one-day strike—
Labour’s general secretary Larry Whitty pleaded unsuccessfully for remittal. He implored
reluctant delegates to recognize that Maxwell ‘... controlled a newspaper whose support
the Labour Party is often grateful for ...” [72]. As Whitty had suggested and Hattersley
wrote after Maxwell’s death, to not have the Daily Mirror’s support for Labour would be a
‘... an intolerable psychological handicap’ [73].

Contrary to the belief that Maxwell’s influence on Labour was negligible, we have seen
that Maxwell directly influenced the leader’s press policy in the course of the takeover.
The need to maintain a foothold in Fleet Street—ensuring that Labour was represented—
meant that commitments were sacrificed. In this case, the pressure for Labour
representation provided a tension with policies providing for journalistic autonomy.
This was a tension that also operated in the Labour Party with regard to policies providing
for structural reform of press ownership. It was a strain that had existed in relatively
disguised form from at least the post-war period onwards. Renewed emphasis on political
communications in the 1980s only exacerbated this tension.

Moreover, a general problem for Labour, as the case of the Maxwell takeover shows, is
that the power of ownership in a market economy meant that even the Labour leader had
limited choice and little control over the nature of Labour representation. There was no
democratic control over that representation. Despite Kinnock’s reluctance to accept
Maxwell’s ownership, Maxwell held all the cards and the Labour leader knew this. Paul
Foot described Kinnock’s dilemma well: ‘There is no democratic process ... The only
newspaper that supports Labour is sold on the marketplace and he is stuck’ [74].

Correspondence: Sean Tunney, School of Creative Arts, Film & Media, University
of Portsmouth, Milldam, Burnaby Road, Portsmouth PO1 3AS, UK.
E-mail: sean.tunney @port.ac.uk

NOTES

[1] Roy Greenslade, Maxwell’s Fall: the appalling legacy of a corrupt man (London: Simon & Schuster, 1992),
186-87.

[2] Des Freedman, The Television Policies of the British Labour Party: 1951-2001 (London: University of
Westminster, 2000), 271.

[3] James Thomas, ‘The “Max Factor”—a Mirror Image? Robert Maxwell and the Daily Mirror tradition’, in
Colin Seymour-Ure, Peter Catterall, Adrian Smith and Institute of Contemporary British History, eds,



208 S. Tunney

Northcliffe’s Legacy: aspects of the British popular press, 1896—1996 (Basingstoke: Macmillan in

association with Institute of Contemporary British History, 2000), 201-26.

Paul Mattick, Marx and Keynes: the limits of the mixed economy (London: Merlin Press, 1971), 302-305;

Ernest Mandel and Joris De Bres, Late Capitalism, rev. edn (London: Verso, 1978), 243-45; John Scott,

Corporations, Classes and Capitalism, 2nd completely rev. edn (London: Hutchinson, 1985), ch. 5, 175.

[5] Ralph Negrine, Politics and the Mass Media in Britain (London: Routledge, 1994), 63—-64.

[6] Anthony Crosland, The Future of Socialism (London: Cape, 1957), esp. 14—18; Noel Thompson, Political

Economy and the Labour Party: the economics of democratic socialism, 1884—1995 (London and Bristol,

PA: UCL Press, 1996), 150-51.

James Burnham, The Managerial Revolution: or what is happening in the world now (London: Putnam,

1942), chs 6-8.

Former Trafalgar House chief executive Lord Matthews and ex-Express Newspapers chief executive Lord

Stevens are two examples. (Simon Jenkins, Newspapers: the power and the money (London: Faber, 1979),

110.)

Maurice Edelman and Publications Periodical, The ‘Mirror’: a political history (London: Hamish Hamilton,

1966), 3, 11; Matthew Engel, Tickle the Public: one hundred years of the popular press (London: Gollancz,

1996), 153.

[10] Edelman and Publications Periodical, 20; James Curran and Jean Seaton, Power without Responsibility: the
press and broadcasting in Britain (London and New York: Routledge, 1997), 56; Matthew Engel, Tickle the
Public: one hundred years of the popular press (London: Gollancz, 1996), 155. It is, however, the case that
Lord Rothermere still possessed enough influence at the title for him to get printed an article he wrote in
1934 entitled ‘Give the Blackshirts A Helping Hand’. (Matthew Engel, Tickle the Public: one hundred years
of the popular press (London: Gollancz, 1996), 156; Edelman and Publications Periodical, 25.)

[11] The investigation was part of Churchill’s attempts to have the title suppressed in response to its wartime
coverage (Engel, 166; Edelman and Publications Periodical, 100106, 115).

[12] Edelman and Publications Periodical, 38.

[13] Ibid., 154; Graham Murdock and Peter Golding, ‘The Structure, Ownership and Control of the Press 1914—
76’,in D.G. Boyce, James Curran, Pauline Wingate et al., Newspaper History from the Seventeenth Century
to the Present Day (London: Constable etc. for the Press Group of the Acton Society, 1978), 138.

[14] Edelman and Publications Periodical, 154.

[15] Ibid., 164-65.

[16] Ibid., 155; Murdock and Golding, 138.

[17] Bruce Hanlin, ‘Owners, Editors and Journalists’, in Andrew Belsey and Ruth Chadwick, Ethical Issues in
Journalism and the Media (London: Routledge, 1992), 33—48, 38-39. See also Piers Brendon, The Life and
Death of the Press Barons (London: Secker & Warburg, 1982), 221.

[18] Graham Murdock and Peter Golding, ‘“The Structure, Ownership and Control of the Press 1914-76’, in D.G.
Boyce, James Curran, Pauline Wingate et al., Newspaper History from the Seventeenth Century to the
Present Day (London: Constable etc. for the Press Group of the Acton Society, 1978), 138.

[19] Richard Stott, Dogs and Lamposts: secrets behind the headlines from Fleet Street’s number one editor
(London: Metro, 2002), 129.

[20] Ibid., 186.

[21] Evidence to the Royal Commission on the Press submitted by Mirror Group Newspapers Ltd (April 1975),
(1) 8, (1)9.

[22] Author interview with Geoffrey Goodman (2 January 2003, also 1 August 2001).

[23] Answers to questions on the points raised by the Royal Commission on the Press, Mirror Group Newspapers
Ltd (August 1975), 5.

[24] Author interviews with Geoffrey Goodman (1 August 2001 and 2 January 2003).

[25] ‘Miles was a very good chairman. I liked him. He was journalist friendly’ (author interview with Paul Foot,
6 January 2003).

[26] Neil Kinnock, Letter to the CPBF (9 May 1984), Kinnock’s personal papers, Churchill Archive.

[27] Ibid.

[28] John Callaghan, The Retreat of Social Democracy (Manchester: Manchester University Press, 2000), 63-66,
71-73, 78.

[29] Michael Hatfield, The House the Left Built: inside Labour policy-making, 1970-75 (London: Gollancz,
1978), 54; Mark Wickham-Jones, Economic Strategy and the Labour Party: politics and policy-making,
1970-83 (New York: St Martin’s Press, 1996), 68—69.

[30] Labour Party, The People and the Media (London: The Labour Party, 1974), 26-29, 31-32. See also Frank
Allaun, Spreading the News: a guide to media reform (Nottingham: Spokesman, 1988), 85-86; Tom

[4

=

[7

—

[8

[t}

[9

—



Neil Kinnock and Robert Maxwell 209

O’Malley, ‘Demanding Accountability: the press, the Royal Commissions and the pressure for reform,
1945-77’, in Michael Bromley and Hugh Stephenson, eds, Sex, Lies and Democracy: the press and the
public (New York: Longman, 1998), 89-90, 94; James Curran, ‘The Different Approaches to Media
Reform’, in James Curran, Campaign for Press and Broadcasting Freedom, eds, Bending Reality: the state of
the media (London: Pluto in association with the Campaign for Press and Broadcasting Freedom, 1986),
112-13.

[31] Labour Party, Report of the Seventy-fourth Annual Conference of the Labour Party, Blackpool, 1975,
September 29—-October 3 (London: The Party, 1975), 330.

[32] Great Britain Royal Commission on the Press, Royal Commission on the Press. Final Report. Command
6810 & Cmnd. 8810-1 (1977), 3, 156, 163, 232-33, House of Commons Hansard Debates (4 December
1978), vol. 959, col. 480-1.

[33] David Basnett and Geoffrey Goodman, Royal Commission on the Press: minority report (London: Labour
Party, 1977), 17.

[34] Labour Party, Report of the Seventy-eighth Annual Conference of the Labour Party, Brighton, 1979,
October 1-5 (London: The Party, 1979), 384.

[35] Labour Party, Report of the Annual Conference of the Labour Party (London: Labour Party, 1983), 205—
206.

[36] Exceptions to this include Neil Ascherson, Internal Press Freedom: notes on democratic control in the
newspaper industry (March 1973), which was submitted to the 1972-74 Labour NEC Communications
Study Group subcommittee, and Harold Frayman, Democracy and the Press (November 1980), submitted to
the NEC’s Media Study Group, set up in 1980.

[37] For William’s position on democratic control and implicit criticisms of its implications, see Raymond
Williams, Communications, rev. edn (Chatto & Windus, 1966); J. Curran, ‘Rethinking the Media as a Public
Sphere’, in Peter Dahlgren and Colin Sparks, Communication and Citizenship: journalism and the public
sphere in the new media age (London: Routledge, 1991), 36; T. Ali, ‘Culture, the Media and Workers’
Democracy’, in Carl Gardner, Media, Politics and Culture: a socialist view (London: Macmillan, 1979),
151; and Tom Baistow, Fourth-rate Estate: an anatomy of Fleet Street (London: Comedia, 1985) and John
Keane, The Media and Democracy (Cambridge, MA: Polity Press, 1991), esp. 41—42. For a discussion of the
British public service tradition, see P. Scannell, ‘Public Service Broadcasting: the history of a concept’, in
Andrew Goodwin and Garry Whannel, Understanding Television (London: Routledge, 1990), 11-29;
Michael Tracey, The Decline and Fall of Public Service Broadcasting (Oxford: Oxford University Press,
1998); Paddy Scannell, Philip Schlesinger and Colin Sparks, Culture and Power: a media, culture & society
reader (London: Sage, 1992), 139-41; John Keane, The Media and Democracy (Cambridge, MA: Polity
Press, 1991), 119-24; Curran, Rethinking, 48.

[38] Labour Party Conference, ed., Report of the Annual Conference of the Labour Party (London: Labour Party,
1983), 205-206, 211.

[39] James Callaghan (now Lord Callaghan), private correspondence with the author (12 June 2001); Bernard
Donoughue (now Lord Donoughue), private correspondence with the author (17 June 2001); author
interview with James Curran (9 May 2001); author interview with Martin Linton MP (Wednesday 18 July
2001).

[40] Ron McKay and Brian Barr, The Story of the Scottish Daily News (Edinburgh: Canongate, 1976), 1.

[41] McKay and Barr; Mark Wickham-Jones, Economic Strategy and the Labour Party: politics and policy-
making, 1970-83 (New York: St Martin’s Press, 1996), 137-43.

[42] McKay and Barr, esp. 4648, 53-55, 63. Frank Allaun, Spreading the News: a guide to media reform
(Nottingham: Spokesman, 1988), 51; John Hodgman, ‘A New Paper is Born’, Journalist (April 1975);
Stephen Kelly, ‘Outlook is Grim for the “Miracle” Paper that Glasgow Workers Started’, Tribune (17
October 1975).

[43] McKay and Barr, 81-82, ch. 8; “Why I Quit the SDN’, Journalist (October 1975).

[44] Frank Allaun, Spreading the News: a guide to media reform (Nottingham: Spokesman, 1988), 51; John
Hodgman, ‘A New Paper is Born’, Journalist (April 1975); Stephen Kelly, ‘Outlook is Grim for the
“Miracle” Paper that Glasgow Workers Started’, Tribune (17 October 1975).

[45] For different reasons see McKay and Barr; Neal Ascherson, Newspapers and Internal Democracy (London:
Macmillan for the Acton Society Press Group, 1978), 135-36; Advertising Association, Evidence to the
Royal Commission on the Press (27 October 1975), 8—10; Tony Benn, Against the Tide: diaries, 1973-76
(London: Arrow Books, 1990), 226; Labour Weekly (2 August 1974); Stephen Kelly, ‘Outlook is Grim for
the “Miracle” Paper that Glasgow Workers Started’, Tribune (17 October 1975); John Hodgman, ‘A New
Paper is Born’ and ‘NEC Ban on £200 Cheque Bounces’, Journalist (April 1975).

[46] Tom Gopsill, ‘SDN Sinks’, Journalist (October 1975); McKay and Barr, 155.



210 S. Tunney

[47] McKay and Barr, 120.

[48] Tom Bower, Maxwell: the final verdict (London: HarperCollins, 1996), 371-72.

[49] Tom Bower, Maxwell: the outsider (London: Aurum, 1998), 288.

[50] Patricia Hewitt, Letter to Neil Kinnock (17 October 1983), Neil Kinnock’s personal papers, Churchill
Archives.

[51] Labour Research Department, The Press (London: Labour Party, 1922), 47; Labour Party Conference,
Report of the Seventy-eighth Annual Conference of the Labour Party, Brighton, 1979, October 1-5
(London: The Party, 1979), 384; Labour Party, Report of the Annual Conference of the Labour Party
(London: Labour Party, 1982), 240-42, RD 816; Tom Baistow, Media Study Group Right of Reply Draft
(April 1981), RD 1027; Home Policy Committee Press and Publicity Committee, The Right of Reply Draft
NEC Statement (August 1981), RD 1112; Home Policy Committee Draft NEC Statement (October 1981);
National Executive Committee, Statement by the National Executive Committee: the right of reply (March
1982). For claims of this relating to the USA, see Ben H. Bagdikian, The Media Monopoly (Boston: Beacon
Press, 1992) and S. Edward Herman and Noam Chomsky, Manufacturing Consent: the political economy of
the mass media (London: Vintage, 1994), 4-14. For Britain, see James Curran and Jean Seaton, Power
without Responsibility: the press and broadcasting in Britain (London and New York: Routledge, 1997),
82-83, and Graham Murdock and Peter Golding, ‘Culture, Communications, and Political Economy’, in
James Curran and Michael Gurevitch, eds, Mass Media and Society (London: Arnold, 1996), 19-21.

[52] Neil Kinnock, Letter to the editor of the Daily Mirror (17 October 1983), Neil Kinnock’s personal papers,
Churchill Archives.

[53] Author interview with Paul Foot (6 January 2003). Geoffrey Goodman also told the author: ‘Kinnock was
very sceptical. He questioned having Maxwell’ (author interview with Geoffrey Goodman, 2 January 2003).

[54] Author interview with Geoffrey Goodman (2 January 2003); Tom Bower, Maxwell: the final verdict
(London: HarperCollins, 1996), 364. ‘Those committed to a diverse media were very horrified; there was a
concern that Thornton wasn’t given a chance. There was all this string-pulling by Maxwell’ (author
interview with Mike Power, then of the CPBF, now TUC campaigns officer, 6 January 2003).

[55] Patricia Hewitt, Notes of meeting between Neil Kinnock and Tony Miles and Mike Molloy (5 July 1984),
Neil Kinnock’s personal papers, Churchill Archives. Patricia Hewitt was Kinnock’s press secretary and then
policy coordinator for the leader’s office. She became Trade and Industry Minister in the Blair government
(2002). Who'’s Who 2002: an annual biographical dictionary (London: A. & C. Black, 2002), 988.

[56] Author interview with Geoffrey Goodman (2 January 2003).

[57] Patricia Hewitt, Notes of meeting between Neil Kinnock and Tony Miles and Mike Molloy (5 July 1984),
Neil Kinnock’s personal papers, Churchill Archives.

[58] HOC (13 July 1984), col. 1468.

[59] Neil Kinnock, Letter to the editor of the Daily Mirror (17 October 1983), Neil Kinnock’s personal papers,
Churchill Archives.

[60] Tom Bower, Maxwell: the outsider (London: Aurum, 1998), 281.

[61] Patricia Hewitt, Notes of meeting between Neil Kinnock and Tony Miles and Mike Molloy (5 July 1984),
Neil Kinnock’s personal papers, Churchill Archives. As it happened, the fears of a Thatcherite agenda being
imposed were largely unfounded (Thomas, ‘The “Max Factor”’, 213-14).

[62] Author interview with Paul Foot (6 January 2003).

[63] Quoted in Tom Bower, Maxwell: the final verdict (London: HarperCollins, 1996), 372. Foot also had
discussions with Hattersley, Molloy and Geoffrey Goodman (Geoffrey Goodman, private correspondence
with the author, 28 September 2002).

[64] Tom Bower, Maxwell: the final verdict (London: HarperCollins, 1996), 371-72; Free Press 26 (November/
December 1984); Greenslade, Maxwell, 63.

[65] Handwritten note, no date, Neil Kinnock’s personal papers, Churchill Archives.

[66] Paul Foot put it: ‘The instinct would be that Kinnock would have sold out ... and be first to go along with
Maxwell. But he didn’t. Then he was in a difficult position’ (author interview with Paul Foot, 6 January
2003).

[67] Neil Kinnock’s Office, Press release (9 July 1984), Neil Kinnock’s personal papers, Churchill Archives.

[68] Neil Kinnock’s Office, Press release (13 July 1984), Neil Kinnock’s personal papers, Churchill Archives.

[69] Tom Bower, Maxwell: the outsider (London: Aurum, 1998), 382; Thomas, 201.

[70] How much effect this interference had is a subject of debate. As indicated, James Thomas suggests that
Maxwell’s political influence on the Daily Mirror was limited (Thomas, 201-26). Nevertheless, insider
accounts indicate his interference was real enough. Greenslade identifies that leaders were even written in
the paper without his knowledge as editor. And Mirror journalists Geoffrey Goodman and Paul Foot have
both written of Maxwell’s editorial interference. Greenslade has described Maxwell as °... the world’s most



Neil Kinnock and Robert Maxwell 211

3

intrusive proprietor’ who ‘... attempted to play engine driver, signalman and stationmaster’. Roy
Greenslade, ‘Sorry Arthur’, The Guardian (27 May 2002); Roy Greenslade, Press Gang (Basingstoke:
Macmillan, 2003), 512. See also Greenslade, Maxwell, Paul Foot, Articles of Resistance (London:
Bookmarks, 2000), 222-23; Geoffrey Goodman, ‘Pimps or Pimpernels’, British Journalism Review, 11
(2000), 3-6.

[71] Philip Graf, The Government and the Press: an uneasy relationship (Annual Livery Lecture, The Society of
Editors, 3 April 2001).

[72] Labour Party Conference, Report of the Annual Conference of the Labour Party (London: Labour Party,
1991), 91-92.

[73] Roy Hattersley, ‘Reflections on the Mirror’, Financial Times (16 November 1991).

[74] Author interview with Paul Foot (6 January 2003).



Copyright of Media History is the property of Carfax Publishing Company and its
content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without
the copyright holder's express written permission. However, users may print,
download, or email articles for individual use.





