Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.08.2023)
1. Meaning in music - conception of the concept, historical perspective, current tendencies, pedagogical applications 2. Liturgical music for original and concert purposes, intermingling of purposes (Palestrina, Bach, Beethoven, Gounod, Dvořák, Eben, Hanuš, Pololáník) 3. Romantic and contemporary vocal music - the word as a concretization of the musical message (choral music of the 19th and 20th centuries, the relationship between words and music) 4. Song in the work of important Romantic and contemporary composers (Schubert, Schumann, Brahms, Janáček, Bořkovec, Eben) 5. Programme music - musical and extra-musical agency, aspects of musical meaning (Berlioz, Liszt, Smetana, Dvořák, Novák) 6. Music of Impressionism, continuities and syntheses (Debussy, Novák) 7. Changes in expression in the course of musical development (Liszt, Schönberg, Berg, Hába, Sommer, Klusák) 8. National Schools of Romanticism, Folkorism and Neo-Folkism (Smetana, Dvořák, Fibich, Novák, Janáček, Enescu, Bartók, Kodály) 9. Extended tonality - traditional form with new content (Prokofiev, Stravinsky, Martinů, Krejci, Eben) 10. Small forms and genre pictures (Schubert, Schumann, Smetana, Janáček, Hanuš, Sluka) 11. Non-artistic music, relations and transformations with artistic music 12. Music as an accompaniment to film, drama, social events
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.08.2023)
1. Význam v hudbě – koncepce pojetí, historické hledisko, současné tendence, pedagogické aplikace
2. Liturgická hudba pro původní a koncertní účely, prolínání účelů (Palestrina, Bach, Beethoven, Gounod, Dvořák, Eben, Hanuš, Pololáník)
3. Vokální hudba romantická a soudobá – slovo jako konkretizace hudebního sdělení (sborová tvorba 19. a 20. století, vztah slova a hudby)
4. Píseň v tvorbě významných skladatelů romantismu a současnosti (Schubert, Schumann, Brahms, Janáček, Bořkovec, Eben)
5. Programní hudba – hudební a mimohudební děj, aspekty hudebního významu (Berlioz, Liszt, Smetana, Dvořák, Novák)
6. Hudba impresionismu, návaznosti a syntézy (Debussy, Novák)
7. Proměny exprese v průběhu hudebního vývoje (Liszt, Schönberg, Berg, Hába, Sommer, Klusák)
8. Národní školy romantismu, folkorismus a neofolklorismus (Smetana, Dvořák, Fibich, Novák, Janáček, Enescu, Bartók, Kodály)
9. Rozšířená tonalita – tradiční forma s novým obsahem (Prokofjev, Stravinskij, Martinů, Krejčí, Eben) 10. Malé formy a žánrové obrázky (Schubert, Schumann, Smetana, Janáček, Hanuš, Sluka)
11. Nonartificiální hudba, vztahy a proměny s artificiální hudbou
12. Hudba jako doprovodná složka filmu, dramatu, společenské akce |