|
|
|
||
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.01.2019)
|
|
||
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.01.2019)
The aim of the subject is to expand knowledge of specific learning disabilities, link them with Czech language and mathematics didactics at elementary school with regard to pupils with special educational needs, to know important and significant theories, concepts and methods in the field of specific learning disabilities in a national and international context. |
|
||
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2019)
Literatura základní Bartoňová, M. (2012, 2018). Specifické poruchy učení. Brno: Paido. Bartoňová, M. (2014). Students with Intelectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: MU. Elliot. J. G., Grigorenko, E., L. (2014). The Dyslexia Debate. New. York. Cambrige University Press. Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. Praha. Grada Kucharská, A. (ed.) (2000). Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál. Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál. Hallowell, E. M., Ratey, J. J. (2007). Poruchy pozornosti v dětství a dospělosti. Praha: Návrat domů. Portešová, Š. (2011). Rozumově nadané děti s dyslexií. Vyd. 1. Praha: Portál. Reid, G. (2009). Dyslexia: A practitioner's handbook. 4th ed. Chichester: Wiley-Blackwell. Reid, G., Green. S. (2007). 100 ideas for supporting pupils with dyslexia. London: Continuum.
Literatura doporučená Altmanová, M. (2010). Hyperaktivní a nepozorné dítě - Podněty k práci s dětmi s ADHD. Praha: Pražská pedagogicko-psychologická poradna. Bartoňová, M. (2014). Approaches to Students with Learning Disorders in Inclusive School Environment. Brno: MU. Bartoňová, M. (ed.) (2005). Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. Bartoňová, M. (2014). Rozvoj čtenářských dovedností u žáků se specifickými poruchami učení. In Pipeková, J., Vítková, M. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Barkley, R. A., Murphy, K. R. (1998) Atention-Deficit Hyperaktivity Disorder A Clinical Workbook. 2nd ed. New York: The Guilford Press, Barkley, R. A. (2005). ADHD and the nature of self-control. 2nd ed. Guilford Publications, New York. Busch, T. W., Pederson, K., Espin, Ch. A., Weissenburger, J. W. Teaching Students with Learning Disabilities: Perceptions of a First-Year Teacher. Journal of Special Education. Summer 2001, Vol. 35 Issue 2, p92-99. Dostupné z: http://web.b.ebscohost.com.ezproxy.muni.cz/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=16c9ae13-4fe5-49d1- bb2f-2cfad9d75373%40sessionmgr110&vid=0&hid=107 Sefrointen, G. (1999) Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál. Train, A. (2001). Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál. |
|
||
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.01.2019)
GENERAL QUESTIONS
SPECIALIZATION CIRCUITS
|
|
||
Last update: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (09.02.2022)
- writing a review of foreign thematic publication - process a case study of the results of researches on the topic of specific learning disabilities - presentation of practical skills, intervention and case management including diagnostics |