|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (09.02.2022)
Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v LS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (09.02.2022)
Studenti získají orientaci v základních kognitivně- a kulturnělingvistických směrech, premisách a tématech a osvojí si způsob uvažování (resp. základní metodologii), tak aby mohli s touto výbavou přemýšlet i se zřetelem k českému znakovému jazyku a kultuře českých N/neslyšících. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (09.02.2022)
Prezenční výuka: Aktivní účast (75 %) s přípravou (četba zadaných odborných textů, úkoly). Zpracování vybraného tématu (popsat a interpretovat na základě principů kognitivní lingvistiky několik znaků z vybrané sémantické oblasti, vybranou konceptuální metaforu, kategorii apod.), a to jednak v podobě vystoupení na semináři, jednak v podobě závěrečné seminární práce. Distanční výuka: Požadavky se v zásadě neliší, prezentační úkoly jsou jen v případě potřeby převedeny do on-line prostoru (vystoupení na on-line semináři). |
|
||
Last update: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (09.02.2022)
Literatura (výběr) ANUSIEWICZ, J. Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1995. ISBN: 83-229-1235-1. |
|
||
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (09.02.2022)
Předmět představuje základní myšlenky americké kognitivní lingvistiky (Lakoff, Johnson aj.), polské etnolingvistiky (Bartmiński aj.) a mezikulturní sémantiky (Wierzbicka aj.) a ukazuje možnosti jejich aplikace při studiu češtiny a českého znakového jazyka. Seminární složka předmětu vychází z individuálního zájmu studentů o srovnání určitých sémantických oblastí českého jazykového obrazu světa s obrazem světa ukotveným v českém znakovém jazyce (stereotypy, kategorizace, metafory a konceptuální schémata ap.). Tematické okruhy: 1. Základní principy kognitivní a kulturní lingvistiky, možnosti kognitivně-kulturního přístupu ke znakovým jazykům; 2. Kognitivní přístup k jazyku ve srovnání s přístupem komunikačním a strukturním; 3. Jazykový obraz světa; stereotyp; 4. Antropocentrismus a opozice vlastní - cizí; 5. Teorie konceptuální metafory; metafora ve znakových jazycích; metonymie; „metaftonymie“; 6. Představová (tělesná) schémata jako základ konceptuálního systému; schémata vs. metafory; 7. Kategorizace: tradiční „aristotelský“ přístup vs. přístup kognitivistický; mluvené a znakové jazyky; klasifikátory; 8. Teorie stereotypu / prototypu. Kategorizace prostřednictvím stereotypu / prototypu ve znakových jazycích; 9. Stereotyp a teorie pojmových profilů v češtině a českém znakovém jazyce (části těla aj.); 10. Mezikulturní sémantika: čeština a český znakový jazyk. Kulturní konceptualizace. Kulturně klíčová slova. Průběh kurzu - stejně tak jako plnění požadavků k atestaci (úkoly a prezentace studentů) - budou podle situace přizpůsobeny možnostem distanční výuky (on-line setkávání prostřednictvím platformy Zoom, využití platformy Moodle, hromadné maily ap.) |
|
||
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (09.02.2022)
Kurz je určen pro studenty samostatného studia bakalářského studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících. Ostatní zájemci jej mohou navštěvovat po domluvě s vyučující. |