SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Cognitive Linguistics - ACN100211
Title: Úvod do kognitivní lingvistiky
Guaranteed by: Institute of Czech and Deaf Studies (21-UBN)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D.
Interchangeability : ACN100307
Is incompatible with: ACN300444
Is interchangeable with: ACN100307
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (25.09.2020)
Předmět seznamuje se základními principy kognitivnělingvistického přístupu k jazyku (vztah jazyka a kognitivity - metafora a metonymie, ikoničnost v jazyce, důraz na tělesnou zkušenost a ukotvenost v prostoru, kategorizace na základě prototypu ap.), včetně poukazů ke kulturním aspektům kognitivity (jazykový obraz světa, stereotyp, konotace). Na příkladu konkrétních sémantických oblastí a způsobů konceptualizace (barvy, emoce, myšlení, socialita, čas...) ukazuje možnosti aplikace těchto principů při studiu češtiny a českého znakového jazyka.

Informace k formě výuky: https://ujkn.ff.cuni.cz/cs/2020/09/24/rijnova-distancni-vyuka/

Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (18.08.2020)

Seznámit studenty se základními principy kognitivní a kognitivně-kulturní lingvistiky a zprostředkovat jim zkušenost se zkoumáním jazyka (ať už mluveného, nebo znakového) na tomto základě.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (25.09.2020)

Aktivní účast (75%)  s přípravou (četba zadaných odborných textů, úkoly).

Zpracování vybraného tématu (v patřičném kontextu popsat a interpretovat na základě principů kognitivní lingvistiky určitou sémantickou oblast vybraného jazyka, příp. několik znaků z vybrané sémantické oblasti, jimiž bude doložena určitá konceptuální metafora, kategorizační mechanismus apod.), a to jednak v podobě vystoupení na semináři (power-point), jednak závěrečné seminární práce.

V případě distanční výuky bude využito komunikace prostřednictvím mailů a Moodlu (četba, úkoly). Závěrečné práce budou prezentovány jednak ve formě power-pointů prostřednictvím videokonference (platforma Zoom nebo Skype), jednak odevzdány písemně.

 

Generální dodatek k povinné účasti na výuce v zimním semestru 2020/2021: Vzhledem ke kovidové situaci nelze vyžadovat povinnou účast na prezenční či distanční (zejm. online) výuce. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, jak je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji a nejefektivněji zapojili. Pokud se student nemůže prezenční či distanční výuky (ať už online výuky, nebo průběžného plnění zadaných úkolů) z vážných důvodů zapojit, žádáme, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu svého zapojení do výuky tak, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (18.08.2020)

 

Doporučená literatura (výběr):

BARTMIŃSKI, Jerzy. Aspects of Cognitive Ethnolinguistics. London - Oakville: Equinox, 2009. ISBN 978-1-84553-342-7.

BARTMIŃSKI, J. Jazyk v kontextu kultury. Dvanáct statí z lublinské kognitivní etnolingvistiky. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016, 170 s. ISBN 978-80-246-2883-7.

GEERAERTS, Dirk  - CUYCKENS, Hubert (eds.). The Oxford  Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford - New York: Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-514378-2.

LAKOFF,  George - JOHNSON, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002. ISBN 80-7294-071-6.

LAKOFF, George: Ženy, oheň a nebezpečné věci. Co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha: Triáda 2006. ISBN 80-86138-78-X.

MYSLIVEČKOVÁ, Radka - HUDÁKOVÁ, Andrea - VYSUČEK, Petr (2001). Barvy v českém znakovém jazyce. In: Vaňková, I. (ed.): Obraz světa v jazyce. Praha: Univerzita Karlova. Filozofická fakulta, s. 63 - 77. ISBN 80-7308-005-2.

PAJDZIŃSKA, Anna. Kategorie strukturující jazykový obraz světa: antropocentrismus a opozice "vlastní" - "cizí". In:  Saicová Římalová, L. (ed.), Čítanka textů z kognitivní lingvistiky II. Praha: FF UK, 2007, s. 27 - 44. ISBN 978-80-7308-212-3.

Slovo a slovesnost, 71, č. 4, 2010. (Tematické číslo Perspektivy kognitivní (etno)lingvistiky.) ISSN 0037-7031.

ŠŮCHOVÁ, Lucie (2011): Znakové jazyky: a kognitivní lingvistika: problematika konceptuálních metafor. Jazykovědné aktuality, XLVIII, č. 1 - 2, s. 5 - 15. ISSN 1212-5326. (Dostupné na: http://www.ujc.cas.cz/js/jaz_akt.htm)

TAUB, Sarah:  Language From the Body: Iconicity and Metaphor in American Sign Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-77062-9.

VAŇKOVÁ, Irena: Základy kongitivní lingvistiky. Elektronická příručka přístupná v systému Moodle UK.

VAŇKOVÁ, Irena: Kognitivní lingvistika v kulturních souvislostech. In: Krámský, D. (ed.), Kognitivní věda dnes a zítra. Liberec: Bor, 2009, s. 243-256. ISBN 978-80-86807-55-3.

VAŇKOVÁ, Irena - NEBESKÁ, Iva - SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie - ŠLÉDROVÁ, Jasňa: Co na srdci, to na jazyku. Kapitoly z kognitivní lingvistiky.  Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3.

VAŇKOVÁ, Irena - VODRÁŽKOVÁ, Veronika - ZBOŘILOVÁ, Radka (eds.): Horizonty kognitivně-kulturní lingvistiky. Schémata a stereotypy v mluvených a znakových jazycích. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2017.

WIERZBICKA, Anna. Semantics: Primes and Universals. New York - Oxford: Oxford University Press. 1996. ISBN 0-19-870003-2.

WILCOX, Phyllis Perrin. A cognitive key: Metonymic and metaphorical mappings. ASL. Cognitive Linguistics, 2004, 15, s. 197-222. ISSN 0936-5907.

WILCOX, Sherman: Signed Languages. In: Geeraerts, Dirk  - Cuykens, Hubert (eds.): The Oxford  Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford - New York: Oxford University Press, 2007, s. 1113 - 1136. ISBN 978-0-19-514378-2 

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (18.08.2020)

V rámci kognitivnělingvistického přístupu k jazyku předmět představuje základní myšlenky a pojmy americké kognitivní lingvistiky (tělesná zkušenost, metafora a metonymie, představová schémata, mentální prostory, kategorizace na základě prototypu aj.), polské kognitivní etnolingvistiky (jazykový obraz světa, stereotyp, profily, studium konotací) a mezikulturní sémantiky (A. Wierzbicka - kulturně klíčové pojmy, primární a univerzální jednotky) a ukazuje možnosti jejich aplikace zejm. při studiu češtiny a českého znakového jazyka. Seminární složka předmětu vychází z individuálního zájmu studentů o srovnání určitých sémantických oblastí českého jazykového obrazu světa s obrazem světa ukotveným v českém znakovém jazyce (zejména v souvislosti s prostorovostí a tělesností), příp. s dalšími jazyky mluvenými i znakovými. Může to být např. konceptualizace emocí, rekonstrukce stereotypů v ČZJ, různé aspekty obrazu světa českých Neslyšících - s inspirací v existující české odborné literatuře včetně bakalářských a diplomových pracích na podobná témata.

Probírané tematické okruhy: 1. Základní principy kognitivní lingvistiky, možnosti kognitivního přístupu ke znakovým jazykům; 2. Kognitivní přístup k jazyku ve srovnání s přístupem komunikačním a strukturním; 3. Jazykový obraz světa; 4. Antropocentrismus a opozice vlastní - cizí; 5. Teorie konceptuální metafory (a metonymie); metafora a metonymie ve znakových jazycích - zdvojené mapování (ikonické a metaforické); 6. Tělesnost. Představová (tělesná, prostorová) schémata jako základ konceptuálního systému. Somatismy a obraz částí těla v jazyce; 7. Kategorizace: tradiční přístup vs. kognitivistický; 8. Teorie stereotypu, významové profily a konotace. Kategorizace prostřednictvím prototypu / stereotypu v mluvených a znakových jazycích; 9. Slovo a znak z hlediska teorie pojmových profilů; 10. Mezikulturní sémantika: čeština a český znakový jazyk v širším kontextu. Klíčová slova v pojeztí Anny Wierzbické.

Materiály ke kurzu včetně jednotlivých přednášek (v power-pointu), textové příručky, skenů doporučené literatury aj. jsou přístupné v aplikaci Moodle.

 

V případě distanční výuky bude maximálně využito platformy Moodle, dále mailové komunikace, částečně i komunikace prostřednictvím videokonferencí (Skype, Zoom), zejména v souvislosti se závěrečnými prezentacemi.

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (25.09.2020)

Kurz je určen pro studenty oboru Čeština v komunikaci neslyšících, u nichž je součástí povinného studijního plánu. Ostatní studenti jej mohou navštěvovat pouze v případě volné kapacity a po konzultaci s vyučujícím.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html