SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Critical Literacy - ABO700294
Title: Kritická gramotnost ve škole
Guaranteed by: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Class: A - Mezioborová nabídka VP: Lingvistika
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (22.11.2020)
Cílem semináře je seznámit se s podstatnými rysy kritického čtení textů a získat přímou zkušenost s přípravou výuky zaměřené na rozvoj schopnosti kriticky číst. Jádrem práce v semináři je výběr vhodného textu, jeho zpracování pro potřeby výuky zaměřené na rozvoj dovednosti kriticky číst, příprava a realizace modelové vyučovací hodiny na tomto základě.
Course completion requirements - Czech
Last update: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (22.11.2020)

Při distanční výuce kvalitní splnění zadaného úkolu s přihlédnutím k aktivní účasti v semináři.

Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (23.11.2020)

Havlínová, H. a kol.  Čtenářská gramotnost v uzlových bodech vzdělávání. Metodický podpůrný materiál pro projekt PPUČ. Praha: NÚV [cit. 30. 10. 2018]. Dostupné online z <https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download. php?file=82133&view=2935>.

Jelínek, Milan & Švandová, Blažena a kol. Argumentace a umění komunikovat. Brno, 1999.

Kahneman, Daniel. Myšlení rychlé a pomalé. Jan Melvil Publishing, s. n.

Kintsch, Walter and Rawson, Katherine A. Comprehension. In: M. J. Snowling and Ch. Hulme (eds.), The Science of Reading: A Handbook, str. 209–226. Blackwell Publishing, 2005.

Mercier, Hugo; Sperber, Dan. Záhada rozumu. Brno 2019.

Szymanek, Krzysztof. Umění argumentace. Terminologický slovník. UP Olomouc, 2003

Šebesta, Karel & Hedin, Tora. Od kompetencí k obsahům. Studie z aplikované lingvistiky/Studies in Applied Linguistics, 2019, č. 2. str. 115-122.

Šebesta, Karel & Hedin, Tora. (2019/2020). Čtenářská gramotnost a umění číst. Český jazyk a literatura, 2019-2020, č. 1, str. 19–24.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html