Last update: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (24.09.2020)
This course has only Czech version.
Last update: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (07.09.2021)
Předmět "Pozorování a pokus suborganismální I" nabízí studentům praktická laboratorní cvičení vhodná pro zařazení do výuky přírodopisu a biologie na ZŠ i SŠ. Po absolvování předmětu získají studenti sadu názorných námětů biologických úloh, které budou moci sami využít při své další praxi na základních a středních školách a to včetně námětů a kompetencí potřebných pro vedení distanční online výuky. Jednotlivá cvičení jsou koncipována ve spolupráci KUDBi s odbornými katedrami biologické sekce, nabídnou tak studentům učitelství vhled do problematiky jednotlivých cvičení jak po odborné stránce, tak i didaktické stránce. Probírána bude vhodnost různých použitých metod a pojetí praktické výuky jako např. badatelsky orientované výuky, využití digitálních technologií k distanční výuce, či typy mikroskopie včetně LED-fluorescenční mikroskopie.
Součástí cvičení bude i metodika (představení vlastní úlohu, upozornění na možná úskalí související s praxí základních a středních škol a návrh možného zařazení v rámci vzdělávacího oboru přírodopis/biologie); v praktické části studenti cvičení sami absolvují, čímž získají konkrétní zkušenost s danou úlohou. Studenti samostantě nebo ve dvojicích připraví a odučí "mikrovyučování". Předmět je určen studentům navazujícího magisterského studia učitelství a studentům mimořádného studia k získání pedagogické způsobilosti.
Elektronické materiály, konkrétní rozložení témat a zadání úkolů, případně odkazy na videokonference viz LMS GoogleClassroom, kurz Pozorování a pokus suborganismální I; kód kurzu: upu2ntr
Výuka předmětu začne 4. 11. 2021.
Literature -
Last update: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (24.09.2020)
This course has only Czech version.
Last update: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (24.09.2020)
Janderová B., Zikánová B. Náměty pro laboratorní cvičení z biologie (1) - mikrobiologie (1. část). Biologie, Chemie, Zeměpis, 9/00, 66-69.
Pavelková J., Zikánová B. Náměty praktických cvičení s využitím mikroorganismů (2). Biologie, Chemie, Zeměpis, 13/04, 122-126.
Roubalíková L. Hygiena dutiny ústní I., 2007, Praktické lékárenství, 1:38
Roubalíková L. Hygiena dutiny ústní II., 2007, Medicína pro praxi, 4:177-179
Last update: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (24.09.2020)
This course has only Czech verison.
Last update: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (07.09.2021)
Maximálně jedna absence, aktivní účast. Vypracování a prezentace (formou mikrovyučování) vlastního návrhu na praktické cvičení z biologie a elektronické odevzdání materiálů.
V případě vynucené on-line výuky neplatí výše uvedené a požadavky pro udělení zápočtu jsou následující: aktivní účast na na synchronní výuce (musí mezi nimi být i mikrovyučování, budou probíhat v čase rozvrhované výuky; maximálně jedna absence), vypracování zadaných praktických úkolů ke každému cvičení (maximálně jedno vynechané) včetně odevzdání (nafocení apod.) výsledků. Vypracování návrhu na online vedené praktické cvičení z biologie a jeho odučení a odevzdání na online platformě.
Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (15.12.2020)
Celý předmět je zaměřen na praktickou práci s biologickým materiálem (makroskopisky i mikroskopicky včetně LED-fluorescenční mikroskopie), ať už rostlinného, živočišného, či jiného původu. V závislosti na sezónní dostupnosti materiálu jsou realizovány úlohy následujících typů:
Antibakteriální účinky zubní pasty - seznámení se s jednotlivými složkami zubní pasty a jejich účinky. Porovnání účinnosti různých druhů zubních past co do zabíjení bakterií na kultuře Bacillus subtilis (kterou lze snadno získat);
Mikroskopické preparáty živočišných tkání – pozorování a porovnání snadno dostupných tkání (svalová, krycí, nervová, pojivová) z hlediska morfologie a funkce;
Lidské smysly – zejména vnímání barev, optické klamy, camera obscura, vnímání teploty apod.;
Jírovec maďal jako modelový organismus – nejrychleji rostoucí pylová láčka, pozorování semen;
Mechorosty pod fluorescenčním mikroskopem - autofluorescence rostlinných pletiv, schopnost zadržovat vodu;
Pozorování cerkárií motolic;
Pitva / pozorování žížaly pro pokročilé – pozorování snadno dostupného organismu, chování a anatomie;
Osmóza - na příkladu gumových medvídků, brambor, agaru s fenolftaleinem, základní měření a výpočty;