|
|
|
||
Last update: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (24.11.2014)
|
|
||
Last update: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (24.11.2014)
I. Témata: Základní pojmy. Gramotnost, funkční gramotnost, negramotnost v současném světě. Vliv rodiny a společnosti na úroveň gramotnosti. Důsledky negramotnosti ve vyspělých a rozvojových zemích. Druhy gramotnosti: čtenářská, matematická, finanční, zdravotní mediální, IT gramotnost, jazyková gramotnost. II. Téma. Prevence a odstraňování negramotnosti. Kognitivní procesy, které ovlivňují gramotnost (negramotnost). Metody vyučování čtení. Metoda analyticko-syntetická, genetická, globální. Vhodnost jednotlivých metod. Neuropsychologické základy osvojování čtení. Čtení s porozuměním, práce s textem. III. Téma. Specifické poruchy učení jako jedna z příčin funkční negramotnosti. Vývoj předmětu u nás a v zahraničí. Základní pojmy. Dyslexie. Dysgrafie. Dysortografie. Dyskalkulie. Dysmusie. Dyspraxie. Etiologie a symptomatologie jednotlivých poruch. Psychosociální obtíže jedinců se SPU. Komplexní diagnostika SPU: Percepčně-motorické funkce, řeč, motorika, pravolevá a prostorová orientace, diagnostika úrovně dovednosti číst, psát a počítat. Základy reedukace dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie a dyspraxie. Jedinec se SPU a společnost (rodina, škola, vrstevníci, uplatnění v zaměstnání, partnerské vztahy). Rizikové dítě v předškolním věku. Specifické obtíže při práci s jedinci se SPU při výuce cizích jazyků, výuka cizím jazykům u dyslektiků. IV. Historický vývoj pojmu LMD, ADHD, ADD. Etiologie a symptomatika, diagnostika a reedukace. Porovnání pojmů. Specifické obtíže žáků sekundárním a vyšším sekundárním vzdělávání. V. Téma Dospělí jedinci se SPU a CH. Systém péče o jedince se SPU. Společenské instituce v České republice a v zahraničí. Právní normy. |
|
||
Last update: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (24.11.2014)
HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita. 2010. 293 s. MATĚJČEK, Z. Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1056-6 POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 4. vydání. Praha: Portál, 2010. 333 ISBN 978-80-7367-817-3. TOŽIČKA a kol. Občanská odpovědnost ve světě globální chudoby. Praha: EDUCON. 2011, ISBN 978-80-260-0352-6 VAGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-41-4 ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2.vydání 2012. 200 s. ISBN 978-80-262-0194-6. ZELINKOVÁ, O. Čedík, M. Mám dyslexii. Praha: Portál, 2013. 144 s. ISBN 978-80-262-0349-0 ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 3. vydání. Praha: Portál, 2011. 208 s. ISBN 978-80-262-0044-4. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. [zcela přepracované a rozšířené]. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.
www.rvp.cz www.csicr.cz www.unesco.com www.oecd.com
Dále: Zahraniční literatura: Annals of Dyslexia a další Časopis Perspectives (vydává International Dyslexia Association) Webové stránky České společnosti "Dyslexie", www.czechdyslexia.cz. Obsahují Sborníky příspěvků, informace a aktuality společnosti. |