SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
The Issue of Literacy in Social Work II. - LPSY95
Title: Problematika gramotnosti v sociální práci II.
Guaranteed by: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 39 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: cancelled
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Co-requisite : LPSY94
Interchangeability : LPSY79
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (24.11.2014)
Cílem předmětu je uvést studenty do sociální práce v celé šíři gramotnosti aktuální populace dospělých osob a dětí a mládeže. Připravit studenty na práci s osobami ohroženými nebo sociálně vyloučenými v případě negramotnosti. Zvláště se zaměřit na populaci se specifickými poruchami učení a chování (SPUCH) jako psychosociálním problémem, naučit studenty uplatňovat v sociální práci odborné přístupy. Obecné přístupy k negramotnosti.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (24.11.2014)
Výukové bloky:
I. Témata: Základní pojmy. Gramotnost, funkční gramotnost, negramotnost v současném světě. Vliv rodiny a společnosti na úroveň gramotnosti. Důsledky negramotnosti ve vyspělých a rozvojových zemích. Druhy gramotnosti: čtenářská, matematická, finanční, zdravotní mediální, IT gramotnost, jazyková gramotnost.

II. Téma. Prevence a odstraňování negramotnosti. Kognitivní procesy, které ovlivňují gramotnost (negramotnost). Metody vyučování čtení. Metoda analyticko-syntetická, genetická, globální. Vhodnost jednotlivých metod. Neuropsychologické základy osvojování čtení. Čtení s porozuměním, práce s textem.

III. Téma. Specifické poruchy učení jako jedna z příčin funkční negramotnosti. Vývoj předmětu u nás a v zahraničí. Základní pojmy. Dyslexie. Dysgrafie. Dysortografie. Dyskalkulie. Dysmusie. Dyspraxie. Etiologie a symptomatologie jednotlivých poruch. Psychosociální obtíže jedinců se SPU. Komplexní diagnostika SPU: Percepčně-motorické funkce, řeč, motorika, pravolevá a prostorová orientace, diagnostika úrovně dovednosti číst, psát a počítat. Základy reedukace dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie a dyspraxie. Jedinec se SPU a společnost (rodina, škola, vrstevníci, uplatnění v zaměstnání, partnerské vztahy). Rizikové dítě v předškolním věku. Specifické obtíže při práci s jedinci se SPU při výuce cizích jazyků, výuka cizím jazykům u dyslektiků.

IV. Historický vývoj pojmu LMD, ADHD, ADD. Etiologie a symptomatika, diagnostika a reedukace. Porovnání pojmů. Specifické obtíže žáků sekundárním a vyšším sekundárním vzdělávání.

V. Téma Dospělí jedinci se SPU a CH. Systém péče o jedince se SPU. Společenské instituce v České republice a v zahraničí. Právní normy.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (24.11.2014)
Literatura:
HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita. 2010. 293 s.

MATĚJČEK, Z. Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1056-6

POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 4. vydání. Praha: Portál, 2010. 333 ISBN 978-80-7367-817-3.

TOŽIČKA a kol. Občanská odpovědnost ve světě globální chudoby. Praha: EDUCON. 2011, ISBN 978-80-260-0352-6

VAGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-41-4

ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2.vydání 2012. 200 s. ISBN 978-80-262-0194-6.

ZELINKOVÁ, O. Čedík, M. Mám dyslexii. Praha: Portál, 2013. 144 s. ISBN 978-80-262-0349-0

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 3. vydání. Praha: Portál, 2011. 208 s. ISBN 978-80-262-0044-4.

ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. [zcela přepracované a rozšířené]. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.

www.rvp.cz

www.csicr.cz

www.unesco.com

www.oecd.com

Dále: Zahraniční literatura: Annals of Dyslexia a další

Časopis Perspectives (vydává International Dyslexia Association)

Webové stránky České společnosti "Dyslexie", www.czechdyslexia.cz. Obsahují Sborníky příspěvků, informace a aktuality společnosti.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html