|
|
|
||
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)
Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci. |
|
||
Last update: Mgr. Lenka Okrouhlíková, Ph.D. (20.06.2017)
Získání přehledu o principech přípravy a tvorby korpusů znakových jazyků a praktické zvládnutí různých typů notace znakového jazyka a uplatnění nabytých znalostí v praxi. |
|
||
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)
Prezenční výuka Zápočet: Aktivní účast a průběžná práce v semináři, plnění zadávaných úkolů, práce na společném projektu, referáty na zadané téma. Distanční výuka Zápočet: Aktivní účast na online výuce a průběžná práce v semináři (může být nahrazena domácí prací), plnění zadávaných úkolů, samostudium v Moodlu referáty na zadané téma. Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci. |
|
||
Last update: Mgr. Lenka Okrouhlíková, Ph.D. (20.06.2017)
BÉBIAN, A. Mimographie ou essaie d´écriture propre à régulariser le langage des sourds-muets. Paris, 1825. [online] Dostupné z: http://www.cultura-sorda.eu/resources/Bebian_Mimographie_1825.pdf |
|
||
Last update: Mgr. Lenka Okrouhlíková, Ph.D. (25.08.2019)
Seminář se zabývá specifiky tvorby korpusu znakových jazyků (rozbor vybraných korpusů zahraničních znakových jazyků) a různými možnostmi zápisu znakových jazyků (transkripce glosami, slovní popis, notační systémy). Studenti budou seznámeni se základními principy tvorby korpusů mluvených (budou rámcově seznámení s korpusy vytvořenými pro češtinu - Český národní korpus, Korpusy ÚFAL aj.) a zejména znakových jazyků. Pozornost bude věnována jednotlivým fázím tvorby korpusu znakových jazyků: sběru - elicitaci jazykového materiálu (respondenti, elicitační úkoly), jeho následné zpracování (metadata, segmentace, anotace - lemmatizace, tagování, morfologické značky; ELAN, ILEX) a využití korpusu pro účely lingvistického výzkumu a tvorbu slovníků. Vše bude ilustrováno na korpusech vybraných zahraničních znakových jazyků, zejména na korpusech australského, britského, německého a polského znakového jazyka. Dále bude věnována pozornost notačním (transkripčním) systémům, které pomocí různých typů značek/symbolů zapisují jednotlivé komponenty znaku. Většina notací se zaměřuje pouze na zápis manuální složky znaku, některé notace i na nemanuální složku znaku. Podrobně jsou probrány ve světě nejpoužívanější notace využitelné i pro český znakový jazyk: Stokoes’notation systém (SNS) a jeho modifikace pro ČZJ (Macurová, 2006; Beneš, 2011), Edinburský nemanuální notační systém (ENCS), Hamburský notační systém (HamNoSys), SignWriting Témata 1. Korpus - přehled základních termínů korupusové lingvistiky 2. České korpusové databáze - orientační přehled (se zaměřením na Český narodní korpus (včetně Korpus Deaf), Český akademický korpus, Pražský závislostní korpus aj.) 3. Specifika tvorby korpusů znakových jazyků 4. Možnosti sběru jazykového materiálu do korpusu znakového jazyka (se zaměřením na elicitační úkoly využité v korpusu DGS a PJM) 5. Zpracování jazykového materiálu - metadata, segmentace, anotace (se změřením na korpus AUSLAN) 6. Přehled korpusů zahraničních znakových jazyků a možnosti vzniku korpusu ČZJ 7. Notace a transkripce znakových jazyků jejich přehled a historie 8. Notační systém pro ČZJ (Macurová, Beneš, Okrouhlíková) 9. Hamburský notační systém 10. SignWriting |
|
||
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)
Předmět je určen pro studenty 3. ročníku a vyšších ročníků bakalářského studia oboru CNES, konkrétně pro dvouoborové studenty nebo pro studenty, kteří si nevybrali jako hlavní modul Modul odborný. Přihlásit se do něj mohou i studenti navazujícího magisterského studia oboru CNES, pokud jej (nebo jeho ekvivalent) již neabsolvovali během bakalářského studia. |