SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Psychological Coaching - APS300169E
Title: Introduction to Psychological Coaching
Guaranteed by: Department of Psychology (21-KPS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 2
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: APS300169
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D.
Class: Exchange - 14.4 Psychology and Behav. Sciences
Incompatibility : APS300169
Is incompatible with: APS300169
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (06.10.2018)
Studenti jsou seznámeni se základními principy a postupy psychologického koučování. Psychologické koučování bude mapováno z hlediska historie svého vzniku, hranicemi s příbuznými postupy, i vymezením místa (a uplatněním) v současné psychologické praxi. V rámci teorie budou vysvětlené klíčové koncepty, na nichž je koučování vystavěno (goal setting theory a další teorie pracovní motivace, koncepty všímavosti a sebe-účinnosti aj.), zároveň budou poskytnuté informace o různých koučovacích přístupech a školách.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (06.10.2018)

Cílem předmětu je připravit studenty na to, aby byli schopni koučovat klienty. Studenti se budou učit , jak  klientům pomoci s psychologicky vhodnou formulací cílů a jak hledat efektivní cestu k jejich dosažení.  V rámci sebereflexe vlastního dosahování cílů bude rozvíjené i jejich  sebekoučování. 

 

V rámci předmětu jsou trénovány především tyto klíčové kompetence:

 

kontraktování (contracting), v rámci něhož bude především věnována pozornost motivujícímu stanovení cíle,

dotazování (questioning), v rámci kterého bude nacvičen zejména briefing a debriefing,

naslouchání (listening), obohacené o sledování emocí,

a reflektování (reflecting), zahrnující například sumarizaci, parafrázování, přerámování či amplifikaci... 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (06.10.2018)

Studenti vypracují kazuistiku sebekoučování (podrobnější analýza dosažení či dosahování vlastního cíle rozebírající průběžné změny motivace, i intervence zaměřené na její zvýšení) i koučování (je doporučené, aby byla kazuistika klienta doplněná o jeho vlastní reflexi). . 

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (06.10.2018)

Bahbouh, R.(2010). Pohádka o ztracené krajině. Praha: Dar Ibn Rushd. 

Bates, B. (2015). The little book of big coaching models. London: Pearson.

Clutterbuck, D., Megginson, D. (2005). Making coaching work: creating a coaching culture. London: CIPD

Csikszentmihalyi, M. (2015). Flow: o štěstí a smyslu života. Praha: Portál.

Gallwey, W.T. (2010). Inner game pro manažery. Praha: Management press. 

Kimsey-House, H., Kimsey-House, K., Sandahl, P., Whitworth, L. (2017). Ko-aktivní koučink. Praha: Synergie Publishing.

Law, H., Ireland, S. Hussain, Z. (2007). The psychology of coaching, mentoring and learning. London: John Wiley.

Palmer, S., Neenan, M. (2015). Kognitivně-behaviorální koučink v praxi. Praha: Motiv Press.

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (06.10.2018)

Přednáška/seminář

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html