SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Research Workshop II. - Seminar (Distance Study) - YMN042
Title: Metody empirického výzkumu občanského sektoru II. - seminář (kombinovaná forma)
Guaranteed by: Programme Civil Society Studies (24-KSOS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2016
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/8, MC [HS]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Old code: YMN22PSZI
Note: can be fulfilled in the future
Guarantor: doc. PhDr. Tereza Pospíšilová, Ph.D.
Interchangeability : YMN22PSZI
Is interchangeable with: YMN03MEVII, YMN22PSZI, YMN33MEVII
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Bc. Magdalena Foffová (31.08.2010)
This follow-up seminar is focused on qualitative research techniques, including the essentials of qualitative data analysis.
Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Tereza Pospíšilová, Ph.D. (19.09.2013)

 

Seminář navazuje na Metody výzkumu občanského sektoru I.

 

viz sylabus

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Tereza Pospíšilová, Ph.D. (19.09.2013)

 

viz sylabus 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Tereza Pospíšilová, Ph.D. (03.10.2014)

Metody empirického výzkumu občanského sektoru II

ZS 2014/15

PhDr. Tereza Pospíšilová, PhD.

Mgr. Jiří Navrátil, PhD.

Kombinovaná forma studia

 

Anotace:

Předmět se věnuje metodám analýzy dat v kvalitativním a kvantitativním výzkumu občanského sektoru. Předmět je členěn do dvou přibližně stejně velkých částí: první se věnuje kvalitativní analýze a interpretaci, včetně využití zobrazovacích technik a citátů v kvalitativní analýze, a druhá se zaměřuje na logiku kvantitativního výzkumu a analýzu kvantitativních dat, včetně správného využití tabulek a grafů. Konkrétní příklady a úkoly používané ve výuce se vztahují k tématům z oblasti studia občanské společnosti.

 

Osnova:

4. 10. 2014 Kvalitativní výzkum a analýza

Přístupy k analýze dat: kvalitativní a kvantitativní přístup

Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 202-210, 225.

Klvač, Petr. Bažina a mokřad (vloženo v SIS).

Zakotvená teorie: otevřené kódování a technika konstantního srovnávání

Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 211 -224.

Ochrana, František (2009). Metodologie vědy. Praha Karolinum. Zaměřte se na obecně vědní metody na s. 19-27. Měli byste znát rozdíl mezi indukcí a dedukcí a umět je definovat. Stejně tak pojmy analýza a syntéza. V čem spočívá metoda srovnání?

Zakotvená teorie: psaní analytických poznámek, vytváření kategorií a analytického příběhu

Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 225 -236, 239-247.

Analýza kvalitativních dat s využitím a priori kódů; využití technik zobrazení při analýze dat.  

Hendl, Jan. 2005. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál. s. 238-241.

Otázka: Kde v pasáži 8.2. Hendl v podstatě říká, že kromě induktivního budování konceptů z dat lze také použí apriori vytviřené koncepty? Identifikuj konkrétní větu.

Hendl, Jan. 2005. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál. s. 213-217.

Narativní výzkum: kontakt s respondenty a vedení rozhovor

Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 159-176, 237-239.

Hendl, Jan. 2005. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál. s. 176-180.

Otázka: Švaříček a Šeďová popisují hloubkový rozhovor obecně, část z Hendla je pouze o narativním rozhovoru. V čem podle vás spočívají specifika narativního rozhovoru proti jiným hloubkovým rozhovorům?

Narativní výzkum: analýza dat v narativním výzkumu

Glover, Troy D. "Narrative Inquiry and the Study of Grassroots Associations". Voluntas 15 (1): 47-69 (přeskočit lze s. 52-55, 59-61, a 65).

Corden A., Sainsbury R. (2006) Using quotations... (viz SIS), zaměřte se na s. 11-16. Otázka: Různí autoři používají citáty za různými účely (viz četba). Které z nich podle vás nejlépe korespondují s tradicí narativního výzkumu?  

DÚ 1: Přečtěte si část textu z Readeru na s. 3-13. Jakým způsobem autor článku získal rozhovory, ze kterých cituje? Bezdomovci nejsou úplně jednoduchý typ informátorů - která místa v textu vás přesvědčila, že se jedná o zdroj věrohodných dat? Podívejte se i na to, jakým způsobem autor citáty používá v textu (co jimi dokládá a jak to dělá?). Domácí úkol zpracujte písemně v rozsahu 2 -5 normostran a vložte do Moodlu do 12. 1. 2015.

DÚ 2: Pouze pro ty, kteří si zvolí kvalitativní variantu praktického cvičení. Úkolem je provést otevřené kódování rozhovoru. Výzkumné otázky jsou: Jak se dobrovolnictví prolíná životem respondentky? Můžeme její dobrovolnictví vidět jako svého druhu "kariéru" (tj. dráhu, která má svoji posloupnost a cíle)? Úkol přineste na cvičení.

12. 12. 2014 Kvantitativní výzkum a analýza

1.   Logika kvantitativního výzkumu: kauzalita, hypotéza
2.    Logika kvantitativního výzkumu: operacionalizace, proměnná 
3.    Logika kvantitativního výzkumu: tvorba dotazníku

4.    Analýza kvantitativních dat: deskriptivní analýza, kontingenční tabulky
5.    Analýza kvantitativních dat: statistická inference 
6.    Analýza kvantitativních dat: korelace, regrese

 

Ve zkouškovém období praktické cvičení

Termín a čas bude upřesněn nejpozději 12. 12. Jde o povinné cvičení, kde si student může zvolit účast na kvalitativní nebo kvantitativní variantě.

 

Atestace:

Pro absolvování semináře je důležitá přítomnost na seminářích. Druhou podmínkou je úspěšné prokázání znalostí a schopností spojených s analýzou dat (test z literatury a analýza), přičemž student si může vybrat, zda se zaměří na kvantitativní, nebo na kvalitativní analýzu.

 

Základní literatura (podrobnější rozpis povinné četby je u jednotlivých témat v sylabu, popřípadě v Moodlu; pokud jsou uvedeny otázky, mají vás při četbě navést na důležité informace; písemně pouze DÚ 1 a 2.)

Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN: 978-80-7367-313-0.

Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7.

Field, Andy. Discovering Statistics using SPSS. ThousandOaks: SAGE, 2009. 3. vyd.

Miles, Matthew B., Huberman, A. Michael. An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks: Sage, 1994.

Glover, T., D. 2004). Narrative Inquiry and the Study of Grassroots Associations. Voluntas: International Journal of Voluntary and non-profit organizations, 15, 1, 47 - 69.

Pospíšilová, Tereza. Metody empirického výzkumu občanského sektoru I + II. Reader. Praha: FHS UK, 2013. Studijní pomůcka dostupná ve Studijním informačním systému FHS UK a v systému podpory studia Moodle.

Trahar, S. (ed.) (2009). Narrative Research on Learning; comparative and international perspective. Symposium Books: Oxford.

Strauss, Anselm, Juliet Corbinová (1999).  Základy kvalitativního výzkumu. Brno: Nakladatelství Albert.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html