|
|
|
||
Last update: Bc. Magdalena Foffová (31.08.2010)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Tereza Pospíšilová, Ph.D. (19.09.2013)
Seminář navazuje na Metody výzkumu občanského sektoru I.
viz sylabus |
|
||
Last update: doc. PhDr. Tereza Pospíšilová, Ph.D. (19.09.2013)
viz sylabus
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Tereza Pospíšilová, Ph.D. (03.10.2014)
Metody empirického výzkumu občanského sektoru II ZS 2014/15 PhDr. Tereza Pospíšilová, PhD. Mgr. Jiří Navrátil, PhD. Kombinovaná forma studia
Anotace: Předmět se věnuje metodám analýzy dat v kvalitativním a kvantitativním výzkumu občanského sektoru. Předmět je členěn do dvou přibližně stejně velkých částí: první se věnuje kvalitativní analýze a interpretaci, včetně využití zobrazovacích technik a citátů v kvalitativní analýze, a druhá se zaměřuje na logiku kvantitativního výzkumu a analýzu kvantitativních dat, včetně správného využití tabulek a grafů. Konkrétní příklady a úkoly používané ve výuce se vztahují k tématům z oblasti studia občanské společnosti.
Osnova: 4. 10. 2014 Kvalitativní výzkum a analýza Přístupy k analýze dat: kvalitativní a kvantitativní přístup Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 202-210, 225. Klvač, Petr. Bažina a mokřad (vloženo v SIS). Zakotvená teorie: otevřené kódování a technika konstantního srovnávání Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 211 -224. Ochrana, František (2009). Metodologie vědy. Praha Karolinum. Zaměřte se na obecně vědní metody na s. 19-27. Měli byste znát rozdíl mezi indukcí a dedukcí a umět je definovat. Stejně tak pojmy analýza a syntéza. V čem spočívá metoda srovnání? Zakotvená teorie: psaní analytických poznámek, vytváření kategorií a analytického příběhu Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 225 -236, 239-247. Analýza kvalitativních dat s využitím a priori kódů; využití technik zobrazení při analýze dat. Hendl, Jan. 2005. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál. s. 238-241. Otázka: Kde v pasáži 8.2. Hendl v podstatě říká, že kromě induktivního budování konceptů z dat lze také použí apriori vytviřené koncepty? Identifikuj konkrétní větu. Hendl, Jan. 2005. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál. s. 213-217. Narativní výzkum: kontakt s respondenty a vedení rozhovor Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 159-176, 237-239. Hendl, Jan. 2005. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál. s. 176-180. Otázka: Švaříček a Šeďová popisují hloubkový rozhovor obecně, část z Hendla je pouze o narativním rozhovoru. V čem podle vás spočívají specifika narativního rozhovoru proti jiným hloubkovým rozhovorům? Narativní výzkum: analýza dat v narativním výzkumu Glover, Troy D. "Narrative Inquiry and the Study of Grassroots Associations". Voluntas 15 (1): 47-69 (přeskočit lze s. 52-55, 59-61, a 65). Corden A., Sainsbury R. (2006) Using quotations... (viz SIS), zaměřte se na s. 11-16. Otázka: Různí autoři používají citáty za různými účely (viz četba). Které z nich podle vás nejlépe korespondují s tradicí narativního výzkumu? DÚ 1: Přečtěte si část textu z Readeru na s. 3-13. Jakým způsobem autor článku získal rozhovory, ze kterých cituje? Bezdomovci nejsou úplně jednoduchý typ informátorů - která místa v textu vás přesvědčila, že se jedná o zdroj věrohodných dat? Podívejte se i na to, jakým způsobem autor citáty používá v textu (co jimi dokládá a jak to dělá?). Domácí úkol zpracujte písemně v rozsahu 2 -5 normostran a vložte do Moodlu do 12. 1. 2015. DÚ 2: Pouze pro ty, kteří si zvolí kvalitativní variantu praktického cvičení. Úkolem je provést otevřené kódování rozhovoru. Výzkumné otázky jsou: Jak se dobrovolnictví prolíná životem respondentky? Můžeme její dobrovolnictví vidět jako svého druhu "kariéru" (tj. dráhu, která má svoji posloupnost a cíle)? Úkol přineste na cvičení. 12. 12. 2014 Kvantitativní výzkum a analýza 1. Logika kvantitativního výzkumu: kauzalita, hypotéza 4. Analýza kvantitativních dat: deskriptivní analýza, kontingenční tabulky
Ve zkouškovém období praktické cvičení Termín a čas bude upřesněn nejpozději 12. 12. Jde o povinné cvičení, kde si student může zvolit účast na kvalitativní nebo kvantitativní variantě.
Atestace: Pro absolvování semináře je důležitá přítomnost na seminářích. Druhou podmínkou je úspěšné prokázání znalostí a schopností spojených s analýzou dat (test z literatury a analýza), přičemž student si může vybrat, zda se zaměří na kvantitativní, nebo na kvalitativní analýzu.
Základní literatura (podrobnější rozpis povinné četby je u jednotlivých témat v sylabu, popřípadě v Moodlu; pokud jsou uvedeny otázky, mají vás při četbě navést na důležité informace; písemně pouze DÚ 1 a 2.) Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN: 978-80-7367-313-0. Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7. Field, Andy. Discovering Statistics using SPSS. ThousandOaks: SAGE, 2009. 3. vyd. Miles, Matthew B., Huberman, A. Michael. An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks: Sage, 1994. Glover, T., D. 2004). Narrative Inquiry and the Study of Grassroots Associations. Voluntas: International Journal of Voluntary and non-profit organizations, 15, 1, 47 - 69. Pospíšilová, Tereza. Metody empirického výzkumu občanského sektoru I + II. Reader. Praha: FHS UK, 2013. Studijní pomůcka dostupná ve Studijním informačním systému FHS UK a v systému podpory studia Moodle. Trahar, S. (ed.) (2009). Narrative Research on Learning; comparative and international perspective. Symposium Books: Oxford. Strauss, Anselm, Juliet Corbinová (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Brno: Nakladatelství Albert. |